Loyola de Palacio ma fogadja az európai légitársaságok szövetségének (AEA) küldöttségét, amelyben a legjelentősebb cégek vezérigazgatói foglalnak helyet. Az Európai Bizottság közlekedési biztosa informálódni akar, hogy a társaságok mekkora veszteséget szenvedtek el a terrorakciók miatt, s "gyorssegélyként" mire van lehetőség.
A vállalatok szeretnék, ha állami támogatáshoz juthatnának, ezt azonban az EU versenyszabályai nem teszik lehetővé. Brüsszel ugyanis az elmúlt tíz évben fokozatosan felszabadította a központi szabályozás béklyója alól az EU légiforgalmi piacát, s ez gyakorlatilag kizárja a további állami támogatást. Mindamellett Brüsszelben jelezték, figyelemmel kísérik az eseményeket, folyamatosan tartják a kapcsolatot az érintett cégekkel, figyelik, hogy Washington mit lép. Ez -- ismervén a kivételezési lehetőségeket -- "EU-nyelvre fordítva" azt is jelentheti, hogy nem reménytelen a helyzet.
Külön kiemelhetőek a brit légitársaságok, amelyek igen erősen kötődnek az észak-amerikai piachoz. Tengerentúli kollégáikkal ellentétben azonban ezek a cégek egyelőre nem kértek közvetlen kormányzati segítséget. A közlekedési miniszter és néhány cégvezető találkozóján a biztonsági feltételek fejlesztése állt a középpontban. Egyetértettek abban, hogy szükséges a versenyképességük biztosítása, és a miniszter megígérte, hogy további tárgyalások lesznek a charter- és az olcsó légitársaságok vezetőivel is.
Az amerikai "kollégák" egyébként már számszerűsíteni is tudják igényeiket: 24 milliárd dollár támogatást remélnek az államtól. S már a reptereket üzemeltető cégek is benyújtották a számlát, a végösszeg: egymilliárd dollár. Norman Mineta közlekedési miniszter szerint Bush elnök a jövő hét elején ad választ, ám az valószínűleg nem fog kiderülni, hogy megkapják-e a teljes összeget. Azt legalább megtudhatják, hogy nagyjából mire számíthatnak.
Mineta utalt arra, hogy -- az előzetes számítások szerint -- az amerikai légitársaságoknak szinte semmi bevétele nem volt a múlt hét utolsó néhány napján, s az előttünk álló napokban sem remélhetnek többet, mint a szokásos bevétel 40-50 százalékát. De hosszabb távon sem számíthatnak sok jóra, ezért a cégek sorozatban módosítják üzleti terveiket: csökkentik transzatlanti járataikat -- általában 20 százalékkal --, de néhányan ennél nagyobb mértékben is. A forgalomcsökkentés azonban komoly létszámleépítéssel jár: a nagyobb légitársaságoknál 2-től 12 ezerig terjedhet az elbocsátottak száma.
Ilyen rossz piaci környezetben igen fürgék a légitársaságokat megítélő hitelminősítők. A Moody''s több fokozattal visszaminősítette a három legnagyobb amerikai légitársaság adósi besorolását. A United adósi osztályzatát Ba1-ről B2-re, az American Airlines és a Delta Airlines besorolását egyaránt Baa3-ról Ba2-re rontotta a cég. Mindegyik új besorolás több osztattal a befektetési alapfok (Baa3) alatt van. A Moody''s a három cég osztályzatát továbbra is a leminősítést valószínűsítő felülvizsgálat alatt tartja. A visszaminősítés a három cég összesen csaknem 38 milliárd dollárnyi adósságpapírját érinti.
A világ idegenforgalma is rettenetesen megszenvedi majd a terrortámadást, ám az iparág egésze növekedni fog az idén. A Nemzetközi Idegenforgalmi Szervezet (WTO) szerint az utazók körében megingott a repülés biztonságába vetett bizalom, rengeteg a bizonytalanság, gyengül a világgazdasági konjunktúra -- ez megbosszulja magát az idegenforgalomban is. A turizmusban keletkező nyereségeket megcsapolhatja az utazás visszesése, a biztonságra fordított kiadások növekedése, az olaj árának emelkedése. Mindamellett a szervezet úgy látja, hogy az idén -- hacsak nem jön közbe semmi új fejlemény -- 1,5-2,0 százalékos bővülés várható a nemzetközi idegenforgalomban, miközben az év első nyolc hónapjában tapasztalt növekedési ütem mellett -- éves szinten -- 2,5-3,0 százalékos lett volna volt a bővülés.
A tengerentúlon máris a lehetséges károkat taglalják, hiszen szembetűnővé vált, hogy a hotelek és a tengerpartok csaknem kiürültek. Florida állam déli részét rendkívül érzékenyen érinti a terrortámadás, mivel a turisták ide döntő részben repülővel érkeznek. Las Vegasban az évnek ebben a szakában 90 százalék feletti az átlagos szálloda telítettség, most azonban csak a 70 százalékhoz közelít.
Rekordveszteséggel számol az olasz turisztikai ágazat: ha a további támadások miatti félelem visszafogja az amerikaiak olaszországi utazásait, az ágazat -- a Touring Club Italiano idegenforgalmi szövetség szerint -- akár 10 ezer milliárd lírás (5,16 milliárd eurós) bevételkiesésre is számíthat. Évente mintegy 13 millió amerikai keresi fel Európát, s egyharmaduk látogat el Olaszországba.
A legnagyobb európai szállodaláncot üzemeltető Accor nem lát esélyt arra, hogy korábbi üzleti előrejelzései valóra váljanak. A társaság szerint a lakossági fogyasztás és a nemzetközi turizmus visszaesése rendkívül kedvezőtlen hatású, a veszteség okai elsősorban pszichológiai tényezőkre vezethetők vissza.
Becslések szerint 20-30 milliárd dollár biztosítási kárkifizetéssel jár majd a tragédia, de a költségek összesítése évekig tart majd. Egyedül a Világkereskedelmi Központ egyik tornya 4,1 milliárd dollárra volt biztosítva.
A nagy tőzsdei biztosítók részvényei zuhanásba kezdtek a támadás hírére. A DJ Stoxx biztosítási indexe még aznap 17 százalékot esett, másnap már a 3 éves mélypontot súrolta. A legnagyobb börzei veszteségeket szenvedők közt a Munich Re, a Swiss Re és az Allianz is ott volt (utóbbi idei profitja legalább 400 millió euróval csökken az idén). A magyar biztosítók tulajdonosai közül még az AIG, a CGNU és a Generali érzi meg kisebb-nagyobb mértékben a veszteséget.
Csődök nem várhatók a piacon, mert -- a kockázatok más társaságokhoz történt porlasztása miatt -- az egy cégre jutó kifizetés elbírható. Szakértők szerint a történtek nyomán viszont világszerte nőhetnek a viszontbiztosítók díjai, ami a biztosítókra és általuk az ügyfelekre is kihathat.
Az első jel: a biztosítótársaságok tegnaptól átlagosan 0,05 százalékos háborús kockázati felárat szabnak ki az amerikai válaszcsapások lehetősége miatt kockázatos (perzsa-öbölbeli, pakisztáni, vörös-tengeri, ománi, szíriai, egyiptomi és algériai) kikötőkbe tartó hajókra.
Néha az időjárás miatt is előfordul, hogy néhány napra esetleg szünetel a tengerentúli légi forgalom, ilyen esetben a részletesen kidolgozott belső szabályzat mondja meg a teendőket -- fogalmazott Járosi Márton, a TNT ügyvezető igazgatója a Világgazdaság kérdésére. A légizárlat -- a The Wall Street Journal (TWSJ) szerint -- 1000 metrikus tonna küldemény kiszállítását akadályozta, így néhány autógyár és elektronikai üzem ellátási gondokkal küszködött.
Ilyen esetben általában közúti fuvarozással, a zárlat feloldásakor pedig pótgépek indításával lehet behozni a lemaradást -- fogalmazott Boda Mihály, a UPS magyarországi vezetője. Elmondása szerint az esemény napját követően jelentős torlódás keletkezett a cég kölni központjában, de nincs tudomása arról, hogy ellátási hiány miatt bármely partnerüknél leállt volna a termelés.
A DHL irodát üzemeltetett a World Trade Centerben, így vesztesége kézzelfogható, a küldemények és a nyilvántartási rendszer azonban nem károsodott -- tudtuk meg Kincses Anitától, a társaság magyarországi részlegének ügyfélkapcsolati igazgatójától. A kétnapos légizár során a küldemények a brüsszeli elosztóközpontban némileg torlódtak, de a zár pénteki feloldását követően, az alkalmazottak hét végi behívása révén az ellátást később zökkenőmentessé tudták tenni Amerika irányába is.
A légizár nyomán tapasztalt rövidebb késések miatt az expresszfuvarozókat nem terheli semmilyen jogi felelősség, ugyanis az ok egyértelműen előre nem látható külső körülmény volt. A biztonsági előírások megszigorításával ugyanakkor várhatóan meghosszabbodik a szállítási idő. Ennek költsége mellett további drágulást jelent, hogy a személyszállító gépek száma a jövőben -- egyes becslések szerint -- akár 20 százalékkal is csökkenhet, ami így az áruszállító kapacitást is korlátozza. A TWSJ beszámolója szerint nem lenne meglepő, ha jövőben a vállalatok légi szállítási költségei akár megtriplázódnának.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.