BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nőhet az orosz export

Szentpétervár térségében az idén befejeződik a balti csővezetékrendszer (BPS) projektjének első fázisa, ezzel évi 12 millió tonnával bővül Oroszország nyersolaj-exportáló kapacitása. A Druzsbadria-projektről áprilisban tanácskoznak az érintett országok, köztük Magyarország képviselői.

Augusztusban befejeződik a Ladoga-tótól délre fekvő Kirisit a finn-öbölbeli Primorszk kikötővel összekötő új, 270 kilométeres olajvezeték építése, beleértve a meglevő Jaroszlavl--Kirisi vezeték korszerűsítését. Mostanáig 90 kilométeres szakasz készült el -- adta hírül a Reuters az orosz csővezeték-monopoltársaság, a Transznyefty közlésére hivatkozva.
A Szentpétervártól mintegy 120 kilométerre északra fekvő Primorszkban októberben felépül az új olajterminál is, és ezzel lezárul a 460 millió dolláros beruházást igénylő BPS-projekt első fázisa. A BPS teljes kiépítése várhatóan még néhány évet vesz igénybe.
A teljes költségnek eddig mintegy 40 százalékát finanszírozták, de a folytatáshoz százmillió dolláros EBRD-hitelt kíván felvenni a Transznyefty. Az ezzel kapcsolatos tárgyalások már a végéhez közelednek, és az orosz remények szerint hamarosan pecsét kerülhet a hitelmegállapodásra.
Oroszország nyersolaj- és gázkondenzátum-termelése növekszik -- az idén várhatóan 11--16 millió tonnával --, de exportszállítási kapacitásai végesek. A vezetékrendszerekben, terminálokban mutatkozó szűk keresztmetszet felszámolása többek között elengedhetetlen az észak-oroszországi Tyiman--Pecsora régióbeli ígéretes, összesen mintegy kétmilliárd tonnás készletekkel bíró lelőhelyek kiaknázásához, amelybe az amerikai Conoco cég is bekapcsolódott. Így született meg többek között a BPS-projekt gondolata.
A balti csővezetékrendszeren évente mintegy 30 millió tonna nyersolaj exportálható majd, részben az említett új északorosz, részben a hagyományos szibériai lelőhelyekről. A többletkapacitás és a tranzitköltségekben várható megtakarítás mellett az orosz exportőrök csökkenthetik a litvániai és lettországi termináloktól való függőségüket is.
Az orosz exportot is érintő projektek közé tartozik a Kazahsztánból a fekete-tengeri Novorosszijszk kikötőig kiépülő Kaszpi-csővezetékrendszer (CPS), továbbá a Druzsba-és az Adria-olajvezetékek összekapcsolását célzó "Druzsbadria"-projekt. Ez utóbbi révén évente összesen 5 millió tonna orosz olajat lehet továbbítani az észak-adriai térségbe. A 2002-től tervezett projektről áprilisban tartanak megbeszélést Oroszország, Fehéroroszország, Ukrajna, Szlovákia, Magyarország és Horvátország képviselői -- jelentette az MTI az osztrák APA hírügynökségre hivatkozva.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.