BUX 39,256.26
-1.14%
BUMIX 3,747.98
-0.85%
CETOP20 1,747.54
-2.59%
OTP 8,152
-4.48%
KPACK 3,100
0.00%
-0.92%
-14.15%
+1.18%
-0.20%
ZWACK 18,650
+0.81%
0.00%
ANY 1,575
+0.64%
RABA 1,100
-2.22%
-3.14%
-2.40%
-2.52%
-1.93%
OPUS 166.6
-1.42%
-5.83%
0.00%
0.00%
+2.63%
OTT1 149.2
0.00%
-1.35%
MOL 2,932
-0.61%
DELTA 38.95
-2.38%
ALTEO 2,370
-1.66%
0.00%
-1.52%
EHEP 1,000
-4.76%
-0.83%
-0.63%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.83%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
-2.31%
+0.78%
-3.60%
0.00%
-3.93%
-2.82%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
0.00%
+2.78%
NAP 1,238
-0.16%
0.00%
-3.10%
Forrás
RND Solutions
Pénz- és tőkepiac

2008: egy újabb kemény év

Az idei esztendő keményebbnek ígérkezik a hazai autófinanszírozási piacon, mint 2007 – vallják a szereplők. Egyes prognózisok az újautó-eladások akár 10 százalékos csökkenéséről szólnak – a januári forgalom egyébként rég nem látott mélypontról indította az idei autós üzleti évet –, míg az „optimistább” szcenárióban stagnálás szerepel. Az utóbbit várja a piacvezető Merkantil csoport is, ám a forint euróval szembeni gyengülése – véleményük szerint – áremelkedést, ezáltal forgalomcsökkenést eredményezhetne. Révész Tamás, a Budapest Autófinanszírozási Zrt. vezérigazgatója szerint ugyanakkor a versenyt az autóértékesítések alakulása mellett tovább élezheti a dílerhálózat jelentős koncentrációja is.

A gépjárműeladás további csökkenésével várhatóan nem nő az egy gépjárműre jutó átlagos hitelösszeg, ezért a finanszírozási állomány is mérséklődik, mint ahogy a potenciális vásárlóréteg is fogyatkozik – mutatott rá Oláh Tibor, az UniCredit Leasing cégvezetője, aki az olcsóbb, de még újszerű használt autók szegmensében lát az idén növekedési lehetőséget. A használt gépjárművek piacán várnak kisebb élénkülést a K&H Lízingcsoportnál is, mondván: a megfontolt ügyfelek tábora a kisebb értékű használt kocsik mellett dönt majd. E téren nagyobb értékesítési bővülésre ugyan nem számítanak 2008-ban a Raiffeisen Lízingnél, lehetőséget látnak viszont a már meglévő volumenek jobb kihasználására. Optimista várakozást fogalmazott meg viszont Pintye János, az MKB-Euroleasing Autóhitel Zrt. marketingosztályának vezetője, aki 2008-ban mind az új, mind a használt autók finanszírozási piacán minimális bővülést jósol.

Kérdés persze, hogy a verseny további éleződése mennyire „csapódik le” a keresleti oldalon. A lízingcégek többségének egybecsengő válasza némi csalódottságot kelthet az autószalonokba betérők körében, az ügymenet és az elbírálás további könnyítésével ugyanis a várakozások szerint nem igazán számolhatnak. Ráadásul a finanszírozási konstrukcióknál sincs lehetőség érdemi egyszerűsítésre: a piac egy része 120 hónapos futamidejű és nulla százalék önrészes megoldást kínál, ennél hosszabb futamidő és ennél alacsonyabb önrész nem képzelhető el.

Az árazásban és a jutalékok szintjében számít erősödő versenyre 2008-ban Varsányi Ferenc, a CIB Lízingcsoport Retail VIP üzletágának igazgatója. Bár mint fogalmazott: az egyre inkább olvadó marzsok már nem teszik lehetővé, hogy tovább nőjön a finanszírozók által vállalt kockázatok szintje. Az MKB-Euroleasing marketingosztályának vezetője pedig egyes finanszírozók esetében a portfólió romlása miatt akár szigorításokat is el tud képzelni. Ezt várja Anderle Ádám, a Lombard Lí-zing vezérigazgató-helyettese is, mondván: a bankok egyre nagyobb hangsúlyt fordítanak az ügyfelek kockázati elemzésére, egyre fontosabbá válik a kliensek hiteltörténelme, s ennek eredményeként a jó fizetőképességűek olcsóbban, a rosszak drágábban kapnak majd hitelt.

Ami a termékfejlesztéseket illeti, 2008 a hitelekkel együtt értékesített biztosítási termékek számának és jelentőségének növekedését hozhatja a Merkantil csoport szerint, ahol szintén ilyen jellegű konstrukciók bevezetését tervezik. Emellett meglátásuk szerint komoly igény mutatkozik a futamidő elején csökkentett fizetést előíró megoldások iránt. A CIB Lízingcsoportnál a finanszírozásba épített cascós termék részarányának számottevő emelkedésére számítanak, s hasonlóan fogalmazott Nagy Péter, az Erste Leasing vezérigazgatója is, aki szerint emellett az idén egyre elterjedtebbé válhat a fix törlesztőrészletű devizaalapú hitel is.

A Lombardnál az egyik sztárterméknek a múlt év végén bevezetett Autórelax garanciaprogramjukat várják: használt autó hitelezése esetén a törlesztőrészlet egy speciális biztosítást tartalmaz, amely a gépkocsi fődarabjainak meghibásodása esetén kifizeti a kárt. A K&H Lízingcsoport nagy hangsúlyt helyez versenyképes kombinált termékei skálájának bővítésére, ám részleteket egyelőre nem kívántak elárulni. Pintye János szerint az idén népszerűbbé válhatnak az ügyfélbarát innovatív termékek, így például a maradványértékes, az integrált biztosításokat vagy szervizszolgáltatást is tartalmazó ajánlatok. Egyes márkák esetében az idei esztendő „sztárterméke” a törlesztőrészlet-felezéses ajánlat – tette hozzá –, amely alacsony kezdő befizetéssel és extrém hosszú futamidővel párosítva gyakorlatilag ellehetetleníti a gépkocsi négy-öt év múlva esedékes cseréjét, mivel a futamidő jelentős részében az aktuális tartozás meghaladja az autó értékét. A Raiffeisen Lízing szerint is a lakosság rendelkezésre álló jövedelmének tavalyi mérséklődése és „havidíjközpontú” szemlélete is azon konstrukciók sikerét vetíti előre, amelyek alacsony havidíjat ígérnek. VG

Nőhet a direkt finanszírozás volumene

A szolgáltatás színvonalának javítása, a direkt finanszírozás felé történő elmozdulás, termékfejlesztések – az autófinanszírozási piac szereplői láthatóan nem a kockázatosabb termékekkel próbálják az átlagos hitelezett összegeket növelni.

A CIB Lízingcsoport számára az előttük álló esztendő az ügyviteli hatékonyság javításáról és a belső folyamatok racionalizálásáról szól. A Budapest Autó szerény növekedést és nyereséget tervez.

Az Erste Leasing a szolgáltatásait kívánja fejleszteni az idén.

Az MKB-Euroleasing pedig ügyfélbarát konstrukciókban és hosszú távú ügyfélkapcsolatban gondolkodik.

A Raiffeisen Lízing a profitábilis növekedést tartja ez évben szem előtt. Jelentős növekedést tervez az UniCredit Leasing; ezt a meglévő termékstruktúrájával kívánja elérni.

A K&H Lízingcsoport autós üzletága – amely 2008-ban 15 százalékkal kívánja növelni kihelyezéseit – a használt gépjárművek finanszírozása felé nyitna új értékesítési csatornákon keresztül.



A CIB Lízingcsoport számára az előttük álló esztendő az ügyviteli hatékonyság javításáról és a belső folyamatok racionalizálásáról szól. A Budapest Autó szerény növekedést és nyereséget tervez.

Az Erste Leasing a szolgáltatásait kívánja fejleszteni az idén.

Az MKB-Euroleasing pedig ügyfélbarát konstrukciókban és hosszú távú ügyfélkapcsolatban gondolkodik.

A Raiffeisen Lízing a profitábilis növekedést tartja ez évben szem előtt. Jelentős növekedést tervez az UniCredit Leasing; ezt a meglévő termékstruktúrájával kívánja elérni.

A K&H Lízingcsoport autós üzletága – amely 2008-ban 15 százalékkal kívánja növelni kihelyezéseit – a használt gépjárművek finanszírozása felé nyitna új értékesítési csatornákon keresztül. Szabályozás A Magyar Lízingszövetség több olyan kezdeményezést kíván indítványozni, amely növelheti a hitelezés biztonságát – mutatott rá Révész Tamás, aki a szervezet elnökségi tagja is. Ennek keretében törvénymódosítást akarnak kezdeményezni.

A javasolt módosítások egyaránt szolgálják az ügyfelek és finanszírozók védelmét, bizonyos változtatások pedig akár olcsóbb hitelkonstrukciókat is eredményezhetnek a finanszírozók kockázatainak növekedése nélkül.-->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek