BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kátyúban a NATO Európában, a holland hadihajógyártó fregatt helyett vesztegetésiper-védelmet épít

Az ügyészség korrupcióval és szankciók megsértésével vádolta meg a Damen Shipyards céget, az akut készpénzhiány miatt a holland kormány júliusban sürgősségi mentőcsomaggal lépett közbe.

Februárban még Amália koronahercegnő csattantotta el a pezsgőt a vadonatúj Den Helder harci támogatóhajón, ám szeptemberre a holland gyártó felett elborult az ég, ami nagy fejtörést okozhat az európai haderejét gyorsan fejleszteni tervező NATO számára. A cég ellen az év végéig jogi eljárások kezdődnek, ha a hajógyárat elítélik, akkor nem indulhat tendereken, illetve bírságot is kell majd fizetnie.

Hadihajó
A Den Helder hadihajó gyártás közben / Fotó: ANP via AFP

Hatalmas csapás lenne a holland hajógyártásra,

ha a Dament elítélnék – mondta Sebastiaan Bennink, az amszterdami Bennink Dunin-Wasowicz ügyvédi iroda partnere. A Damen „döntő fontosságú” Európa katonai kapacitása szempontjából – tette hozzá.

A Gorinchemben székelő, világszerte 55 vállalatot magában foglaló cégcsoport körülbelül 12 ezer embert foglalkoztat globálisan, és 2023-ban több mint 3 milliárd euró (3,6 milliárd dollár) bevételt jelentett. 

A Damen két tengeralattjáró-elhárító fregattot épít Hollandiának, két fregattot a belga haditengerészetnek, Németország F126 fregattjait – a legnagyobb hajókat a flottájukban –, valamint tervezi a holland haditengerészet új légvédelmi és parancsnoki fregattjait, illetve kétéltű szállítóhajóit.

Ha nem tudja teljesíteni ezeket a projekteket, nehéz lesz más gyártót megbízni ebben a kritikus időszakban, ugyanis Európában kevés a megfelelő hajógyár – mondta Nick Childs, a Nemzetközi Stratégiai Tanulmányok Intézetének (IISS) haditengerészeti és tengeri biztonsági vezető kutatója.

A recept a régi: vesztegetés, hamisítás, pénzmosás

A holland ügyészség áprilisban közölte, hogy bíróság elé viszi a Dament két különálló bűnügyi vizsgálat után, amelyek 2006 és 2017 közötti feltételezett vesztegetésről, hamisításról és pénzmosásról, valamint az Oroszország 2022-es ukrajnai inváziója után bevezetett szankciók megsértéséről szólnak.

A szankciók megsértésére vonatkozó vád „olyan áruk és technológiák” szállítására vonatkozik, amelyek „hozzájárulhattak Oroszország katonai és technológiai megerősödéséhez” – közölték az ügyészek áprilisi nyilatkozatukban.

A szankciók vagy exportellenőrzések szándékos megsértése bűncselekménynek számít Hollandiában. A bírák akár a cég éves forgalmának egytizedére rúgó bírságot is kiszabhatnak, ha az alapesetben valamivel több mint egymillió eurós büntetést túl alacsonynak ítélik meg.

Egy bűnvádas elítélés emellett megakadályozhatja a céget abban, hogy európai tendereken vegyen részt – mondta Bennink.

A Damen természetesen máshogy látja: A szankciós ügy nagyon korlátozott számú polgári daru Oroszországba történő szállítását érinti. Ez a szállítás az akkor érvényes szankciós jogszabályok keretein belül történt – közölte a cég tavasszal. Hozzátették: mindig teljes átláthatóságot biztosítanak tevékenységeik során.

Nem ma kezdődött, a cég régóta konfliktusban van az igazságszolgáltatással, 2016-ban a Világbank 18 hónapra eltiltotta a Dament a projektjeitől, mondván, a cég csalást követett el azzal, hogy nem hozta nyilvánosságra egy ügynök személyét és jutalékokat a Nyugat-afrikai Regionális Halászati Program keretében.

Egyelőre nem kap pénzt

Német törvényhozók nemrégiben befagyasztottak egy 671 millió eurós kifizetést a Damennek hat F126 hajóért, miután a cég nem teljesítette a szállítási határidőt. Németország szerint összesen körülbelül 9 milliárd eurót fizet a fregattokért. Ez a lépés a cég szerint „átmeneti likviditási problémát” okozott.

Júniusban az Észak-atlanti Szerződés Szervezetének tagállamai megállapodtak abban, hogy a bruttó hazai termékük 5 százalékára emelik a védelmi kiadásokat a korábbi 2 százalékról. Ez – elvben – nagy lehetőséget jelentene a hajógyártónak is, ugyanis mára a tenger alatti infrastruktúra megfelelő védelme is elengedhetetlenné vált. 

Ha egy olyan hajógyártó, mint a Damen, problémákkal szembesül, annak jelentős következményei lennének, és nem csak Hollandia számára

– mondta Sidharth Kaushal, a londoni Royal United Services Institute tengerészeti kutatója. 
 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.