Ahogy a Világgazdaság is megírta, a kínai e-kereskedelmi óriás, a JD.com tárgyalásokat folytat a MediaMarkt anyacégével, a Ceconomyval az áruházlánc megvásárlásáról. A holding több mint ezer üzletet üzemeltet tizenegy európai országban, és mintegy 50 ezer embert foglalkoztat.
A cég éves árbevétele a 2023–24-es pénzügyi évben 22,4 milliárd euró volt, amelyből több mint 5 milliárd euró az online értékesítésből származott. Az omnichannel stratégia – az online és fizikai üzletek integrációja – kulcsfontosságú célkitűzés a vállalat számára.
Ugyanakkor a MediaMarktSaturn digitális előretörése késlekedett: bár a marketplace-forgalom kétszeresére nőtt rövid idő alatt, még mindig elmarad az online natív versenytársak hatékonyságától. A fizikai bolthálózat ugyan stabil bevételi forrás, de a fenntartás költséges, miközben a vásárlói igények egyre inkább áttevődnek a digitális térbe.
A JD.com már előrehaladott tárgyalásokat folytat a Ceconomy megvásárlásáról, a hírek szerint részvényenként 4,60 eurót ajánlana a cégért: ez 23 százalékkal magasabb ár, mint amennyit jelenleg a tőzsdén ér egy részvény. A teljes tranzakció nagyjából 2,2 milliárd euróra értékelné a MediaMarkt anyavállalatát.
Egy esetleges felvásárlás gazdaságilag is érthető lenne, hiszen a JD.com digitalizációs és logisztikai tudása, MI-alapú ellátási rendszere, automatizált raktárhálózata – a kínai piacról hozva – szinergiát teremthet Ceconomy fizikai jelenlétével. Emellett a kínai cég nemcsak a technológiai előnyét viheti át, hanem importált árucikkek disztribúciója révén akár árréselőnyt is realizálhat Európában.
Ugyanakkor kockázatok is vannak: a Ceconomy tulajdonosi szerkezete – különösen a Kellerhals család közel 30 százalékos befolyása plusz a Haniel, Meridian, mely 40 százalék közelében van – bonyolult döntési mechanizmust hoz, és a fontos szavazatok nélkül a tranzakció meghiúsulhat. Ráadásul
is kihívást jelent a kínai tőkebefektetések miatt.
Megugrott a Mediamarkt- és Saturn-üzemeltető cég árfolyama, miután a kínaiak vételi szándékot jeleztek – zuhan a JD.com
A gáláns ajánlat meghozta a vevőket a Ceconomy részvényeire. A Medimarkt és a Saturn üzleteket üzemeltető cégre tett ajánlat 43 százalékos prémiumot rejt.
Magyarországon a MediaMarkt az egyik legnagyobb elektronikai kiskereskedelmi szereplő: mintegy 40 üzlettel és jelentős vásárlói bázissal rendelkezik. Az offline szegmens itt is stabil működésű, miközben az online átalakulás lassabban zajlik, mint Nyugat-Európában, bár a vállalat az elmúlt időszakban egyre jobban erősít. A magyar piacon a MediaMarkt árversenyt folytat a kisebb multi-brand boltokkal és az online szereplőkkel: ám a márka hírneve, garanciális rendszere és árstratégiája révén megtartja pozícióját, különösen a prémiumkategóriában.
Egy eladás esetén a magyar üzletek jogilag vélhetően nem változnának radikálisan, különösen, ha JD.com megtartaná az ígéretét a működési autonómia biztosítására. A választási lehetőség azonban nyitott: alternatív piacok keresése vagy akár pénzügyi konszolidáció is napirenden lehetne Ceconomy részéről.
2024. év | 2023. év | 2022. év | 2021. év | 2020. év | |
Beszámolási időszak Értékek: ezer Ft-ban | 2023. 10. 1. – | 2022. 10. 1. – | 2021. 10. 1. – | 2020. 10. 1. – | 2019. 10. 1. – |
Értékesítés nettó árbevétele | 191 663 757 | 184 200 665 | 182 567 664 | 154 773 704 | 140 900 725 |
Üzemi eredmény | –267 243 | 1 047 444 | –252 043 | 1 419 240 | 2 832 972 |
Adózás előtti eredmény | 971 383 | 3 244 875 | 292 441 | 1 456 913 | 2 818 425 |
Adózott eredmény | 926 536 | 3 112 501 | 255 973 | 1 378 826 | 2 680 736 |
Forrás: Opten |
Az infláció is hatott a vásárlási szokásokra – mondta a Világgazdaságnak tavasszal Szilágyi Gábor, a MediaMarkt ügyvezető igazgatója. Az idei kilátásokról megjegyezte, hogy bizonytalan a gazdasági környezet rányomhatja bélyegét az eredményekre. Ellenben pozitívumként értékelte, hogy a 8,6 százalékos reálbér-emelkedés ás az állampapír-kamatkifizetések növelik a vásárlók mozgásterét.
A vásárlók egyre többet költenek online – hangsúlyozta lapunknak még tavaly év végén Karzub-Lehoczky Fanni, a cég marketingigazgatója. Kiemelte, hogy a boltba betérő vásárlók jelentős része is az interneten tájékozódik, ott választja ki a terméket. Ezért úgynevezett retail media eszközökkel
elhelyezett hirdetésekkel szeretnék elérni, hogy a vásárlók kevesebb tolakodó reklámmal találkozzanak, a hiperperszonalizáció által pedig személyre szabott ajánlatokat kapjanak. Ennek érdekében a mobil alkalmazásukat is fejleszteni fogják. A weboldal 2025-re újult meg, az utóbbi fejlesztés pedig 2026-ra lesz kész.
A MediaMarkt ma még Európa legnagyobb elektronikai kiskereskedelmi hálózata, és erős a márkaértéke, különösen a német és a magyar piacon. Az akvizíció nem a megszűnést, hanem a megújulást hozhatja, ha a stratégiai szinergia tényleg működik. A digitális háttér és az offline jelenlét sikerre vezethet, ehhez azonban szükség van:
Ha ezek teljesülnek, a JD.com nemcsak MediaMarktSaturnt veszi meg, hanem egy új európai retail modell bejáratott infrastruktúráját:
de csak akkor, ha nem váltják fel a stabil márkaértéket radikális változásokkal.
Exkluzív: megtudtuk, mit dolgozik Sandy a MediaMarktban – Szilágyi Gábor ügyvezetővel beszélgettünk a legújabb technológiákról
A mesterséges intelligencia nem csupán a vásárlói élményt forradalmasítja, hanem a belső munkafolyamatokat is átalakítja, miközben a cég kiemelt figyelmet fordít a biztonságos és hatékony alkalmazásra – mondta a Világgazdaságnak Szilágyi Gábor. A MediaMarkt ügyvezető igazgatója arról is beszélt, hogyan segíti a vállalat a vásárlókat és a munkavállalókat eligazodni az MI világában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.