A múlt hét egyik legnagyobb tőzsdei eseménye a LinkedIn közösségi oldal részvényeinek parkettre lépése volt. A társaságot néhány nappal a kibocsátás előtt még 32-35 dolláros részvényenkénti árfolyamon akarták bevezetni a tőzsdére, de az érdeklődés olyan nagy lett, hogy az árat végül 45 dollárra emelték. A lelkesedés később sem lanyhult: a web2-es papírt a kereskedés első két napján szétkapkodták a befektetők, az árfolyama, amikor a csúcson járt, 120 dollár fölé emelkedett, és a pénteki záráskor is még a bevezetéskori érték több mint a dupláján, 93,09 dolláros árfolyamon forgott.
A LinkedIn-bevezetés sikere bizonyítja, hogy a befektetők ki vannak éhezve a web2-es cégekre, amelyek közül több is tőzsdére léphet a következő hónapokban, években. A parkettre készülők között van a Facebook, a Twitter, a Groupon és a netes játékokat fejlesztő Zynga is. Közülük a Facebook a legnagyobb, a másodpiacon jelenleg mintegy 76 milliárd dollárra becsülik az értékét, vagyis többet ér, mint a Ford vagy a Boeing. A világ legnagyobb közösségi oldalát, ha minden jól megy, jövő áprilisban vezethetik be a tőzsdére, és addig az értéke tovább nőhet. A Twitter a Facebooknak csak nagyjából a tizedét éri, az internetes kuponokat árusító Groupon viszont – amely bő egy hónapja jelentette be, hogy felkérte a Morgan Stanley-t és a Goldman Sachsot tőzsdére lépésének előkészítésére – akár 20 milliárd dolláros kapitalizációval is számolhat majd a bevezetésekor.
A LinkedIn-rali láttán sokan második dotkom lufit kezdtek vizionálni. Az előző technológiai lufi több mint tíz évvel ezelőtt volt a piacon, 2000 márciusában tetőzött, majd omlott össze a technológiai papírok árfolyama. Ez ráadásul akkoriban nemcsak az igazán innovatív, spekulatív cégek befektetőinek fájt, de a hagyományos távközlési szektor – például Magyarországon a Magyar Telekom (akkoriban Matáv) – részvényesei is pórul jártak, az internetes forradalom ugyanis az ilyen cégek részvényeit is irreális magasságokba emelte.
A 2000-eshez hasonló technológiai lufi azonban ezúttal nem lesz – állítja Czachesz Gábor, az OTP Alapkezelő befektetési igazgatója. Egy bizonyos szegmensben, a web2-es cégeknél viszont a szakember szerint lehet számítani buborékra. Sok társaságot egyelőre nehéz értékelni a szektorban, nem látszik ugyanis világosan, miből lesz árbevételük, és a nyereségük is jelképes még. A piacvezető cégek részvényeit érdemes lehet megvásárolni a nagy haszon reményében, de azoktól a társaságoktól óvakodni kell, amelyek a nagyok sikeres tőzsdére lépését látva, a pozitív trendet kihasználva igyekeznek tőkét szerezni.
Lehet, hogy az egyik csalódást keltő cég már meg is van. A kínai Facebookként is emlegetett Renren volt az első közösségi oldal, amelyet bevezettek az amerikai piacra, május elején. A társaság két divatos trendbe is jól illeszkedik: kínai és a közösségi médiában tevékenykedik, mégis voltak olyan szakértők, akik a papír nevével játszva azt ajánlották: „Renren: run run away from it”, vagyis szabaduljanak meg tőle a befektetők. Egyelőre úgy tűnik, igazuk van: a 14 dolláros árfolyamon bevezetett részvény első tőzsdenapja ugyan még fényesen sikerült, hiszen az árfolyama 18 dollár fölé emelkedett, jelenleg azonban már csak 13 dolláron kereskednek vele.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.