Súlyos problémát jelent a "kötelezőt" kínáló biztosítóknak, hogy a Pénzügyminisztérium (PM) maximum 4,8 százalékos díjemelést enged 2002-re az üzletágban. A döntést -- amelyet ma jelentenek be hivatalosan a biztosítószövetség gépjárműtagozatának ülésén -- tiszteletben kell tartani -- nyilatkozta több társaság lapunknak. Legkésőbb Magyarország uniós csatlakozáskor azonban el kell törölni a díjplafont.
Tavaly a "kötelező" piacán együttesen 2,6 milliárd forint veszteséggel zártak a társaságok, míg 1994-ben, a rendszer indulásakor csak 400 millióval. Kálózdi Tamás, a piac 53 százalékát ellenőrző Allianz Hungária Biztosító (AHB) ügyvezetője úgy vélte: 2001-ben jó esetben nem nő a cégek vesztesége az előző évihez képest, de szinte bizonyosan nem csökken.
Kálózdi szerint az elmúlt négy évben átlagosan 3-4 százalék volt a kárinfláció és a díjemelési maximum közti olló. A deficitet az utóbbi időben növeli, hogy a biztosítástechnikai veszteségeket egyre kevésbé ellensúlyozza a befektetések révén elért hozam.
A "kötelező" kárainak 70-75 százaléka a jármű sérüléséhez kötődik. Az alacsony PM-díjplafon miatt november-decemberben az AHB (is) kemény tárgyalásokra kényszerül a vele kapcsolatban álló járműjavító cégekkel. Utóbbiak a minimálbér jövő évi emelése miatt jelentősen növelnék óradíjukat, erre viszont a biztosítóknak nincs módjuk.
Múlt évben a személyi sérüléses károkra kifizetett térítés is jócskán 10 százalék felett nőtt -- számították ki a Generali-Providencia (G-P) Biztosítónál. Egy biztosítószövetségi tanulmány szerint emellett 1999 és 2000 közt közel 30 százalékkal nőttek a nagy (egyenként 50 millió forint feletti) károk a szférában.
A PM döntése alapján aligha lehet a továbbiakban "barátságos" díjakat hirdetni az ügyfeleknek -- mutattak rá az üzletágban csak nemrég indult Zürich Biztosítónál. A regisztrált költségek és károk miatt itt is 10 százalék feletti emelést tartottak volna indokoltnak.
A minisztériumi előírás ellenére az idén egyetlen biztosító sem tervezi, hogy kiszáll a "kötelezőből", sőt -- mint közölték -- 2002-ben új jövevényként az Európa Biztosító változatlanul be kíván lépni a piacra.
Mint emlékezetes, tavaly az Ahico hagyta ott az üzletágat. Szakértők arra mutattak rá: a nemzetközi cégek tulajdonosai régióban gondolkodnak, így legföljebb akkor számolnak fel egy-egy ágazatot, ha Közép-Európa jó részén kedvezőtlenné válik az üzleti légkör.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.