BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nőhet az orosz export

Szentpétervár térségében az idén befejeződik a balti csővezetékrendszer (BPS) projektjének első fázisa, ezzel évi 12 millió tonnával bővül Oroszország nyersolaj-exportáló kapacitása. A Druzsbadria-projektről áprilisban tanácskoznak az érintett országok, köztük Magyarország képviselői.

Augusztusban befejeződik a Ladoga-tótól délre fekvő Kirisit a finn-öbölbeli Primorszk kikötővel összekötő új, 270 kilométeres olajvezeték építése, beleértve a meglevő Jaroszlavl--Kirisi vezeték korszerűsítését. Mostanáig 90 kilométeres szakasz készült el -- adta hírül a Reuters az orosz csővezeték-monopoltársaság, a Transznyefty közlésére hivatkozva.
A Szentpétervártól mintegy 120 kilométerre északra fekvő Primorszkban októberben felépül az új olajterminál is, és ezzel lezárul a 460 millió dolláros beruházást igénylő BPS-projekt első fázisa. A BPS teljes kiépítése várhatóan még néhány évet vesz igénybe.
A teljes költségnek eddig mintegy 40 százalékát finanszírozták, de a folytatáshoz százmillió dolláros EBRD-hitelt kíván felvenni a Transznyefty. Az ezzel kapcsolatos tárgyalások már a végéhez közelednek, és az orosz remények szerint hamarosan pecsét kerülhet a hitelmegállapodásra.
Oroszország nyersolaj- és gázkondenzátum-termelése növekszik -- az idén várhatóan 11--16 millió tonnával --, de exportszállítási kapacitásai végesek. A vezetékrendszerekben, terminálokban mutatkozó szűk keresztmetszet felszámolása többek között elengedhetetlen az észak-oroszországi Tyiman--Pecsora régióbeli ígéretes, összesen mintegy kétmilliárd tonnás készletekkel bíró lelőhelyek kiaknázásához, amelybe az amerikai Conoco cég is bekapcsolódott. Így született meg többek között a BPS-projekt gondolata.
A balti csővezetékrendszeren évente mintegy 30 millió tonna nyersolaj exportálható majd, részben az említett új északorosz, részben a hagyományos szibériai lelőhelyekről. A többletkapacitás és a tranzitköltségekben várható megtakarítás mellett az orosz exportőrök csökkenthetik a litvániai és lettországi termináloktól való függőségüket is.
Az orosz exportot is érintő projektek közé tartozik a Kazahsztánból a fekete-tengeri Novorosszijszk kikötőig kiépülő Kaszpi-csővezetékrendszer (CPS), továbbá a Druzsba-és az Adria-olajvezetékek összekapcsolását célzó "Druzsbadria"-projekt. Ez utóbbi révén évente összesen 5 millió tonna orosz olajat lehet továbbítani az észak-adriai térségbe. A 2002-től tervezett projektről áprilisban tartanak megbeszélést Oroszország, Fehéroroszország, Ukrajna, Szlovákia, Magyarország és Horvátország képviselői -- jelentette az MTI az osztrák APA hírügynökségre hivatkozva.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.