A biztosítási piac tavaly 383,5 milliárd forintnyi díjbevétellel zárt, ami 29,5 százalékos növekedés az előző évi teljesítményhez képest -- derül ki a társaságok friss összesített adataiból. Ezen belül bő 177,7 milliárd forint köszönhető az élet- és 205,7 milliárd forint a nem életágnak (utóbbiból a "kötelező" biztosítás 64,6 milliárd forinttal részesedett).
Tavaly tovább apadt a biztosítók szerződésszáma, elsősorban a kisdíjas, "cséb" típusú módozatok megszűnése miatt. Míg 1999 végén még több mint 11,96 millió érvényes szerződés létezett itthon, tavaly decemberben már csak 11,27 millió.
A legtöbb közepes vagy kis biztosító csak pár század százalékkal tudta növelni díjakra vetített piaci részesedését az előző évben. Kivételt jelent az -- épp eladásra kínált -- ABN Amro Mébit, illetve az OTP-Garancia és a Winterthur, amelyek egyenként bő 1-1 százalékkal nővelték piaci jelenlétüket. Közel félszázalékos a bővülés a jóval nagyobb állománnyal rendelkező Generali-Providenciánál (G-P) is.
A "feltörekvők" jórészt az életbiztosításnak, ezen belül is az eszközalapokhoz kötött (unit-linked) módozatoknak köszönhetik sikerüket. Közülük viszont többek portfóliójában is jelentős az egyszeri díjas termékek aránya.
Márpedig -- mint a szakértők egy része figyelmeztet -- az egyszeri díjas módozatok az idén akár "ki is fulladhatnak" a piac telítődésével. Ezt jelezheti, hogy a Nationale-Nederlanden (ahol a teljes portfólión belül magasabb a folyamatos díjú szerződések aránya) év végére visszavette elsőségét a unit-linked piacon a Garanciától, jóllehet az év felénél még fordított volt a sorrend.
A piac legnagyobbjai közül a "kötelező"-üzletágból fokozatosan visszahúzódó, év végén jelentősen átszervezett struktúrájú ÁB-Aegon és az életpiacon még további lehetőségeket kereső Hungária részesedése csökkent számottevően. Arról a két -- legnagyobb múltú -- társaságról van szó, amelyek ugyanakkor rendre a legjelentősebb profittal zárnak Magyarországon.
E kettő együttesen 3,66 százalékot vesztett piaci súlyából, noha díjbevételük az infláció kétszeresével gyarapodott. Ez azonban nem volt elég például a 32 százalékkal bővülő G-P vagy a 43,5 százalékkal előrelépő Garancia ellenében.
A kisebb biztosítók közül enyhén csökkent a tavaly még tőkeinjekcióra váró Európa-GAN, az egyetlen vidéki központú hazai biztosítónak számító Grawe és az új módozatok bevezetésénél tartó Zürich jelenléte.
Az átrendeződéseknek köszönhetően a piaci koncentráció némileg enyhült a hazai biztosítási piacon. Míg 1999-ben az öt legnagyobb társaság együttes piaci részesedése még 85,96 százalék volt, tavaly év végén már "csak" 83,74 százalék. A társaságok erősorrendjében továbbra is nyomasztó a Hungária fölénye, amely az összes díj több mint egynegyedét söpri be.
A piaci társaságok száma változatlanul 21 maradt, hiszen elindult az Erste Biztosító, de megszűnt az egyetlen hazai kistulajdonosi tőkéből létrejött cég, a Kódexpress Életbiztosító.
Tavaly az élet- és nem életbiztosítási ágak egymáshoz viszonyított aránya tovább változott az előbbi javára. Míg 1999-ben minden 100 forintnyi biztosítási díjból csak 40 folyt be életbiztosításból, a múlt év végén már több mint 46 forint. Ha e trend folytatódik, az idén év végére minden bizonnyal már az életbiztosítás lesz a fontosabb ág Magyarországon.
Az életág tavaly közel 47,9 százalékkal nőtt, ami továbbra is kiugró mértékű bővülést jelez. Ezen belül is kiugró a befektetéshez kötött (jórészt unit-linked) életbiztosítások teljesítménye: 1998 végén a díjbevétel ezeknél még csak 15,5 milliárd forint volt, 1999-ben már 29,5 milliárd, tavaly pedig még az előzetesen vártnál is nagyobb, 75,8 milliárd. Az utolsó évben így több mint 257 százalékos volt a növekedés.
A vagyonbiztosításoknál 16 százalékkal, ezen belül a félig-meddig rögzített tarifájú "kötelező" biztosításnál 10 százalékkal több díj folyt be, mint egy évvel korábban. E területen a szakértők a korábban hosszú éveken át vegetáló casco "feltámadását" és dinamikus gyarapodását említik meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.