Az elmúlt évek egyik legnagyobb munkahelyi vitája az irodai és az otthoni munkavégzés aránya körül forog. Bár a pandémia után számos nagyvállalat – a Microsofttól a Paramountig – fokozatosan szigorította a jelenléti elvárásokat, a statisztikák azt mutatják, hogy az amerikai dolgozók jelentős része továbbra is inkább otthonról végezné a munkáját, mert annyira hozzászoktak a home office-hoz. A „vissza az irodába” kampány így sok helyen kifulladóban van, és nem feltétlenül azért, mert a cégek ne próbálnák megkövetelni – hanem mert a gyakorlatban nehéz érvényt szerezni a szabályoknak. Európában egész másképp áll a helyzet.
A The Wall Street Journal szerint az átlagos irodai jelenlét az Egyesült Államokban alig nőtt az elmúlt évben, hiába emelkedtek a vállalati elvárások. Míg például a New York Times novembertől heti négy napot követel meg a szerkesztőségi dolgozóktól, a Microsoft februártól három napra emeli a kötelező jelenlétet, a Paramount pedig öt teljes napot ír elő New Yorkban és Los Angelesben – mégsem tapasztalható érdemi változás a tényleges részvételben, ragaszkodnak a home office-hoz.
Egyes cégek ultimátumot adnak:
az NBCUniversal például közölte, hogy aki nem tudja vállalni a négynapos irodai munkát, „önkéntes kilépési csomag” keretében búcsúzhat a vállalattól.
Bár a hivatalos elvárások 2024 eleje óta átlagosan 12 százalékkal szigorodtak, az amerikai dolgozók még mindig a munkaidejük negyedét home office-ban töltik – nagyjából ugyanannyit, mint 2023-ban. Ez azt jelzi, hogy a gyakorlatban a hibrid munkavégzés lett az új normális.
A vezetők sem mindig lelkesek a szigorításban: sokan inkább megtűrik, ha a jó teljesítményt nyújtó kollégák ritkábban járnak be, nehogy elveszítsék őket. Egy friss felmérés szerint a felső vezetők közel fele hajlandó lenne fizetéscsökkentést is elfogadni, ha cserébe otthonról dolgozhatna.
Európában teljesen más a helyzet: a dolgozók zöme egy fityinget sem áldozna azért, hogy otthon dolgozhasson – ez derült ki a friss euróövezeti tanulmányból.
Amerikában csak a dolgozói ellenállás okoz problémát. Az Amazon például több nagyvárosban egyszerűen kifutott az íróasztalokból, parkolóhelyekből és tárgyalókból, miután teljes állású visszatérést rendelt el. Hasonló nehézségekkel szembesült a Dell is. Más cégek kompromisszumos megoldást keresnek. Az Axon nevű technológiai vállalat az új belépőktől már heti négy irodai napot vár el, de a régebbi dolgozóknak engedi, hogy megtartsák rugalmasabb beosztásukat.
Szakértők szerint sok esetben a szigorítás valójában burkolt létszámcsökkentés.
Több munkáltató „természetes lemorzsolódással” csökkenti létszámát – vagyis a szigorúbb irodai szabályokkal egyszerűen elérik, hogy egyesek maguktól távozzanak. A módszer azonban kockázatos: nem a cég választja meg, ki mond fel, így könnyen kulcsembereket is elveszíthet.
A bankok és pénzügyi központok erősebb jelenlétet tapasztalnak: New Yorkban a metróforgalom a járvány előtti szinthez közelít, és a belvárosi gyalogosforgalom is meghaladta már a 2019-es szintet. Országos szinten viszont az irodai látogatások még mindig harmadával alacsonyabbak a pandémia előtti időkhöz képest.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.