
Összehangolt támadást indított a Shein ellen Brüsszel - itt a második csapás
A nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságokból álló Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (CPC) és az Európai Bizottság értesítette a Shein online piacteret arról, hogy platformján számos, az uniós fogyasztóvédelmi jogot megsértő gyakorlatot folytat – közölte az Európai Bizottság.

A vizsgálat során a következő problémákat tárták fel.
- Hamis árkedvezmények: olyan akciók feltüntetése, amelyek látszólag kedvezőbb ajánlatot kínálnak, de a korábban megadott árak nem valósak.
- Nyomásgyakorlásos értékesítés: vásárlásra való nyomásgyakorlás különféle trükkökkel, például hamis határidők megadásával.
- Hiányos, helytelen vagy félrevezető tájékoztatás: a fogyasztók jogairól szóló tájékoztatás (például az elállási jogról, visszaküldésről, visszatérítésről) nem teljes, hibás vagy félrevezető, valamint a visszaküldések és visszatérítések kezelése nem felel meg a vonatkozó fogyasztói jogoknak.
- Félrevezető termékmegjelölések: olyan címkék használata, amelyek különleges tulajdonságot sugallnak, miközben az adott jellemzőt jogszabály írja elő.
- Megtévesztő fenntarthatósági állítások: valótlan vagy félrevezető információk közlése a termékek fenntarthatósági előnyeiről.
- Rejtett elérhetőségi adatok: a fogyasztók nem tudják könnyen felvenni a kapcsolatot a Sheinnel kérdés vagy panasz esetén.
Most a Shein térfelén pattog a labda
A fentieken túl a CPC további információkat kért a kínai multitól, hogy értékelje, teljesíti-e a további uniós fogyasztóvédelmi kötelezettségeket, mint például annak biztosítása, hogy a termékrangsorok, vélemények és értékelések ne legyenek megtévesztők.
A hatóság azt is vizsgálja, hogy a Shein megfelelően tájékoztatja-e a fogyasztókat arról, miként oszlanak meg a szerződéses kötelezettségek közte és a harmadik félként működő eladó között. A mostani vizsgálat a közlemény szerint kiegészíti az Európai Bizottság által folytatott, a Digitális Szolgáltatásokról szóló jogszabály (DSA) alapján indított vizsgálatot. Mindkét intézkedés célja, hogy biztonságos és megbízható online környezetet teremtsen, ahol az európai fogyasztók jogai teljes mértékben érvényesülnek.
Hogyan tovább?
A Sheinnek most egy hónap áll a rendelkezésére, hogy válaszoljon a CPC megállapításaira, és javaslatot tegyen arra, hogyan kívánja orvosolni a feltárt fogyasztóvédelmi problémákat. A válasz függvényében a CPC párbeszédet kezdhet a vállalattal. Ha a Shein nem kezeli megfelelően a felvetett aggályokat, a nemzeti hatóságok végrehajtási intézkedéseket tehetnek a jogszerűség biztosítására. Ezek akár bírság kiszabását is magukban foglalhatják, amely a érintett uniós tagállamokban elért éves forgalmán alapul.





