A hazai faktoringszakma kihagyott lehetőségként értékeli a Lánchíd faktoringprogram megszüntetését, kudarcról szó sincs. A gazdasági tárca júliusban döntött úgy: a támogatási források csökkenése miatt csak a 2005. július 20-ig megkötött szerződésekre folyósít kamattámogatást. A GKM a 2003 szeptemberében indult konstrukció keretében az első év végéig kétszáz, tavaly 473, az idén július 20-ig pedig mintegy 350 millió forint támogatás kifizetésére vállalt kötelezettséget.

Félreértés volna azt gondolni, hogy azért szűnt meg a Lánchíd program, mivel nem működött - hangsúlyozta Rédei Gabriella, a Magyar Faktoring Szövetség elnöke, a Next-Faktor vezérigazgatója, aki úgy látja: inkább arról van szó, hogy a kkv-szektor egyszerűen nem tudott róla. Hiányzott a program menedzselése, a figyelemfelhívó kampány, amelyre pedig a kezdeteknél ígéretet kapott a szövetség a gazdasági tárcától. A faktorcégek pedig - amelyek valóban szolgáltatnak - még nem elég tőkeerősek a piacot átgyúró kampányokhoz - jegyzik meg egyesek. Másfelől a kétéves kifutás is kevés volt ahhoz, hogy a kkv-szektor megismerje a programot, bár a tapasztalatokból azt is le lehetett szűrni, hogy széles körű elterjedését a szigorú feltételek, a hárommillió forintos limit is akadályozta. Az ügyfeleknek például egyrészt be kellett tartaniuk néhány bürokratikus előírást (nullás igazolások, nyilvántartások), másrészt az EU állami támogatási szabályai kizárták a potenciális partnerek közül az élelmiszer-ipari termelők és feldolgozók körét, akiket - mint kereskedelmi beszállítókat - talán a leginkább sújtanak a kedvezőtlen fizetési feltételek. "Egyes elemeken változtatni lehetett volna még, s erre egyébként lett is volna ötletünk" - jegyezte meg Rédei Gabriella. A kedvezőtlen kondíciók között említette Horváth Gábor, a CIB-Faktor kontrolling- és kockázatkezelési vezetője, hogy miután a támogatást a faktorcégeknek kellett lehívniuk, jóval később (közel 75 napra) jutottak a pénzükhöz, mintha ugyanazt a tranzakciót a hagyományos keretek között végezték volna el.

Kedvezőnek ítélte a Lánchíd programot Martinkó Károly, a szövetség alelnöke, mint fogalmazott: az Akkord VF Vállalkozásfinanszírozási Rt. ügyfélkörében igen népszerűnek számított a termék; azonban úgy látja: naivság volt azt gondolni, hogy a keretben szereplő összegeket ilyen gyorsan le tudja hívni a megcélzott kör. A faktoring speciális finanszírozási formájából kiindulva irreális elvárás lett volna több ezerben mérni az új ügyfélkört. A program résztvevőinek száma - a kezdeti felfutás után - ugyanis stabilan közel négyszáz vállalkozó volt. Mindebből a gazdasági tárca azt szűrte le: a közreműködőként részt vevő mintegy negyven faktorcég - a korábban is faktoráló ügyfeleinek beléptetése után - a kedvező feltételek ellenére sem tudta szélesebb körben elterjeszteni a konstrukciót.

A Lánchídnak hallatlan akvizícióerősítő hatása volt - osztotta meg tapasztalatait Zoller Róbert, a Global Faktor Pénzügyi Szolgáltató Rt. elnök-vezérigazgatója, hozzátéve: a cég ügyfeleinek a fele ezt vette igénybe, annak ellenére, hogy semmilyen marketingkampány nem volt a termékkel kapcsolatban. A Lánchíd program segített a faktorálás megismertetésében, bár valóban nem volt átütő erejű - mondta Kovács Judit, a HVB Faktor vezérigazgatója. Az ügyfelek inkább a pénzhiánynak, mint a konstrukció kudarcának tudják be a program megszűnését - tette hozzá. Az MKB Banknál úgy látják, a program nagyban hozzájárult ahhoz, hogy egy addicionális piaci szegmenset tudtak a termékkel elérni. Ha az állami támogatás nem jelenik meg a faktoringnál - akár árfolyam-garancia, akár kamattámogatás formájában - az kedvezőtlenül hat a szegmensre, hiszen a kkv számára ez jelentheti a legkönnyebben hozzáférhető forrást - véli Molnár Tamás, az MKB főosztályvezetője.

A körbetartozás egyre nagyobb méreteket ölt, s a faktorálás a legjobb módszer arra, hogy a legjobban sújtott kis- és középvállalati szektort finanszírozzák - emelte ki Rédei Gabriella. A GKM-től mindenesetre ígéretet kaptak arra, hogy ha nem is pénzügyi támogatás formájában, de a finanszírozási mód népszerűsítéséhez hozzájárulnak. Azaz nem kizárt, hogy az elmaradt reklámkampányt lebonyolítják - jegyezte meg a szövetség elnöke, aki úgy látja: a termék ismertebbé válásával akár 50 százalékkal is nőhet egy év távlatában a forgalom.