BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Itthon is növekszik a telefonos tranzakciók jelentősége

A pénzintézetek közötti erős verseny és a technikai fejlesztések nyújtotta újszerű lehetőségek az elmúlt években a magyarországi bankokat is az ügyfelekkel való kapcsolattartás újszerű útjainak megnyitására ösztönözték. A hagyományos, bankfiókokban történő értékesítés és ügyintézés mellett ma már a szolgáltatások széles köre az úgynevezett "call centereken" (cc) keresztül is elérhető. Szerepének jelentőségét mutatja, hogy a pénzvilág szakértőinek véleménye szerint néhány éven belül a tranzakciók széles körét elektronikus úton bonyolítják majd. Az információnyújtás, problémakezelés és számos banki művelet kezelésére alkalmas rendszereket - azok jelentőségét felismerve - az egyes pénzintézetek folyamatosan fejlesztik, így a ma is elérhető szolgáltatások köre a jövőben minden bizonnyal bővülni fog.

A Postabank 1997 szeptemberében indította el saját call centerét. A pénzintézet valamennyi lakossági és üzleti ügyfele számára elérhető szolgáltatás 1999-ben új technikai hátteret kapott. A jelenleg hét csoportba szervezett részleg lakossági folyószámlával, illetve vállalati számlákkal kapcsolatos információkat szolgáltat, megbízásokat teljesít, bankkártyával, illetve a hitelekkel kapcsolatos információkat nyújt, előminősítést végez - mondta lapunknak

Ószabó Attila sajtószóvivő.

A bank álláspontja szerint az ügyfelek megszerzése és megtartása érdekében az üzleti kommunikáció piacán forradalmi változások zajlanak. Az újszerű megoldások, mint mindig, most is a versenyszféra szereplőitől érkeznek, közöttük is hagyományosan elsőbbséget élveznek azonban a pénzintézetek. A nyugati minta tapasztalataiból kiindulva elmondható, hogy a jövőben az ügyfelek megszerzése és megtartása nem képzelhető el színvonalas, komplex pénzügyi szolgáltatást nyújtó elektronikus és telefonos értékesítési csatornák nélkül. A szolgáltatások iránt meglévő igény szintjét mutatja, hogy a jelenleg 80 ezer, telebankszerződéssel bíró postabanki ügyfél havi 150 ezer hívást bonyolít a call centerrel. A feladatok elvégzésére a pénzintézet 70 fős stábot foglalkoztat. A jövőben a bank a jelenlegi rendszerét egy "kontakt center" irányában fejleszti tovább, ami a telefonos kapcsolattartáson túl az sms és az elektronikus levelezés nyújtotta lehetőségeket igyekszik kiaknázni.

Az OTP Bank 1994-ben vezette be automata telefonos szolgáltatását, ezt egy évvel később követte az átutalási megbízások fogadására is képes új rendszer. A szolgáltatások köre 1997-ben tovább bővült, ekkor már a megfelelő regisztráció után csaknem minden, a bankfiókban elérhető tranzakció telefonon is végrehajthatóvá vált. A piacvezető pénzintézet október elején bevezette az Európa-szerte újdonságnak számító OTPdirekt aktív SMS-szolgáltatását is, amelynek segítségével annak előfizetői telefonjuk menüjén keresztül kezdeményezhetnek tranzakciókat a hosszabb ideje elérhető információszolgáltatások mellett. Ez a típusú szolgáltatás a jövőben várhatóan jelentős népszerűségre tesz szert.

A call center feladatai közé az ügyfelektől érkező megbízások teljesítésén túl hagyományosan beletartozik azok változó igényeinek folyamatos feltérképezése is. A témában az elmúlt hetekben szakmai beszélgetést lebonyolító Inter-Európa Bank (IEB) - legtöbb versenytársához hasonlóan - call centerén keresztül telemarketing-, piackutatási és ügyfélelégedettség-mérési feladatokat is ellát. A nyolc fővel működő egység a rendelkezésére álló adatbázist folyamatosan bővíti, azt a beérkező hívásoknál az ügyfelek segítségével folyamatosan pontosítja és frissíti. Ennek segítségével folyamatosan végzi a már említett marketingfeladatokat is. A bank által frissen szolgálatba állított számítógépes rendszer újabb lökést adott a gyors és hatékony munkavégzésnek. A korábban papír-ceruza módszerrel dolgozó munkatársak így könnyen elérhető statisztikákat készíthetnek, az általuk készített adatbázis pedig a menedzseri döntéshozatalhoz is jelentős segítséget nyújt.

Három éve működik call center a Raiffeisen Banknál is. Az általa nyújtott szolgáltatások itt is az összes lakossági és vállalati ügyfél számára hozzáférhetőek, ezek köre valamennyi, személyes jelenlétet nem feltétlen igénylő feladatot magában foglal. A bank ügyfeleinek 10 százaléka rendszeresen használja a cc nyújtotta szolgáltatásokat, a központ munkatársainak száma a feladatok körének növekedésével párhuzamosan bővül - teszi hozzá Selmeci Péter call center vezető. A bank a jövőben a már bemutatott társaihoz hasonlóan kiemelt helyen kezeli a call center fejlesztésének feladatát.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.