Jön az újabb dotkom lufi?
A múlt hét egyik legnagyobb tőzsdei eseménye a LinkedIn közösségi oldal részvényeinek parkettre lépése volt. A társaságot néhány nappal a kibocsátás előtt még 32-35 dolláros részvényenkénti árfolyamon akarták bevezetni a tőzsdére, de az érdeklődés olyan nagy lett, hogy az árat végül 45 dollárra emelték. A lelkesedés később sem lanyhult: a web2-es papírt a kereskedés első két napján szétkapkodták a befektetők, az árfolyama, amikor a csúcson járt, 120 dollár fölé emelkedett, és a pénteki záráskor is még a bevezetéskori érték több mint a dupláján, 93,09 dolláros árfolyamon forgott.
A LinkedIn-bevezetés sikere bizonyítja, hogy a befektetők ki vannak éhezve a web2-es cégekre, amelyek közül több is tőzsdére léphet a következő hónapokban, években. A parkettre készülők között van a Facebook, a Twitter, a Groupon és a netes játékokat fejlesztő Zynga is. Közülük a Facebook a legnagyobb, a másodpiacon jelenleg mintegy 76 milliárd dollárra becsülik az értékét, vagyis többet ér, mint a Ford vagy a Boeing. A világ legnagyobb közösségi oldalát, ha minden jól megy, jövő áprilisban vezethetik be a tőzsdére, és addig az értéke tovább nőhet. A Twitter a Facebooknak csak nagyjából a tizedét éri, az internetes kuponokat árusító Groupon viszont – amely bő egy hónapja jelentette be, hogy felkérte a Morgan Stanley-t és a Goldman Sachsot tőzsdére lépésének előkészítésére – akár 20 milliárd dolláros kapitalizációval is számolhat majd a bevezetésekor.
A LinkedIn-rali láttán sokan második dotkom lufit kezdtek vizionálni. Az előző technológiai lufi több mint tíz évvel ezelőtt volt a piacon, 2000 márciusában tetőzött, majd omlott össze a technológiai papírok árfolyama. Ez ráadásul akkoriban nemcsak az igazán innovatív, spekulatív cégek befektetőinek fájt, de a hagyományos távközlési szektor – például Magyarországon a Magyar Telekom (akkoriban Matáv) – részvényesei is pórul jártak, az internetes forradalom ugyanis az ilyen cégek részvényeit is irreális magasságokba emelte.
A 2000-eshez hasonló technológiai lufi azonban ezúttal nem lesz – állítja Czachesz Gábor, az OTP Alapkezelő befektetési igazgatója. Egy bizonyos szegmensben, a web2-es cégeknél viszont a szakember szerint lehet számítani buborékra. Sok társaságot egyelőre nehéz értékelni a szektorban, nem látszik ugyanis világosan, miből lesz árbevételük, és a nyereségük is jelképes még. A piacvezető cégek részvényeit érdemes lehet megvásárolni a nagy haszon reményében, de azoktól a társaságoktól óvakodni kell, amelyek a nagyok sikeres tőzsdére lépését látva, a pozitív trendet kihasználva igyekeznek tőkét szerezni.
Lehet, hogy az egyik csalódást keltő cég már meg is van. A kínai Facebookként is emlegetett Renren volt az első közösségi oldal, amelyet bevezettek az amerikai piacra, május elején. A társaság két divatos trendbe is jól illeszkedik: kínai és a közösségi médiában tevékenykedik, mégis voltak olyan szakértők, akik a papír nevével játszva azt ajánlották: „Renren: run run away from it”, vagyis szabaduljanak meg tőle a befektetők. Egyelőre úgy tűnik, igazuk van: a 14 dolláros árfolyamon bevezetett részvény első tőzsdenapja ugyan még fényesen sikerült, hiszen az árfolyama 18 dollár fölé emelkedett, jelenleg azonban már csak 13 dolláron kereskednek vele.

