BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Légitársaságok tucatjai száműzik a power bankot: ez áll a döntés hátterében – magyarok tömegeit érinti

Az Emirates is csatlakozott a szigorítást bejelentő légitársaságok sorába. A power bank használatát biztonsági okokból tiltják a légi közlekedés szereplői.

Emirates légitársaság 2025. október 1-jétől új biztonsági előírást vezet be, amely értelmében tilos lesz bármilyen típusú power bank használata a fedélzeten. A légitársaság valamennyi repülőgépén biztosított az ülésekbe épített áramforrások használata, ugyanakkor az Emirates továbbra is javasolja utasainak, hogy készülékeiket – különösen hosszabb repülőutak előtt – teljesen feltöltve vigyék magukkal – írta keddi közleményében az Egyesült Arab Emírségekből származó légitársaság.

power bank
légitársaság
légi közlekedés
Újabb légitársaság döntött a power bank betiltása mellett / Fotó: Shutterstock

A power bank olyan hordozható, újratölthető eszköz, amelyet elsősorban okostelefonok, táblagépek, laptopok és kamerák töltésére használnak. Az Emirates utasai továbbra is felvihetnek a fedélzetre egy darab power banket, azonban szigorú feltételek mellett. Ezeket az eszközöket a fedélzeten tilos használni, vagyis utazásunk során nem lehet velük más készülékeket tölteni, és nem lehet őket sem az ülés alatti, sem a repülőgépek beépített áramforrásáról tölteni.

Az Emirates nem az első légitársaság, amely ilyen döntést hoz, a közelmúltban többek között a Singapore Airlines, az AirAsia és a China Airlines is betiltotta vagy korlátozta a power bank használatát.

A légitársaság tájékoztatása szerint az alábbiak szerint módosul a vállalat power bankekre vonatkozó szabályozása.

  • Az utasok legfeljebb egy darab, 100 wattórás kapacitás alatti power banket vihetnek fel a fedélzetre.
  • Tilos a power bankek használata személyes eszközök töltésére a fedélzeten. 
  • Tilos a power bankeket a repülőgépek fedélzeti áramforrásáról tölteni.
  • Minden felvitt power banknek egyértelműen meg kell jelenítenie a kapacitásra vonatkozó adatokat.
  • A power bankeket nem szabad a fej feletti tárolórekeszbe helyezni, kizárólag az ülészsebben vagy az utas előtti ülés alá helyezett táskában tárolhatók.
  • A power bankek feladott poggyászban történő szállítása továbbra is szigorúan tilos (ez a szabály eddig is érvényben volt).

Az Emirates légitársaság döntése sok magyar utast érint, Budapest és Dubaj között napi szinten repülnek a járatai.

Mi a légitársaságok problémája a power bankkel?

Az Emirates a légi közlekedési iparágban tapasztalható biztonsági kockázatok növekedésére hivatkozva hozta meg döntését. A társaság egy átfogó biztonsági felülvizsgálatot követően határozott a szigorítás bevezetéséről. Kiemelték, hogy az elmúlt években jelentősen megnőtt a power bankek használata az utasok körében, ami a lítiumalapú akkumulátorokkal kapcsolatos incidensek számának emelkedéséhez vezetett világszerte.

Mivel a power bankek többsége lítium-ion vagy lítium-polimer technológiát alkalmaz, amelyek esetében a nem megfelelő töltés, sérülés vagy túlmelegedés esetén fennáll az úgynevezett hőelszabadulás kockázata. Ez azt jelenti, hogy a belső hőtermelés mértéke meghaladja az akkumulátor hőleadási képességét, ami gyors és kontrollálhatatlan hőmérséklet-emelkedést okoz, melynek következtében tűz, robbanás vagy mérgező gázok szabadulhatnak fel. Miközben az okostelefonok és fejlettebb eszközök rendelkeznek olyan intelligens töltésszabályozó rendszerekkel, amelyek megelőzik a túltöltést, sok alapmodellű power bank nem rendelkezik ilyen biztonsági funkciókkal.

Az Emirates új előírásának célja, hogy jelentősen csökkentse a fedélzeti tűzesetek kockázatát, megakadályozva a power bankek használatát a levegőben. Mivel az új szabályozás szerint az eszközök kizárólag könnyen hozzáférhető helyen – az ülészsebben vagy az utas előtti ülés alatti táskában – tárolhatók, a személyzet gyorsan és hatékonyan be tud avatkozni egy esetleges vészhelyzet esetén.

Kigyulladt egy repülőgép Dél-Koreában

A légitársaságok többsége a biztonsági kockázatok mérséklése miatt szigorít, a dél-koreai Air Busan azonban egy konkrét eset miatt vezette be a tiltást. Januárban a légitársaság Busanból Hongkongba induló járatán még a felszállás előtt tűz ütött ki. A Reuters akkori beszámolója szerint az egyik légiutas-kísérő észlelte a repülőgép hátuljában, az egyik bal oldali felső poggyásztartóban a tüzet. Az Airbus A321ceo repülőgépről mind a 169 utast és a hétfős legénységet sikerülta  vészkijáraton keresztül kimenekíteni, így személyi sérülés nem történt. Tekintve azonban, hogy a gép szinte teljesen kiégett, így ha a tűz akkor keletkezik, amikor a gép már e levegőben van, minden bizonnyal elkerülhetetlen lett volna a tragédia.

A vizsgálatok márciusban zárultak le, és megállapították, hogy a tüzet egy power bank okozta. A Katari légügyi hatóság márciusi közleménye szerint számos ázsiai légitársaság  a vizsgálati jelentés nyilvánosságra kerülése után a power bankokkal kapcsolatos szabályozás jelentős szigorításába kezdett.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.