BUX 41,779.48
+0.74%
BUMIX 3,950.99
+1.32%
CETOP20 1,976.81
+0.33%
OTP 9,904
-3.75%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+1.14%
-0.61%
ZWACK 17,050
0.00%
0.00%
ANY 1,620
+1.25%
RABA 1,180
+2.16%
-4.29%
-0.24%
+6.16%
-0.92%
OPUS 188.8
+2.61%
+11.11%
-0.74%
0.00%
+2.74%
OTT1 149.2
0.00%
+3.54%
MOL 2,700
-0.59%
0.00%
ALTEO 2,390
+1.70%
-9.09%
+0.40%
EHEP 1,590
+4.95%
0.00%
+0.64%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-1.20%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
-0.47%
0.00%
+1.48%
+5.71%
+4.38%
+2.48%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
+4.09%
NAP 1,190
+1.54%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Pénz- és tőkepiac

Többlettőke kell az idős használt járműveket finanszírozóknak

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete az április végén közzétett 2010. évi első kockázati jelentése és felügyelési tapasztalatai alapján felülvizsgálta ez évre meghirdetett prioritásait és a Felügyeleti Felülvizsgálati Folyamat (SREP) alapján meghatározott kockázatos portfóliók körét.

A prioritások egyrészt a pénzügyi piacok veszélyeit, kockázatait tükrözik, másrészről a Felügyelet elvárásait összegzik a piaci szereplők felé e kockázatok mérséklésére, a nem kívánt események bekövetkezésének megelőzésére. A SREP Tájékoztató pedig azokat a kockázatos portfóliókat sorolja fel, amelyek kapcsán a Felügyelet az érintett intézményeknél többlettőke fenntartását várja el. Az új felügyeleti elvárásokat tartalmazó SREP Tájékoztatót a Felügyelet ma tette közzé honlapján, azonban rendelkezései csak 2010. június 11-től – egy időben a körültekintő lakossági hitelezésről szóló 361/2009. számú kormányrendelet több passzusainak életbe léptével – válnak hatályossá.

A lakossági és kisvállakozói (retail) gépjármű-finanszírozás – hitel és lízing – kockázati portfólió esetében a Felügyelet mostanáig csak a 15 évesnél idősebb életkorú személygépkocsik, illetve a 12 évesnél öregebb tehergépjárművek finanszírozása esetében írt elő 50-100 százalékos mértékű többlettőke-képzést az adott finanszírozó intézmények számára.

Az életbe lépő módosítás szerint, a 2010. június 11 után kötött szerződésekre, ha a finanszírozott személyautók életkora a finanszírozás időtartama alatt meghaladja a szerződéskötés előtti évre vonatkozóan a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által a hazai személyautók átlagéletkorára vonatkozó statisztikai adatot (2009-ben ez 11 év volt), de még nem éri el a 15 évet, akkor a kötelezően előírt többlettőke nagysága 50 százalék, 15 év felett pedig 100 százalék. Tehergépjárművek esetében 10 éves életkor felett szükséges az 50 százalékos, 12 év felett pedig a 100 százalékos többlettőke megképzése.

A szükséges többlet-tőkeképzése jelzi: a Felügyelet jelentős kockázatnak tartja a koros, alacsony fedezeti értékű gépjárművekből felépülő finanszírozói portfóliókat. A hatóság 2010. évi első kockázati jelentése szerint a hitelpiaci válság leginkább a viszonylag magas kockázatú ügyfeleket finanszírozó pénzügyi vállalkozási szférát sújtja, a gépjárműszektor helyzete ezen belül is szélsőségesen rossz. Az ügyfelek fizetési késedelmeinél a pénzügyi vállalkozások tevékenységeit tekintve a legnagyobb romlás tavaly a lízingügyleteknél következett be, ahol a 90-napon túli késedelmű állomány aránya 3-ról 10 százalékra nőtt 2009-ben.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek