Rajtolhat a szuperfelügyelet
Fontos mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió a pénzügyi válságok megelőzése érdekében azzal, hogy létrehozza a közös pénzügyi felügyeleteket. Az EU pénzügyi szolgáltatásokért felelős biztosa, Michel Barnier múlt csütörtökön jelentette be: kész a megállapodás, amely alapján megkezdheti a munkáját az új hatóság, amely mind a 27 tagállam pénzügyi intézményeit felügyeli majd. Az uniós minisztereknek és az Európai Parlamentnek persze még rá kell bólintani a javaslatra, de ez várhatóan ebben a hónapban megtörténik, így semmi akadálya nem lesz annak, hogy jövő év januárjában startolhasson a szuperfelügyelet – három helyszínen.
A tervek szerint a bankokat felügyelő hatóság Londonban működik majd, a tőkepiacokért felelős intézmény székhelye Párizs, a biztosítói szuperfelügyelet hadiszállása pedig Frankfurt lesz. Létrejön emellett csúcsszervként egy a makrogazdasági rendszerkockázatokat vizsgáló tanács is, amelynek vezetője az Európai Központi Bank (EKB) mindenkori elnöke lenne, ő most Jean-Claude Trichet. Ez a tanács az egyes eszközök piacán kialakuló lufikat, illetve a pénzügyi rendszer kockázatait keresi majd. Az EKB támogatja ezt az elképzelést, de a monetáris tanács egyik tagja, José Manuel González-Páramo a New York Timesban arra hívta fel a figyelmet, hogy a jegybankoknak meg kell őrizniük a függetlenségüket akkor is, ha bevonják őket a bankok felügyeletébe. Ha szükséges, akár népszerűtlen döntéseket, például a hitelezés korlátozását is elő kell írniuk, ami fokozott politikai nyomás alá helyezheti az intézményeket.
Szakértők szerint az, hogy Londonba kerül a bankokért felelős szuperhatóság, egyúttal az ottani felügyeleti rendszer elismerését is jelenti. A brit pénzügyminiszter is pozitívan értékelte ezt a fejleményt, ami nem csoda, hiszen a britek már hosszú ideje kritizálják az európai pénzügyi felügyeletek működését. A három hatóság egyébként 50-70 fős gárdával kezdi meg a működését, s három év alatt várhatóan 90-110 fősre duzzad. A felügyeletek jogosítványai lehetővé teszik majd, hogy megvizsgálják a különféle pénzügyi szolgáltatásokat, s ha úgy adódik, átmenetileg akár be is tilthatnak egyes rizikós termékeket. Emellett képesek lesznek beavatkozni a tagállamok közötti vitákba is, ha például valamilyen határon átnyúló pénzügyi szolgáltatásról van szó.
A tőkepiacokat felügyelő párizsi hatóság is felfüggeszthet átmenetileg bizonyos tranzakciókat, amelyek veszélyeztethetik az unió gazdaságát vagy fogyasztóit, ám valószínűleg nem lesz hatásköre olyan termékekre, amelyeket korábban nem szabályoztak, így támadhatnak rések a pajzson. Az uniós hivatalnokok egyébként szeretnék, ha a shorteladásokra vonatkozó szabályozás is bekerülne az új rendszerbe, hogy elejét vegyék az ez év májusihoz hasonló eseményeknek, amikor is Németország egyoldalúan betiltotta a rövidre eladás egyes formáit. Újdonság, hogy a tőkepiacokat felügyelő hatóság a hitelminősítő cégeket is vizsgálhatja majd. Ehhez persze megfelelő forrásokat is kell biztosítani a számára, a mostani előterjesztések alapján azonban meglehetősen korlátozott lesz a szervezetek büdzséje – figyelmeztetett a Bloombergnek nyilatkozó Karel Lannoo, a brüszszeli európai politikai tudományos központ vezetője.
Más gondok is lehetnek a szuperfelügyelettel. A New York Times például arra hívta fel a figyelmet, hogy ez a lépés nem szünteti meg a vitát az egyes tagállamok között arról, hogyan irányítsák saját gazdaságukat, és nem lesz könnyű a potenciálisan veszélyes szolgáltatásokra kivetett átmeneti tilalmak elfogadtatása sem. A kormányok azzal érvelhetnek, hogy bizonyos döntések sérthetik fiskális politikájuk függetlenségét, például adóemelésre kényszeríthetik őket annak érdekében, hogy megmentsék bankjaikat. Ezek a kérdések még minden bizonnyal előkerülnek majd a miniszteri vitákon is, bár az Európai Bizottság azt hangoztatta, hasonló lépéseket legfeljebb nagyon extrém helyzetben írnának elő a tagállamok számára. VG
Az új hatóságok legfőbb feladatai
az eddig is kiadható nem kötelező érvényű szabályok kibocsátása mellett kötelező érvényű technikai standardok kiadása, figyelemmel az egységes szabálykönyv kialakításáraa tagállamok közötti egységes felügyeleti kultúra elmélyítése
az EU-jogszabályok következetes alkalmazásának előmozdítása, a közösségi jogszabályok nyilvánvaló megsértése elleni fellépés
a korábbi önkéntességet felváltva kötelező közvetítés végrehajtása nemzeti felügyeletek között fennálló vitás kérdésekben
a felügyeletek által megteendő közös lépések előírása határon átnyúló vészhelyzetekben
a végső esetben egy adott tevékenység megszüntetésére irányuló felszólítások megtétele közvetlenül egy adott pénzügyi szervezetnek
a felügyeleti kollégiumok munkájának koordinálása, a hatékonyság és koherencia előmozdítása, megfigyelőként való részvétel a kollégiumok munkájában, adatok begyűjtése a nemzeti felügyelő hatóságoktól a kollégiumi munka elősegítésére
EU-felügyeleti adatbázisok létrehozása és fenntartása, illetve
a hitelminősítő ügynökségek közvetlen felügyelete az európai értékpapír-felügyelet által
a tagállamok közötti egységes felügyeleti kultúra elmélyítése
az EU-jogszabályok következetes alkalmazásának előmozdítása, a közösségi jogszabályok nyilvánvaló megsértése elleni fellépés
a korábbi önkéntességet felváltva kötelező közvetítés végrehajtása nemzeti felügyeletek között fennálló vitás kérdésekben
a felügyeletek által megteendő közös lépések előírása határon átnyúló vészhelyzetekben
a végső esetben egy adott tevékenység megszüntetésére irányuló felszólítások megtétele közvetlenül egy adott pénzügyi szervezetnek
a felügyeleti kollégiumok munkájának koordinálása, a hatékonyság és koherencia előmozdítása, megfigyelőként való részvétel a kollégiumok munkájában, adatok begyűjtése a nemzeti felügyelő hatóságoktól a kollégiumi munka elősegítésére
EU-felügyeleti adatbázisok létrehozása és fenntartása, illetve
a hitelminősítő ügynökségek közvetlen felügyelete az európai értékpapír-felügyelet által-->


