BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Itthon is hatott a terror

A hazai utasbiztosítók többségének díjbevétele 5--25 százalékkal esett vissza a szeptemberi terrortámadás miatt. A veszteség a hagyományosan lanyha forgalmú késő őszre esett, de az erős téli szezon is megérezheti a bajt. A piac szereplői így is közel ötmilliárdos bevételt kasszírozhatnak az idén.

Az utasbiztosítási piac legnagyobbja, a QBE Atlasz Biztosító őszi díjbevétele 25-30 százalékkal maradt el a remélttől a szeptemberi amerikai terrortámadás után. Nyolcszázaléknyi forgalomkiesésről számolt be az OTP-Garancia, 5-6 százalékról a Európa Biztosító vezérügynöksége, az EuroMondial.
Az Európai Utazási Biztosító (EUB) úgy kerülhette el a növekedés visszaesését, hogy a vele frissen szerződött utazási irodák pótolták a hiányt. Az Allianz Hungária szintén újabb partnerekkel állapodott meg, s az autósügyfelek körében megerősítették vezető szerepüket, így ők sem érezték meg az eseményt.
Öröm az ürömben, hogy a visszaesés már nem érintette a nyári utazási szezonhoz sorolható szeptembert, októbertől pedig "hagyományosan" is kevesebb a díjbevétel. Mindez a társaságok profitreményeit sem vetette vissza jelentősen.
A megtorpanás viszont hathat a téli szezonra. A biztosítók most azt remélik: az állampolgárok továbbra is az utolsó percben kötik le útjaikat (és vesznek biztosítást), márpedig január--februárra oldódhat a terror miatti félelem.
A tavalyi 4,1 milliárd után a piac hét szereplője (beleértve az Ahico, Axa Colonia, Winterthur biztosítókat is) a terror ellenére is mintegy 5 milliárdos díjbevétellel zárhat. Év közepi adatok szerint az idén a társaságok többsége minimum 15 százalékkal növelte tarifáit.
A QBE Atlasz a 3. negyedévi nullszaldó után 50 millió forint alatti veszteséggel zárhat majd év végén, a teljes üzleti tevékenységét illetően. Ez jelentős javulás a 2000. évi 170 milliós deficit után -- nyilatkozta Doron Grossman vezérigazgató lapunknak. A biztosító teljesítménye 2003 végére fordulhat át nyereségesbe.
A QBE Atlasz teljes díjbevétele 29 százalékkal nőtt, s elérte az 5,3 milliárd forintot az ausztráliai központú csoport november végén záruló pénzügyi évében.
Ezen belül az utaságazat -- a terrortámadás utáni 25-30 százalékos piaci visszaesés ellenére -- éves szinten 10 százalékkal nőtt, s 1,96 milliárd forint díj folyt be itt.
Az ipari vagyonbiztosításoknak 1,95 milliárd, a lakásmódozatoknak 206 millió, a cascónak 571 millió, az életbiztosításoknak 590 millió forintnyi díj köszönhető.
Részesedésük a teljes piacon az idén szeptemberre 1,26 százalékra nőtt a díjbevételeknél, szemben az egy évvel korábbi 0,94 százalékkal. Jövőre 1,75 százalék a cél.
Grossman szerint jövőre -- részben a velük aktívan együttműködő bő 100 biztosítási brókernek köszönhetően -- az ipari biztosítások díjbevétele meghaladja majd az utaságazatét. Sportbiztosításaik révén jelentős növekedést várnak az élet- és baleseti módozatoknál is. Továbbra is kizárt viszont, hogy a társaság elinduljon a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási piacon.
Az OTP-Garancia októbertől 8 százalékos kiesést regisztrált az általa eladott utasbiztosításoknál, az utazási irodák adatainak összesítése még folyik. A társaság ennek ellenére nyereséget vár az idén az üzletágból -- mondta el Karsai Márta főosztályvezető.
A tavalyi 875 millió után 2001-ben jóval 1 milliárd forint feletti utasbiztosítási díjbevételt vár az EUB -- közölte Bartók Nagy András vezérigazgató. E biztosító -- amely inszolvenciamódozatot is ajánl -- azért nem érezte meg Amerika hatását, mert az ősz folyamán sok új utazási irodával lépett kapcsolatba, így jelentősen bővítette piacát. Az EUB a 2000. évihez hasonló nyereségre számít, ha év végén nem történik nagyobb kár.
Az Allianz Hungária értékesítési partnereinek több mint 70 százaléka -- például az Autóklub, a Volán -- olyan cég, amely nem a légi, hanem a közúti utasbiztosításban érintett. A saját hálózatban is jórészt az autósügyfeleknek adnak el utasmódozatokat. A biztosítót így nem befolyásolta a változás -- tudtuk meg Kozma Attila üzletági szakembertől. Az ágazat 2. legnagyobb cége az idén "pozitív nulla" eredményt vár e tevékenységéből.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.