Pénz- és tőkepiac

Mi lesz, ha MÁV biztosítóssal karambolozunk?

Nagyon ráfázhat az az autós, aki a következő két hétben „MÁV biztosítós" kocsival karambolozik: lehet, kárát sosem fizetik ki, akkor sem, ha nem ő a hibás. A pénzügyi felügyelet saját felelősségét vizsgálja.

Ne üljön két hétig autóba, aki teheti, több mint százezer időzített bomba furikázik a magyar utakon! Nagyjából ennyi „MÁV biztosítós" ügyfélnek van ugyanis jelenleg is érvényes biztosítása az egyesületnél, a gépkocsijukkal balesetezni pedig felérhet egy kisebb anyagi csőddel. Ha ugyanis MÁV-os autó rohan belénk, korántsem biztos, hogy belátható időn belül bárki is kifizeti utána a kárunkat.

„Az érvényes MÁV-os szerződéssel rendelkezők – akik befizették a harmadik negyedéves díjukat – kárait az egyesület tartalékalapjából fizetik ki. Csakhogy a biztosító tartaléka már az eddig bekövetkezett károkra sem nyújt teljes mértékben fedezetet, vagyis az, akinek ezután okoz kárt egy MÁV-os biztosított, jó eséllyel hoppon marad" – mondta a Reggel.hu-nak Binder István, a pénzügyi felügyelet szóvivője.

Egészen pontosan az történik, hogy a MÁV-os autók által eddig okozott, illetve a következő két hétben bekövetkező (augusztus 15-ig kell a MÁV-os ügyfeleknek új biztosítóhoz átszerződniük) károkat az egyesület típus szerint rangsorolja, és ennek sorrendjében teljesíti. Elsőként a járadékfizetési kötelezettségeket veszik figyelembe, tehát azok számíthatnak a leginkább a pénzükre, akik valamilyen járadékra jogosultak egy baleset után, például lerokkannak, maradandó sérülést szenvednek. Ezután a személyi sérüléses károkat – tehát például a baleset következtében felmerülő orvosi beavatkozások költségeit – térítik meg. Csak ezután jönnek a 300 ezer forint feletti anyagi károk, majd a legutolsó helyen az egyéb kárkifizetések. Így tehát nagyon valószínű, hogy az anyagi károk egy nagy részének rendezésére már nem marad pénze az egyesületnek.

De mi történik abban az esetben, ha MÁV-os hajt belénk, és az egyesület nem tudja kifizetni a kárunkat? Nos, enyhén szólva is elég kellemetlen helyzet áll elő. Ilyenkor elméletileg a károkózónak kellene kifizetnie a kárt, amit vagy hajlandó megtenni, vagy nem. Ha a karambolt okozó valamiért mégsem akarja állni a kárunkat, akkor polgári peres úton kikényszeríthetjük ezt. Csakhogy ez éveket is igénybe vehet. Ezért ha a baleset után a szervizbe visszük az autónkat, és kiderül, hogy MÁV-os okozta a karambolt, előfordulhat, hogy csak akkor szerelik meg, ha saját zsebből fizejük ki az egészet, hiszen a szerelők sem szeretnek futni a pénzük után.

A helyzet iróniája, hogy ennél már akkor is jobban járunk, ha egy olyan kocsi hajt belénk, amelynek nincsen érvényes biztosítása. Például olyan volt MÁV-ügyfélé, aki már nem fizette be a harmadik negyedévre szóló biztosítási díját, mert érezte az egyesület közelgő végét. Ez esetben ugyanis a biztosítók befizetéseiből működtetett kártalanítási számláról fizetik ki a teljes kárunkat.

Elindult a kampány a MÁV-os ügyfelekért

Már csütörtökön elindult a 14 napos kampány a biztosítótársaságok és biztosítási alkuszcégek között a MÁV Biztosító nagyjából kétszázezer ügyfeléért. Közülük az első napon már mintegy ötezren kötöttek új szerződést. Sietniük is kell, hiszen a pénzügyi felügyelet határozatának megfelelően mindnyájuknak augusztus 15-ig át kell szerződnie egy szabadon választott új biztosítóhoz. Az új biztosítás a biztosítók fiókjaiban, illetve az online alkuszok oldalain egyaránt megköthető. – Fontos szabály, hogy az új biztosítóhoz történő átszerződéshez a MÁV-os autósoknak igazolniuk kell, hogy van-e díjtartozásuk, és ha igen, akkor az mennyi. Ezt a befizetett utolsó díjrészletről szóló igazolás (csekk vagy átutalási bizonylat) másolatának benyújtásával tehetik meg. – Azok a MÁV-os ügyfelek, akik augusztus 15-ig nem fizetik meg maradéktalanul és határidőre harmadik negyedéves díjukat, elveszítik bonuszukat, és A00-s kategórába kerülnek! – Azoknak, akik hátralékkal zárják MÁV-os pályafutásukat, azzal kell számolniuk, hogy az új biztosító nem csak a saját maga által fedezett időszakot számlázza majd ki, hanem azt a díjat is, amelyet a MÁV-nak nem fizettek meg. – Az átszerződéshez tehát az alábbi iratokat célszerű magukkal vinniük az ügyfeleknek: gépjármű papírjai, személyes iratok, MÁV-os biztosítási szerződés, befizetési csekkek.

-->

pénzügyi felügyelet karambol autó MÁV biztosító
Kapcsolódó cikkek