Rekord olajár, óriási potenciális leírások Amerikában
A DJIA szerdai teljesítménye, -0,39% (NYSE)
A piac a kezdeti lelkesedés után, hogy a Citigroup (-0,8 százalék) elad 12 milliárd dollárnyi hitelt különböző magántőke társaságoknak emelkedett. Azonban a Lehman Brothers (-7,2 százalék), a Morgan Stanley (-2,6 százalék) és a Goldman Sachs (-2,7 százalék) felügyeleti beadványaiból kiderült, hogy jelentősen megnőttek a harmadik szintű (Level 3 - se piac nincs rá, se hasonló termék, ami alapján be lehetne árazni ezért nagyon illikvid) eszközei, ami visszajuttatta a piacot oda ahonnan elindult. A Lehman Brothers Level 3 eszközei 1,3 százalékkal 42,5 milliárdra, a Morgan Stanleyé 6,1 százalékkal, míg a Goldman Sachsé 39 százalékkal 82,3 milliárdra nőttek
A Lehmans szerdai teljesítménye (NYSE)
Összességében a pénzügyi szektor 1,8 százalékos csökkenéssel fejezte be a napot. A Wall Street Journal értesülései szerint a Washington Mutual (-3 százalék) visszautasított egy részvényenkénti 8 dolláros ajánlatot a JPMorgantől, ami annyit tesz, hogy 7 milliárd dollárért vette volna meg a céget, mielőtt 7 milliárd dolláros tőkeinjekciót kapott volna a TPG
magántőke-társaságtól. Az S&P lecsökkentette a három legnagyobb jelzálog biztosítónak a minősítését, mivel jövőre sem lesznek nyereségesek.
Az MBIA szerdai teljesítménye (NYSE)
Az MBIA kötvénybiztosító (-7,9 százalék) a második legrosszabban teljesítő S&P 500-as cég volt, mivel rekord veszteséget ért el. A befektetők továbbá a UPS (-3,7 százalék) csomagküldő szolgálat csökkentett eredményvárakozásai miatt sem vásároltak. Annak ellenére, hogy további késedelmek várhatóak a Boeing (+4,8 százalék) Dreamliner 787-es leszállításával kapcsolatban nem mondtak vissza megrendeléseket és a cég továbbra is kitart eredményszámai mellett. Így a legsikeresebb S&P 500-as cég volt a tegnapi kereskedésben.
A JetBlue szerdai teljesítménye (Nasdaq)
További rossz idők várnak az amerikai légitársaságokra. Amellett, hogy jó pár kisebb cég csődbe ment, a magas üzemanyagköltségek miatt egyre több nagyobb légitársaság – JetBlue Airways (-6,4 százalék), Continental Airlines (-7,6 százalék), UAL (-6,9 százalék), USAirways (-10 százalék) – is kénytelen a földön tartani a gépeit biztonsági okokból. Tegnap az American Airlines (-11 százalék) több mint 1.000 járatot törölt.
A technológiai szektorban folytatódott a Microsoft (+0,5 százalék) és a Yahoo! (+0,3 százalék) harca. Az internetes portál a Google-val (-0,8 százalék) és az AOL-lal (-2 százalék) közösen próbál egy jobb ajánlatot összeállítani, míg a szoftveróriás a News Corp.-pal (-1,9 százalék) készül a csatára. A Yahoo! táborából létrejövő kooperáció azonban a szántus figyelmét is felkeltette, mivel így már több mint 90 százalék-át uralnák az internetes keresési piacnak.
Jó hír volt azonban, hogy a Japán Elpida 10 százalékkal megnövelte a memóriachipek árát így a szektortársak, mint a SanDisk (+6,5 százalék) és a Micron (+3,5 százalék) is emelkedtek. Az Amazon 3,8 százalékos zuhanása a kiskereskedelmi szektor 2,3 százalékos csökkenéseshez vezetett.
A WTI jegyzése az elmúlt 12 hónap alatt (Nymex)
A tegnapi olajkészlet adatok – 3,1 millió hordós csökkenés a várt 2,3 milliós növekedéssel szemben – hatására újra rekord szintre érkezett az olaj ára. Elérte a 112,21 dolláros szintet, hogy végül 110,93 dolláros szinten fejezze be a kereskedést.
Az IMF közölte, hogy 25 százalék az esélye egy világgazdasági recessziónak. A korábbi 4,2 százalékról 3,7 százalékra csökkentette le az alap a 2008-as számokat és előrejelzéseik szerint 2009-ben is ezen az alacsony szinten marad a növekedés. Az Egyesült Államoknak továbbra is folytatnia kell kamatcsökkentési politikáját, ha el akarja kerülni a komolyabb recessziós helyzetet.
Az Egyesült Államokban 2009-re 0,6 százalékos növekedést várnak, míg az eurozónától 1,2 százalékosat. Az utóbbinál 1,4 százalékos növekedést prognosztizálnak idénre. Az alap állítása szerint, ha a pénzpiacok egy két hajtóműves repülőgép, akkor mindkét hajtómű lángokban áll. A Bloomberg felmérése szerint a világ legnagyobb gazdasága egyáltalán nem fog nőni január és június között.


