BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újratervezés előtt a MediaMarkt: fordulóponthoz érkezett Európa műszaki óriása - itt a kínai kérő

Kínai vevő tűnt fel a MediaMarkt anyavállalata körül: a JD.com előrehaladott tárgyalásokat folytat a Ceconomy megvásárlásáról. Bár a hír felkavarta az állóvizet, a valódi kérdés az, milyen állapotban van ma az egyik legismertebb európai elektronikai lánc, és vajon miért lehet vonzó célpont egy keleti technológiai óriás számára. Megnéztük, mit mutatnak a MediaMarkt számai Európában és Magyarországon.

Ahogy a Világgazdaság is megírta, a kínai e-kereskedelmi óriás, a JD.com tárgyalásokat folytat a MediaMarkt anyacégével, a Ceconomyval az áruházlánc megvásárlásáról. A holding több mint ezer üzletet üzemeltet tizenegy európai országban, és mintegy 50 ezer embert foglalkoztat.

Media Markt electronics store logo on a store
A Media Markt jól teljesített a tavalyi évben / Fotó: DPA Picture-Alliance via AFP

A cég éves árbevétele a 2023–24-es pénzügyi évben 22,4 milliárd euró volt, amelyből több mint 5 milliárd euró az online értékesítésből származott. Az omnichannel stratégia – az online és fizikai üzletek integrációja – kulcsfontosságú célkitűzés a vállalat számára.

Ugyanakkor a MediaMarktSaturn digitális előretörése késlekedett: bár a marketplace-forgalom kétszeresére nőtt rövid idő alatt, még mindig elmarad az online natív versenytársak hatékonyságától. A fizikai bolthálózat ugyan stabil bevételi forrás, de a fenntartás költséges, miközben a vásárlói igények egyre inkább áttevődnek a digitális térbe.

A kínai JD.com akvizíciója: reális lehetőség vagy stratégiai rizikó?

A JD.com már előrehaladott tárgyalásokat folytat a Ceconomy megvásárlásáról, a hírek szerint részvényenként 4,60 eurót ajánlana a cégért: ez 23 százalékkal magasabb ár, mint amennyit jelenleg a tőzsdén ér egy részvény. A teljes tranzakció nagyjából 2,2 milliárd euróra értékelné a MediaMarkt anyavállalatát.

Egy esetleges felvásárlás gazdaságilag is érthető lenne, hiszen a JD.com digitalizációs és logisztikai tudása, MI-alapú ellátási rendszere, automatizált raktárhálózata – a kínai piacról hozva – szinergiát teremthet Ceconomy fizikai jelenlétével. Emellett a kínai cég nemcsak a technológiai előnyét viheti át, hanem importált árucikkek disztribúciója révén akár árréselőnyt is realizálhat Európában.

Ugyanakkor kockázatok is vannak: a Ceconomy tulajdonosi szerkezete – különösen a Kellerhals család közel 30 százalékos befolyása plusz a Haniel, Meridian, mely 40 százalék közelében van – bonyolult döntési mechanizmust hoz, és a fontos szavazatok nélkül a tranzakció meghiúsulhat. Ráadásul

  • az EU-s szabályozás
  • és a politikai érzékenység

is kihívást jelent a kínai tőkebefektetések miatt.

Megugrott a Mediamarkt- és Saturn-üzemeltető cég árfolyama, miután a kínaiak vételi szándékot jeleztek – zuhan a JD.com

A gáláns ajánlat meghozta a vevőket a Ceconomy részvényeire. A Medimarkt és a Saturn üzleteket üzemeltető cégre tett ajánlat 43 százalékos prémiumot rejt.

A MediaMarkt hazai jelenléte: versenyképes pozícióban a cég

Magyarországon a MediaMarkt az egyik legnagyobb elektronikai kiskereskedelmi szereplő: mintegy 40 üzlettel és jelentős vásárlói bázissal rendelkezik. Az offline szegmens itt is stabil működésű, miközben az online átalakulás lassabban zajlik, mint Nyugat-Európában, bár a vállalat az elmúlt időszakban egyre jobban erősít. A magyar piacon a MediaMarkt árversenyt folytat a kisebb multi-brand boltokkal és az online szereplőkkel: ám a márka hírneve, garanciális rendszere és árstratégiája révén megtartja pozícióját, különösen a prémiumkategóriában.

Egy eladás esetén a magyar üzletek jogilag vélhetően nem változnának radikálisan, különösen, ha JD.com megtartaná az ígéretét a működési autonómia biztosítására. A választási lehetőség azonban nyitott: alternatív piacok keresése vagy akár pénzügyi konszolidáció is napirenden lehetne Ceconomy részéről.

 2024. év2023. év2022. év2021. év2020. év
Beszámolási időszak
Értékek: ezer Ft-ban

2023. 10. 1. –
2024. 9. 30.

2022. 10. 1. –
2023. 9. 30.

2021. 10. 1. –
2022. 9. 30.

2020. 10. 1. –
2021. 9. 30.

2019. 10. 1. –
2020. 9. 30.

Értékesítés nettó árbevétele 191 663 757184 200 665182 567 664154 773 704140 900 725
Üzemi eredmény–267 2431 047 444–252 0431 419 2402 832 972
Adózás előtti eredmény971 3833 244 875292 4411 456 9132 818 425
Adózott eredmény926 5363 112 501255 9731 378 8262 680 736
Forrás: Opten     

Az infláció is hatott a vásárlási szokásokra – mondta a Világgazdaságnak tavasszal Szilágyi Gábor, a MediaMarkt ügyvezető igazgatója. Az idei kilátásokról megjegyezte, hogy bizonytalan a gazdasági környezet rányomhatja bélyegét az eredményekre. Ellenben pozitívumként értékelte, hogy a 8,6 százalékos reálbér-emelkedés ás az állampapír-kamatkifizetések növelik a vásárlók mozgásterét.

Az online piac folyamatosan fejlődik

A vásárlók egyre többet költenek online – hangsúlyozta lapunknak még tavaly év végén Karzub-Lehoczky Fanni, a cég marketingigazgatója. Kiemelte, hogy a boltba betérő vásárlók jelentős része is az interneten tájékozódik, ott választja ki a terméket. Ezért úgynevezett retail media eszközökkel

  • weboldalukon,
  • mobilalkalmazásukon
  • és fizikai üzletekben

elhelyezett hirdetésekkel szeretnék elérni, hogy a vásárlók kevesebb tolakodó reklámmal találkozzanak, a hiperperszonalizáció által pedig személyre szabott ajánlatokat kapjanak. Ennek érdekében a mobil alkalmazásukat is fejleszteni fogják. A weboldal 2025-re újult meg, az utóbbi fejlesztés pedig 2026-ra lesz kész.

Fotó: AFP

Az európai piac a verseny tárgya

A MediaMarkt ma még Európa legnagyobb elektronikai kiskereskedelmi hálózata, és erős a márkaértéke, különösen a német és a magyar piacon. Az akvizíció nem a megszűnést, hanem a megújulást hozhatja, ha a stratégiai szinergia tényleg működik. A digitális háttér és az offline jelenlét sikerre vezethet, ehhez azonban szükség van:

  • a tulajdonosi struktúra pontos kialakítására,
  • az európai versenyjogi engedélyekre,
  • valamint egy erős omnichannel modernizációs tervre.

Ha ezek teljesülnek, a JD.com nemcsak MediaMarktSaturnt veszi meg, hanem egy új európai retail modell bejáratott infrastruktúráját:

de csak akkor, ha nem váltják fel a stabil márkaértéket radikális változásokkal.

Exkluzív: megtudtuk, mit dolgozik Sandy a MediaMarktban – Szilágyi Gábor ügyvezetővel beszélgettünk a legújabb technológiákról

A mesterséges intelligencia nem csupán a vásárlói élményt forradalmasítja, hanem a belső munkafolyamatokat is átalakítja, miközben a cég kiemelt figyelmet fordít a biztonságos és hatékony alkalmazásra – mondta a Világgazdaságnak Szilágyi Gábor. A MediaMarkt ügyvezető igazgatója arról is beszélt, hogyan segíti a vállalat a vásárlókat és a munkavállalókat eligazodni az MI világában.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.