BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kátyúban a NATO Európában, a holland hadihajógyártó fregatt helyett vesztegetésiper-védelmet épít

Az ügyészség korrupcióval és szankciók megsértésével vádolta meg a Damen Shipyards céget, az akut készpénzhiány miatt a holland kormány júliusban sürgősségi mentőcsomaggal lépett közbe.

Februárban még Amália koronahercegnő csattantotta el a pezsgőt a vadonatúj Den Helder harci támogatóhajón, ám szeptemberre a holland gyártó felett elborult az ég, ami nagy fejtörést okozhat az európai haderejét gyorsan fejleszteni tervező NATO számára. A cég ellen az év végéig jogi eljárások kezdődnek, ha a hajógyárat elítélik, akkor nem indulhat tendereken, illetve bírságot is kell majd fizetnie.

Hadihajó
A Den Helder hadihajó gyártás közben / Fotó: ANP via AFP

Hatalmas csapás lenne a holland hajógyártásra,

ha a Dament elítélnék – mondta Sebastiaan Bennink, az amszterdami Bennink Dunin-Wasowicz ügyvédi iroda partnere. A Damen „döntő fontosságú” Európa katonai kapacitása szempontjából – tette hozzá.

A Gorinchemben székelő, világszerte 55 vállalatot magában foglaló cégcsoport körülbelül 12 ezer embert foglalkoztat globálisan, és 2023-ban több mint 3 milliárd euró (3,6 milliárd dollár) bevételt jelentett. 

A Damen két tengeralattjáró-elhárító fregattot épít Hollandiának, két fregattot a belga haditengerészetnek, Németország F126 fregattjait – a legnagyobb hajókat a flottájukban –, valamint tervezi a holland haditengerészet új légvédelmi és parancsnoki fregattjait, illetve kétéltű szállítóhajóit.

Ha nem tudja teljesíteni ezeket a projekteket, nehéz lesz más gyártót megbízni ebben a kritikus időszakban, ugyanis Európában kevés a megfelelő hajógyár – mondta Nick Childs, a Nemzetközi Stratégiai Tanulmányok Intézetének (IISS) haditengerészeti és tengeri biztonsági vezető kutatója.

A recept a régi: vesztegetés, hamisítás, pénzmosás

A holland ügyészség áprilisban közölte, hogy bíróság elé viszi a Dament két különálló bűnügyi vizsgálat után, amelyek 2006 és 2017 közötti feltételezett vesztegetésről, hamisításról és pénzmosásról, valamint az Oroszország 2022-es ukrajnai inváziója után bevezetett szankciók megsértéséről szólnak.

A szankciók megsértésére vonatkozó vád „olyan áruk és technológiák” szállítására vonatkozik, amelyek „hozzájárulhattak Oroszország katonai és technológiai megerősödéséhez” – közölték az ügyészek áprilisi nyilatkozatukban.

A szankciók vagy exportellenőrzések szándékos megsértése bűncselekménynek számít Hollandiában. A bírák akár a cég éves forgalmának egytizedére rúgó bírságot is kiszabhatnak, ha az alapesetben valamivel több mint egymillió eurós büntetést túl alacsonynak ítélik meg.

Egy bűnvádas elítélés emellett megakadályozhatja a céget abban, hogy európai tendereken vegyen részt – mondta Bennink.

A Damen természetesen máshogy látja: A szankciós ügy nagyon korlátozott számú polgári daru Oroszországba történő szállítását érinti. Ez a szállítás az akkor érvényes szankciós jogszabályok keretein belül történt – közölte a cég tavasszal. Hozzátették: mindig teljes átláthatóságot biztosítanak tevékenységeik során.

Nem ma kezdődött, a cég régóta konfliktusban van az igazságszolgáltatással, 2016-ban a Világbank 18 hónapra eltiltotta a Dament a projektjeitől, mondván, a cég csalást követett el azzal, hogy nem hozta nyilvánosságra egy ügynök személyét és jutalékokat a Nyugat-afrikai Regionális Halászati Program keretében.

Egyelőre nem kap pénzt

Német törvényhozók nemrégiben befagyasztottak egy 671 millió eurós kifizetést a Damennek hat F126 hajóért, miután a cég nem teljesítette a szállítási határidőt. Németország szerint összesen körülbelül 9 milliárd eurót fizet a fregattokért. Ez a lépés a cég szerint „átmeneti likviditási problémát” okozott.

Júniusban az Észak-atlanti Szerződés Szervezetének tagállamai megállapodtak abban, hogy a bruttó hazai termékük 5 százalékára emelik a védelmi kiadásokat a korábbi 2 százalékról. Ez – elvben – nagy lehetőséget jelentene a hajógyártónak is, ugyanis mára a tenger alatti infrastruktúra megfelelő védelme is elengedhetetlenné vált. 

Ha egy olyan hajógyártó, mint a Damen, problémákkal szembesül, annak jelentős következményei lennének, és nem csak Hollandia számára

– mondta Sidharth Kaushal, a londoni Royal United Services Institute tengerészeti kutatója. 
 

Google News Világgazdaság
A legfrissebb hírekért kövess minket a Világgazdaság.hu Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.