Az áruk Vörös-tengeren történő szállításának biztosítási költsége több mint kétszeresére nőtt a héten, azt követően, hogy a jemeni húszi lázadók megtámadtak és elsüllyesztettek két hajót, ezáltal legalább négy tengerész halálát – írja az Origo iparági forrásokból származó beszámolók alapján. A drámai kimenetellel járó akciókra az elmúlt néhány hónap viszonylagos nyugalma után került sor. A jemeni partok mellett húzódó Vörös-tenger régóta kritikus vízi út a világ olaj- és árucikkeinek szállítása szempontjából, azonban a támadások megzavarják a hajóforgalmat az övezetben.
A Vörös-tenger kritikus fontosságú vízi út az olaj és az áruk számára, de a forgalom meredeken visszaesett, mióta a húszik 2023 novemberétől támadásokat indítanak az áthaladó hajók ellen. Az Irán által támogatott húszi lázadók korábbi közlésük szerint a támadásaikat a palesztinokkal való szolidaritásból kezdték meg, bár az Irán ellen nemrég végrehajtott amerikai katonai akció előtt más hajók ellen is megtorlásokat helyeztek kilátásba, túl azon, hogy korábban is tűz alá vontak más-más zászló alatt közlekedő hajókat.
A most fellángoló feszültség jelentősen megnövelte a háborús kockázati prémiumok összegét, a hajók értékének körülbelül 0,7 százalékára. Ez az arányokat nézve jelentős növekedés, mivel a legutóbbi támadások előtti héten 0,3 százalék volt annak mértéke.
Mindez távoli iparági problémának tűnhez, pedig az Ázsiából hajón érkező áruforgalomnál tapasztalható költségemelkedés előbb-utóbb jelentkezhet akár a végfelhasználói árakban.
További részletek az Origo cikkében találhatók.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.