A korábbinál visszafogottabb ütemben bár, de tovább növekszik a vásárlások aránya a bankkártyás tranzakciókon belül Magyarországon – derül ki a lapunk által megkérdezett bankok nyilatkozataiból. A lassulás az érintettek szerint egyrészt a kedvezőtlen gazdasági környezettel, másrészt az évről évre növekvő bázissal magyarázható, ám ennek ellenére a bankok bíznak a további növekedésben.
A kártyás fizetési műveletek terjedését, a kártyabirtokosok aktivitásának növekedését alátámasztják a Magyar Nemzeti Bank statisztikái is. Ezek szerint a hazai és külföldi kibocsátású kártyákkal indított műveletek száma 298 millió, értéke 7107 milliárd forint volt tavaly, a növekedés üteme a megelőző esztendőhöz képest a darabszámot tekintve 10, értékben 6 százalékot ért el. Az MNB kimutatása alapján az elmúlt évben tovább nőtt a vásárlások aránya: száz műveletből 56 volt áru vagy szolgáltatás ellenértékének a kifizetése, míg egy évvel korábban alig haladta meg az 50 százalékot az arány.
A jegybank szerint ugyanakkor a hazai kártyahasználati szokások további eltolódása a szó szoros értelmében vett készpénzkímélés, azaz a vásárlások irányába több tényezőtől is függ. Nagyban elősegítheti a fejlődést a kereskedői elfogadói hálózat bővülése, amelyet a kereskedők körében folytatott kampány és a kereskedői jutalékok részét képező interchange (átváltási) díjak csökkenése szolgál. Komolyan hozzájárulhat az MNB szerint a piac fejlődéséhez a magyar kártyabirtokosok fizetési eszközbe vetett bizalmának az erősödése, ebből következően pedig a fizetési szokások változása is.
A vásárlási műveletek – ezekből tavaly 167 milliót regisztráltak – 94 százaléka az üzletek pénztáraiban felszerelt közel 50 ezer elektronikus POS-berendezésen keresztül lebonyolított fizetés volt. A maradék internetes POS-berendezésen, imprinteren, valamint ATM-en keresztül lebonyolított fizetés. (ATM-nél jellemzően telefonkártya-feltöltést, telefon- és díjbeszedőszámla-kiegyenlítést végeznek az ügyfelek, ezeket fizetési műveletként számolja el a statisztika.)
Figyelemre méltó azonban, hogy a bankjegykiadó automatákat még mindig sokkal intenzívebben használják a kártyabirtokosok: a jegybank szerint egy-egy ATM átlagos kihasználtsága – beszámítva a készpénzfelvételi, -befizetési és vásárlási műveleteket is – naponta átlag 75 tranzakció volt tavaly, míg ugyanez a készpénzfelvételre és -befizetésre alkalmas bankfióki és postahivatali POS-berendezéseknél mindössze 2,6 tranzakciót ért el naponta. A kereskedői elfogadóhelyeken üzemelő POS-terminálok kihasználtsága pedig napi átlag kilenc tranzakció, ez szintén nem nevezhető túlságosan magasnak.
A lapunknak nyilatkozó bankok mindenesetre biztató adatokról számoltak be az elmúlt egy év fejleményeit illetően. A kártyaszám kivétel nélkül minden szereplőnél jelentősen emelkedett, bár ez elsősorban a lakossági plasztikokra igaz. A Raiffeisen Banknál egy év alatt a lakossági ügyfelek részére kibocsátott kártyák száma közel 10 százalékkal nőtt, a cégeseké viszont minimálisan növekedett. Az Ersténél hasonló a kép, bár ott a céges és a lakossági plasztikok együttes növekedéséből adódott a tíz százalék körüli ütem.
A bővülési lehetőségeket ugyanakkor több tényező is behatárolja a kártyaszámnál és a műveletek megoszlásánál egyaránt. A CIB Bank beszámolója szerint például a növekvő tendencia
folyatódik a kártyaszámnál, de érezhetően – mind a recesszióból, mind a szezonalitásból adódóan – lelassult a bővülés mértéke. A vásárlások és a készpénzfelvételek száma hasonlatos az országos átlaghoz, amelyben már a vásárlások aránya meghaladja a készpénzfelvételekét. Mivel viszont – mutattak rá a hitelintézetnél – a bankkártyás vásárlások alapvetően díjmentesek, további ösztönzésre nemigen van mód ezen a téren. Egyedi akciókkal a bank nem élt még ebben az évben, amelyek a vásárlásoknál valamilyen visszatérítéssel, kapcsolt előnyökkel ösztönöznék a bankkártyák használatát. Az ügyfelek ugyanakkor egyre jobban felismerik a készpénzfelvétel és az abból történő vásárlás, valamint az egyszerűen a bankkártyával történő vásárlás közötti költségkülönbséget, hiszen a készpénzfelvétel jellemzően költségvonzattal jár. Ezen ésszerűség révén – továbbá kényelmi okokból is – tapasztalható, hogy ha lassan is, de kétségtelenül növekszik/terjed a kártyahasználat Magyarországon – emelték ki a banknál.
Az Erste ügyfeleinek kártyahasználati szokásai alapján is fokozatosan nő a vásárlási tranzakciók aránya a készpénzfelvételi tranzakciókhoz képest, és az egy kártyára jutó tranzakciószám is emelkedik, azaz az ügyfelek aktívabban használják plasztikjaikat. A bank számos használatot vagy igénylést és használatot egyaránt ösztönző akciót szervez, amelyek elősegítik a kártyahasználat bővülését, továbbá az akciók által ösztönzött ügyfelek a későbbiekben is aktívabban használják bankkártyájukat. Hasonló folyamatokról számoltak be az első számú hazai hitelintézetnél is: a kártyaelfogadó helyek számának bővülésével folyamatosan növekszik a bankkártyás vásárlási tranzakciók száma és volumene az OTP Banknál, emellett szintén ösztönzően hatnak azok a nyereményekkel egybekötött akciók, amelyeket a bank a különböző kártyatársaságokkal együttműködve hirdet meg. Az akciók a figyelemfelhíváson túl hozzájárulnak a pénzügyi kultúra fejlesztéséhez, ugyanakkor a kártyaforgalomra gyakorolt kedvező hatásuk sem elhanyagolható – mutattak rá a hitelintézetnél.
Figyelemre méltó azonban, hogy a bankkártyapaletta, amelyet az elmúlt években nagyon dinamikusan bővítettek a piaci szereplők, már igen visszafogott ütemben bővül. A lapunknak nyilatkozó szereplők közül egyedül az Erste rukkolt elő teljes értékű újdonsággal: április közepén lépett a piacra co-branded (társmárkás) Wizz Air-hitelkártya termékével, amelyhez utazási pontgyűjtő program kapcsolódik. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.