BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kiegyezett a NABI

A korábban beharangozottaknak megfelelően peren kívüli egyezség jött létre a NABI és a TPI között. A megállapodás értelmében a NABI gyártja a CompoBusokat 2002 januárjától Kaposváron, míg az amerikai távolsági buszok piacán a magyar társaság lemond exkluzív jogairól. A NABI szerint mindkét fél elégedett a tárgyalások eredményeivel.

Hivatalosan is bejelentették, ami a piacon már egy ideje terjedt: peren kívüli egyezséget kötött a NABI és a TPI. A NABI közleménye szerint mindkét fél elégedetten állt fel az asztaltól, minden vitás kérdésben sikerült megegyezniük.
A megállapodás értelmében már a CompoBusok első szériáját is a NABI gyártja, és nem Rhode Islanden, hanem Kaposváron. A másik fontos kérdésben is a NABI szempontjából kedvezően alakult az egyezség. A TPI átadja a know-how-t, megtartja a tréningeket a NABI-dolgozók számára. Ezek a betanító tréningek három helyszínen folynak majd: a TPI-nál, Anistonban és a technológia telepítésekor Kaposváron.
Természetesen a NABI is kénytelen volt engedményeket tenni. A társaság lemondott az amerikai távolságibusz-piacon lévő exkluzív jogáról. Ez azonban nem jelenti az exkluzivitás átruházását, hiszen a NABI bármikor piacra dobhat távolsági buszt Amerikában, ha jövedelmezőnek ítéli. Emellett a társaság a kereset visszavonásával kvázi lemondott kártérítési követeléseiről és a perköltség megtéríttetéséről.
A mérleg másik serpenyőjébe kerül -- bár össze nem vethető a fentiekkel --, hogy a felek a NABI által a TPI részére kifizetett 6 millió dollárra való tekintettel -- amit a szerződés szerint a gyártóeszközökre, a dizájnra és a tervezésre fizetett a buszgyártó -- eltekintettek az első 500 CompoBus után fizetendő royaltytól.
Lapunk kérdésére Érsek Ákos, a NABI befektetési kapcsolatokért felelős munkatársa elmondta, hogy meghatározásra került a royalty összege is, méghozzá kedvezően alacsony szinten. Érsek hozzátette, hogy a bizonytalanságok elhárulásával a NABI vevői kapcsolattartása is intenzívebbé válhat. A társaságnak jelenleg 99 CompoBus-megrendelése van, ami jelentős mértékben nőhet a közeljövőben.
Igaz, a TPI-per miatti késedelmek folytán az is előfordulhat, hogy például Santa Monica -- amennyiben késeinek tartja a januári gyártást -- rozsdamentes acélszerkezetű buszokat kap majd CompoBusok helyett. Ez ugyan költségekben és profitban nem sok különbséget jelent a NABI-nak, pr-szempontból azonban nem szerencsés.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.