A Barbie és a Pokémon elbújhat: tarol az új őrület, milliókat fizetnek egy babáért és azt sem tudják, mit vesznek
Néhány hónapja még alig hallott róla bárki, mostanra viszont a használtpiac egyik legkeresettebb termékévé vált: a Labubu-figurák letarolták a Jófogás keresési listáit. A platform adatai szerint májusban mindössze pár tucat keresés érkezett rájuk, júliusra viszont már ezres nagyságrendben kutatták a felhasználók a nyuszifüles, nagy szemű lényeket – ezzel maguk mögé utasítva olyan ikonokat, mint a Barbie vagy a Pokémon.

A Labubut a kínai Pop Mart forgalmazza 2019 óta, de a világsiker csak 2025-re robbant be igazán. A titok a zsákbamacska-csomagolás: a vásárlók nem tudják előre, melyik figura lapul a dobozban, így a szerencse és a ritka darabok hajszolása folyamatosan hajtja a keresletet.
Az alapfigurák 10-40 ezer forintért kelnek el, de a limitált vagy óriás változatok akár milliós tételek is lehetnek.
Ez a bizonytalanság és gyűjtőszenvedély a használtpiacon is felpörgeti az árakat: a Jófogáson nyáron már többen kerestek Labubura, mint Barbie-ra vagy Pokémonra.
A Labubu letarolta a klasszikusokat
A Jófogás közlése szerint a keresési listák élére néhány hét alatt tört fel a Labubu. A klasszikusok – Barbie-házak, Pokémon-plüssök és -kártyák – továbbra is stabilan népszerűek, de az újonnan érkező trend szinte azonnal felzárkózott melléjük. Ez a dinamika jól mutatja, mennyire gyorsan képes a közösségi média által felkapott termék dominánssá válni a használtpiacon. A kérdés most az, hogy az érdeklődés tartós lesz-e, vagy a Labubu a fidget spinnerekhez és a Furbyhoz hasonlóan múló hóborttá válik.
Nem csak Magyarországon figyelhető meg az őrület: a Pop Mart adatai szerint Kínában és Délkelet-Ázsiában már évek óta töretlen a Labubu népszerűsége.
Hongkongban és Szingapúrban rendszeresen kígyózó sorok állnak a limitált szériás Labubu-kiadásokért,
és az aukciós oldalakon is tízezres dollárárakon kelnek el a ritkaságok. Nyugaton, különösen az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában lassabban indult be a trend, de 2024 óta egyre több vásárló fedezi fel a figurát: a StockX és az eBay adatai szerint a keresések száma többszörösére nőtt, a ritka darabok ára pedig gyorsan közelít a luxustermékek szintjéhez.
A Labubu globális piaca jelenleg egyensúlyoz a gyorsan múló hype és a stabil gyűjtői státusz között. A Pop Mart az elmúlt években tudatosan építette fel a márkát: világsztárokkal és influenszerekkel népszerűsítette, miközben limitált sorozatokkal tartja fenn a hiányérzetet. Az üzleti modell ismerős lehet a sneakerkultúrából: nem mindenki fér hozzá a legújabb kiadáshoz, de ez csak növeli a vágyat. A kérdés, hogy képes lesz-e a Labubu Barbie-hoz vagy Legóhoz hasonló tartós ikonként megmaradni, vagy néhány év múlva a polcokon porosodó retró játék lesz belőle.
Játék vagy értéktárgy a Labubu?
A Labubu-láz nem csupán játékőrület, hanem a gyűjtői kultúra új fejezete is. A gyűjtők számára ezek a figurák sokszor nem pusztán kedves darabok, hanem befektetések. A limitált kiadások és a zsákbamacskajelleg miatt egy-egy ritka Labubu ára néhány hónap alatt a többszörösére emelkedhet, és a nemzetközi aukciós oldalakon is előfordulnak milliós leütések. Ez a dinamika sokban hasonlít a sneakerkultúrához vagy a Pokémon-kártyák piacához:
a közösségi média által hajtott kereslet gyorsan alakítja át a játékot státuszszimbólummá.
A gyűjtői kultúrában a Labubu különösen érdekes helyet foglal el, mert egyszerre szólítja meg a fiatalokat és a felnőtteket. A gyerekek számára aranyos és játékos figura, a felnőttek számára viszont státuszszimbólum, amelyet sokan vitrinben őriznek vagy online közösségekben mutogatnak. Ez a kettősség teszi lehetővé, hogy a piac ne csak a játékboltokban, hanem a másodlagos – sokszor luxuscikkekhez hasonló – kereskedelmi csatornákon is élénk legyen.


