Az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetsége (ETRMA) közzétette tagjainak 2025 második negyedévére és első fél évére vonatkozó csereabroncs-eladási adatait.
Adam McCarthy, az ETRMA főtitkára ennek kapcsán elmondta:
a második negyedévi fejlemények jól tükrözik a kihívásokkal teli gazdasági és geopolitikai környezetet, amely továbbra is aláássa a piaci bizalmat és a beruházásokat.
Az idei második negyedév tendenciái az első fél év eredményeiben is tükröződnek. A személyautó-szegmensben a második negyedévben bekövetkezett 4 százalékos visszaesés az első fél év egészére is rányomta a bélyegét. Mind a tehergépkocsi-, mind a mezőgazdasági gumiabroncsok szegmensében a második negyedév lényegében követte az első három hónap tendenciáját. Ennek következtében
a motorabroncsok kivételével a volumenek elmaradnak a 2019 első fél évében (a Covid-válság előtt) elért mennyiségektől: a személyautók esetében mínusz 2,8 százalékkal, a tehergépjárműveknél mínusz 14,3 százalékkal, a mezőgazdasági gumiabroncsok körében mínusz 47 százalékkal.
A tehergépkocsi- és autóbuszabroncsok Európán kívüli importja 2025 első öt hónapjában közel 15 százalékkal nőtt. A Thaiföldről származó behozatal a teljes mennyiséggel összhangban bővült, és továbbra is a vezető forrás maradt. A Vietnámból származó tehergépkocsi- és autóbuszabroncsok több mint kétszeres ütemben nőttek, és az ország a behozatal több mint negyedét adta, szemben a 2024. év azonos időszakában mért mintegy ötödével. Kína az importőrök között a harmadik helyre esett vissza a 2024 első öt hónapjában elért második helyről. Korea kissé növelte részesedését, de az továbbra is jelentősen elmarad a 2019-ben elért aránytól.
2024 végére az összesített utasmobilitás Európában megközelítette, de még nem érte el a 2019-es szintet. Az ingázó forgalomtól jobban függő közlekedési módok (busz, villamos, metró) esetében volt a leglassabb a fellendülés. A vasúti közlekedés nagyságrendje ezzel szemben már meghaladta a korábbi csúcsokat, annak ellenére, hogy egyes piacokon a sztrájkokkal kapcsolatos zavarok, a 2024. év eleji rossz időjárás és a kapacitás bővítését célzó infrastrukturális munkálatok akadályozták a közlekedést.
Európa autóbuszparkja a világjárvány idején csökkent,
az utazók számának nagyon erős csökkenése miatt a járműveket kivonták a forgalomból. Bár az utasforgalom azóta valamelyest helyreállt, az ingázás csökkenése miatt az utasforgalom továbbra is a járvány előtti szint alatt van. Az új autóbusz-regisztrációk száma 2023-ban és 2024-ben is emelkedett, ami a flották korszerűsítésére és a személygépkocsi-alapú utazásokra való átállásra ösztönző beruházásokat tükrözi.
A tehergépkocsipark esetében a nagyobb kapacitású járművekre való lassú átállás és a hatékonyabb használat (jobb útvonaltervezés, kevesebb üresjárat) továbbra is korlátozza a járműszám növekedését.
Ugyanakkor a dél- és közép-európai piacok jelentősen elmaradnak a többi régiótól. Az Astutus Research szerint 2024 végén a 100 százalékban akkumulátoros elektromos autók parkja Európában több mint nyolcszor nagyobb volt, mint 2019-ben, és meghaladja a 8 millió járművet. A teljes autópark arányában ez 2,7 százalékot jelentett.
A penetrációs arányok tekintetében igen jelentős nemzeti és regionális eltérések mutatkoznak.
Norvégiában már a járműpark több mint negyedét teszik ki. Északnyugat-Európában az arány 3,6 százalék. A többi régióban a penetráció még nem érte el az 1 százalékot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.