BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Trump óriásautót tukmált rá a japánokra, de befér-e a garázsba?

Donald Trump amerikai elnök közölte, hogy Japán importálni fogja a Ford F-150-es pick-upot a kereskedelmi megállapodás részeként. Ugyanakkor az autó túl széles és hosszú a Japánban általánosan előforduló keskeny utakhoz. A bejelentés a kereskedelmi viták közepette történt, miután több részlet továbbra sem tisztázott a felek között.

Donald Trump bejelentette, hogy Japán megkezdi a Ford F-150-es pick-up importját. Ennek kapcsán a politikus közölte: bízik abban, hogy a járművek és más amerikai termékek jól teljesítenek a japán piacon. A nyilatkozat a kereskedelmi viták közepette történt, miután Tokió legfőbb kereskedelmi tárgyalója Washingtonba látogatott, hogy sürgesse Trumpot a két ország közötti megállapodás végrehajtásában.

Ford F-150’s at the Ford Motor Company Dearborn Truck Plant in Dearborn on Friday, July 18, 2025.Ford has been taking more Donald Trump rátukmálja amerikai óriásautót a japánokra
Kérdéses, hogy az amerikai óriásautó mennyire használható a keskeny japán utakon / Fotó: USA TODAY Network via Reuters 

Mint ismert, napokon belül életbe lépnek az amerikai elnök által megszabott új vámok. Az Egyesült Államok megállapodást kötött az Európai Unióval, az Egyesült Királysággal, Japánnal és Dél-Koreával, bár Brüsszel abszurd és irreális ígéreteket is tett ennek érdekében. Kína és Mexikó egyelőre haladékot kapott, míg Washington számos országgal nem tudott dűlőre jutni.

Tokió az unióhoz hasonlóan nem túl előnyös alkut kötött júliusban. Az egyezség szerint az USA 15 százalékos vámot vet ki a japán importárukra, ami kevesebb a korábban tervezett 25 százalékos vámnál. A szigetország cserébe 550 milliárd dollárt fektet be az Egyesült Államok gazdaságába. A paktum része, hogy a felkelő nap országa több amerikai árut, például autókat, repülőgépeket, rizst és mezőgazdasági termékeket enged be piacára.

Az Egyesült Államok és Japán között létrejött kereskedelmi megállapodás különböző részletei körül zavaros a helyzet és kérdéses, hogy mikor lép életbe. Az amerikai–brit megállapodás végrehajtása 54 napot vett igénybe, amit Japán szeretne felgyorsítani a gépjárműipar gazdasági jelentősége miatt. Több részletkérdés sem tisztázott, amiről eltérően kommunikálnak a felek.

A nagy amerikai pick-up és a japán városi közlekedés összeütközése

Donald Trump régóta panaszkodik, hogy az amerikai autók népszerűtlenek a szigetországban, de az elemzők szerint ez inkább a piacra alkalmas járművek hiányának tudható be.

A Ford F-150 több mint két méter széles, míg a japán helyi utak általában nagyon keskenyek, gyakran kevesebb mint négy méter szélesek két sávra, ami megnehezíti egy ilyen nagy autó vezetését és parkolását. Ráadásul Japánban a garázsok általában kisebbek és keskenyebbek, mint az Egyesült Államokban, ami tovább nehezíti az amerikai járművek helyzetét.

Ráadásul nem a szegények autójáról van szó. Ilyen autót újonnan 13 millió forintnak megfelelő összeg alatt ne is keressünk, a legmagasabb kategóriájú Raptor modell alapára pedig a 30 milliót közelíti. Mindez kétségeket vet fel azzal kapcsolatban, hogy mennyire praktikus az impozáns méretekkel rendelkező pick-up exportálása Japánba, mivel a helyiek általában a kisebb járműveket választják.

Autók és mezőgazdasági termékek dominálnak a kereskedelemben

Tavaly az amerikai–japán kétoldalú forgalom 319,2 milliárd dollárt tett ki, ami 4 százalékos növekedés 2023-hoz képest. Az Egyesült Államok áruexportja Japánba mintegy 79 milliárd dollár volt, míg a szigetország 148,4 milliárd dollárt értékben szállított árukat a világ legnagyobb gazdaságába, ami 69,4 milliárd dolláros kereskedelmi többletet eredményezett a távol-keleti országnak.

A japán autóipar egyik legnagyobb felvevőpiacnak Egyesült Államok számít, a japán export 28,3 százalékát a járművek tették ki. Jelenleg a felkelő nap országára kivetett amerikai autópiaci vámok mértéke 27,5 százalék, ami a korábbi 2,5 százalékos és a Trump által alkalmazott új, autóimportot sújtó 25 százalékos vámok kombinációja. Az egyezség értelmében 15 százalékra mérsékelhetik az autókra vonatkozó sápot is.

Trump nem áll le a vámokkal: a gyógyszergyártók is újra célkeresztbe kerültek

Bár számos országgal és politikai közösséggel megkötötte a megállapodást a vámokról Donald Trump amerikai elnök, ez nem jelenti azt, hogy az eddig kimaradt szektorokat nem fogják újabb vámok sújtani. A gyógyszergyártók akár 250 százalékos vámokkal is szembesülhetnek a következő években.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.