BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mielőtt bankot váltana…

Mielőtt a tettek mezejére lép, próbálja meg jelenlegi bankja szolgáltatásai között megtalálni az Önnek megfelelőt, hiszen előfordulhat, hogy az új termékek, termékcsomagok között is talál a jelenleginél kedvezőbb megoldást - tanácsolja a Magyar Bankszövetség a bankváltásra készülő ügyfeleknek a honlapján közzétett bankváltási útmutatóban.

Ha pedig valaki mégis elszánta magát a bankváltásra, sose egy bank ajánlata alapján döntsön, hanem legalább három-négy ajánlatot nézzen meg (erre a PSZÁF honlapján is mód van), különösen nagy figyelmet fordítva a szolgáltatások áraira és a teljesítési határidőkre - ajánlja a szervezet.

Fontos számba venni a jelenlegi számlavezetőnél igénybe vett szolgáltatásokat (bankszámla, bankkártya, internet, mobilbank stb.), mert azokra többnyire külön szerződést kellett kötni, s a bankszámla-szerződéssel egyidejűleg minden egyéb szerződést fel kell mondani. Figyelembe kell venni azt is, hogy az egyes szolgáltatások, termékek felmondásának és az újak kötésének, valamint a bankváltásnak milyen költségei vannak.

A bankok a hitel feltételeként sok esetben előírják a bankszámla-vezetést. Ez esetben az útmutató szerint több megoldás is lehetséges: kezdeményezni lehet a hitelszerződés módosítását, meg lehet tartani a bankszámlát a hitel visszafizetéséig, vagy az új számlavezetővel meg lehet állapodni a hitel átvételéről.

A számlakapcsolat megszüntetését a hitelintézetek általában az írásbeli bejelentéstől számítva 0-40 napra vállalják, ennek időtartama nagymértékben függhet attól is, hogy valaki a számlavezetésen kívül milyen egyéb, a számlához kapcsolódó szolgáltatásokat vesz igénybe.

A számla egyenlegének teljes felhasználása vagy az a tény, hogy valaki a bankszámláját már nem használja, a szerződést nem szünteti meg - figyelmeztet a bankszövetség. A bankszámla vagy az ahhoz igénybe vett szolgáltatások megszüntetése előtt a régi bankkal szembeni tartozásokat meg kell fizetni, a számlához tartozó élő megbízásokat, folyamatban lévő műveleteket rendezni kell. A bankváltás időszakában célszerű fokozottan figyelemmel kísérni a pénzügyek alakulását mind a régi, mind az új bankszámlán - derül ki az útmutatóból.

Az új bankszámlát célszerű még a régi bankszámla megszüntetése előtt megnyitni. A bankköltségek fedezetére szükség lehet egy kisebb induló összeg befizetésére is, az első jóváírás beérkezéséig. Bár többletkiadást jelent, az útmutató szerint a régi számlát célszerű legalább egy hónapig fenntartani az újjal párhuzamosan, mert ez megkönnyíti a jóváírások és átutalási megbízások áthelyezését az új bankszámlára. A régi bankszámlán ez esetben annyi pénzt kell tartani, amennyi fedezetet nyújt a még el nem számolt tranzakciókra és a bankköltségekre.

A hitelintézetek a bankszámla felmondása esetén általában a felmondási idő leteltéig felszámítják a számlavezetési díjat. Egyéb, a felmondással kapcsolatos költségek is felmerülhetnek, erről a felmondás előtt feltétlenül tájékozódni kell.

A bankszövetség felhívja a figyelmet arra is, hogy a számlával a kapcsolódó lekötött betétek is megszűnnek, s ha valaki nem körültekintően jár el, a lejárat előtti feltörés miatt kamatveszteség érheti.

Amennyiben a megszüntetni kívánt bankszámlához folyószámla hitelkeret kapcsolódik, az igénybe vett összeget a bankszámla megszüntetésével egyidejűleg vissza kell fizetni az esedékes kamatokkal és díjakkal együtt.

A bankkártya a hitelintézetek tulajdonát képezi, ezért a bankok már a felmondás alkalmával visszakérik és érvénytelenítik is. A kizárólag elektronikus úton használható bankkártyák esetében előfordulhat, hogy a plasztiklap az ügyfélnél marad, ám ha a felmondást követően használni kívánja, a készpénzkiadó automata bevonja, s vásárlásra sem lehet már felhasználni.

Az általános banki gyakorlat az, hogy a bankok - bár a bankkártyát bevonták és érvénytelenítették - ragaszkodnak a szerződésben foglalt felmondási idő letöltéséhez, mivel a terhelések a tényleges vásárlás időpontjához képest akár három-négy héttel később is beérkezhetnek.

Bankváltáskor számba kell venni az összes olyan szervezetet és személyt is, amelyek vagy akik rendszeresen utalnak a számlára (például fizetést, nyugdíjat, támogatást) és értesíteni kell őket arról, hogy a továbbiakban az új banknál nyitott bankszámlára utaljanak. A változás regisztrálása - különösen szervezetek esetében - hosszabb időt vehet igénybe, ezért is célszerű a régi és az új bankszámla egyidejű fenntartása átmeneti időre.

Számba kell venni azokat a szervezeteket is, amelyek felhatalmazást kaptak a bankszámla közvetlen megterhelésére. Ilyen felhatalmazások lehetnek például a közüzemi számlák kiegyenlítésére, biztosítási díjak és adók megfizetésére adott felhatalmazások. A régi számlavezető banktól a hatályos jogszabályok értelmében kérni lehet az ilyen megbízások kilistázását. Aki ezzel a listával megkeresi új bankját és új terhelési felhatalmazásokat ad, azzal automatikusan megszünteti a régieket.

A bankszövetség felhívja a figyelmet: amennyiben valakinek a számlája ellen azonnali beszedést, más szóval inkasszót nyújtottak be (például az APEH, önkormányzat), és annak teljesítése fedezethiány miatt részben vagy egészben nem történt meg, akkor a bankszámla megszüntetésére csak az inkasszó teljesítése, vagy fedezethiány esetén az inkasszó kötelező sorba állítási idejének lejártát követően kerülhet sor. Azonnali inkasszóra jogosító felhatalmazás esetén pedig addig nem szüntethető meg a számla, amíg a számlán élő felhatalmazás van.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.