BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Teljes sokkban Németország: újabb óriási autógyárat zárnak be, ezrek munkahelye szűnhet meg - megint Kelet-Európába hozhatja a termelést a világhírű német márka

A patinás autógyártó most azt tervezi, hogy az elektromos modellek gyártását Lengyelországba helyezi át. A tartományi kormány megoldást próbál találni az alkalmazottak számára.

A brandenburgi kormány szerint a Mercedes-Benz 2030-ra tervezi leállítani Sprinter modelljének sorozatgyártását a brandenburgi Ludwigsfeldében. „A vállalat 2029 végére fokozatosan ki kívánja vezetni a Sprinter modellek sorozatgyártását a ludwigsfeldei telephelyen” – idézte a dpa hírügynökség Daniel Keller (SPD) gazdasági minisztert a tartományi parlamentben a CDU kérdésére válaszolva. A gyár kapacitáskihasználása addig garantált. „Ennek a határidőnek az oka az E-Sprinter modellek gyártásának tervezett Lengyelországba való áthelyezése.”

autóipar
Autóipar: az elektromos Sprinter gyártását a Mercedes Lengyelországba helyezi át / Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

A Spiegel szerint körülbelül 2000 alkalmazott gyárt nyitott tetejű Mercedes Sprinter furgonokat Ludwigsfeldében.  A minisztérium szerint a vezetőség és az üzemi tanács 2029 decemberéig tárgyalt a Ludwigsfelde munkahelyvédelméről. „A 2030-tól kezdődő időszakra vonatkozóan még mindig nincs olyan megoldás, amely teljes mértékben kompenzálhatná a leállított termelést állandó foglalkoztatási szint mellett.”

A brandenburgi tartományi kormány biztosítani akarja, hogy a belső égésű motorral hajtott Sprinter modelleket mindaddig készítsék Ludwigsfeldében, amíg azokat egyáltalán gyártják.

Emellett ragaszkodik a jövőbeni termeléskiesés megfelelő kompenzációjához is. „Továbbra is lát jövőbeli lehetőségeket a ludwigsfeldei modern gyárban, annak képzett és rendkívül motivált munkaerejével.”

A német autógyártók helyzetét a frissen bevezetett vámok jelentősen rontják.

Nagy revansra készül a német autóipar – a debreceni BMW lehet a zászlóshajó 

Mára szinte lekörözte a német autóipart a kínai. Ugyanakkor minden megváltozhat a Debrecenben gyártott iX3 révén. A Debrecen mellett magasodó, ezer méter hosszú csarnokkolosszus, a két év alatt a semmiből felhúzott BMW-gyár képével indítja terjedelmes cikkét a német Spiegel, amelyben azt vázolják, hogy a német autóóriás és a német autóipar számára mennyire fontos lesz az üzemben zajló gyártás. Oliver Zipse, a vállalat vezérigazgatója úgy fogalmaz: „A helyzet komoly – minden tekintetben. Az iparunkban szelekció jön. A gyenge kiesik.” Debrecenben a BMW az itt készülő iX3 modellek révén nem kevesebbre vállalkozik, mint hogy újradefiniálja az autót.

A kijelentés meglepő azok után, hogy az elmúlt tíz évben a német autóipar lassan és önelégülten reagált a technológiai változásokra, így inkább vereségeket hozott ez az időszak számukra, mint diadalokat.

A német autógyártók kétségbeesését jól szemléltetik az adatok. 2024-ben 6,4 millió elektromos autó kelt el a kínai piacon – a Mercedes nagyreményű EQE modelljéből viszont alig néhány száz darab fogyott, de máshol sem jobb a helyzet. A Volkswagen 35 ezer munkahely megszüntetését tervezi, a Porsche 91 százalékos profitcsökkenést jelentett, a BMW-nél is visszaesett a forgalom és a nyereség. A német gazdaság harmadik éve stagnál.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.