BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nagy baj van a Mercedes autóival: képtelen megcsinálni, amit minden más gyártó igen, előtte jár a Volvo és a BMW is

A Mercedes-Benz az egyetlen európai autógyártó, amely nem áll jól az EU szén-dioxid-kibocsátási céljainak teljesítésében. A cég egyébként sincs könnyű helyzetben: gyakorlatilag mindent eladnak és leépítenek.

A Mercedes-Benz csoport az egyetlen autógyártó, amely várhatóan nem éri el a 2025–2027 közötti EU-s CO2-flottakibocsátási célokat. Ha nem történik nagy változás, a Mercedes szén-dioxid-kvótát vásárolhat más gyártóktól, például a Volvo–Polestar párostól, hogy megfeleljen az előírásoknak – írja a Vezss.hu

IAA Mobility 2025 at the Munich Trade Fair Centre from September 9 to 14, 2025. Nagy baj van a Mercedes autóival: képtelen megcsinálni, amit minden más gyártó igen: előtte jár a Volvo és a BMW is
Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

A predikció szerint a legjobb úton a Volvo jár, akik már most 27 grammal az előírt érték alatt járnak, és ez várhatóan tovább fog javulni. Mögöttük a BMW csoport jön, akik szintén elégedettek lehetnek a jelenlegi állapottal, és náluk is további emissziócsökkenésre lehet számítani.

A Mercedes egyébként nincs könnyű helyzetben: gyakorlatilag mindent eladnak és leépítenek, ami nem kapcsolódik közvetlenül a termeléshez. A stratégia legszembetűnőbb példája a konszern kereskedelmi leányvállalatainak értékesítése. 

A kereskedelem ugyan hagyományosan mindig helyet kapott a cégcsoportban, ám a szegmensben globális szinten a vállalat kis szereplőnek számít, főleg mivel a 6500 Mercedes-kereskedő cég 90 százaléka Kallenius szerint mindig is külső tulajdonosok kezében volt.

Tavaly év elején jelentették be a saját tulajdonú autókereskedések eladását Németországban, annak dacára, hogy a munkavállalói érdekképviselet határozottan ellenezte. A folyamat gyorsan meg is indult. 

Ulmban, Dortmundban, Mainzban és Lübeckben már az ezekben a városokban működő 20 saját kereskedő közül négyet eladtak, mintegy 80 telephellyel.

Mind a négy vállalatot nagy autókereskedő cégek vették meg, amelyek egymással összefogva teremtették elő a vételárat. Az érdeklődés meglepően nagy volt. A felek persze nem nyilatkoztak a vételárról, de a Focus Online becslése szerint a Mercedes minden telephelyen átlagosan több tízmillió eurót kereshetett, és összesen nagyjából egymilliárd eurót kasszírozhatott.

Rontja viszont az összképet, hogy a csoport – a belső szabályzata alapján – köteles minden alkalmazottnak, aki másik munkaadóhoz kerül, átlagosan 85 ezer euró hátránykompenzációt fizetni. Márpedig ezt az összeget a 8000 munkavállaló létszámával felszorozva 680 millió eurós összköltség jön ki. 

A stuttgarti konszern amúgy nem csak Németországban építi le értékesítő pontjait, tavaly Olaszországban, Franciaországban, Svédországban, Lengyelországban, Dániában, Portugáliában és Hollandiában is kivonult a kereskedelemből. Mindebből összesen 374 millió euró folyt be a Mercedeshez, míg a nyereség 96 millió euró lett.

A kereskedelmi cégek mellett Ausztriában eladták a Mercedes-Benz Bank teljes finanszírozási portfólióját is. A Mercedes flottaüzemeltető vállalata, az Athlon is már régóta az eladási listán szerepel. Az eladások amúgy a csoportnál meghirdetett Next Level Performance nevű megtakarítási programba ágyazódnak. 

A program további célkitűzése, hogy a személygépkocsik globális gyártási kapacitását 2,5 millió egységről 2,2 millióra csökkentsék 2027-ig, s ezalatt a gyártási költséget is 10 százalékkal kell lefaragni. A költségcsökkentési törekvések körébe tartozik az a döntés is, hogy egy további Mercedes-modell gyártását hozzák Kecskemétre.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.