Pénz- és tőkepiac

Bank kontra ügyfél - Beindultak a pénzügyi békéltetők

A múlt héten lezárult az első néhány olyan vita, mellyel a pénzügyi szolgáltatók ügyfelei bíróság helyett a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete mellett működő Pénzügyi Békéltető Testülethez fordultak igényeik érvényesítése érdekében. Működésének első két hónapjában már mintegy háromszázan keresték igazukat az új intézménynél.

Első lezárt ügyein is túljutott a júliustól működő Pénzügyi Békéltető Testület – tudta meg a Világgazdaság. Az Országgyűlés tavaly határozott úgy, hogy a pénzügyi szervezetek és ügyfeleik között tavalyelőtt megszaporodott viták gyors és olcsó rendezése érdekében felállítja az intézményt, amelyhez az olyan panaszosok fordulhatnak, akik sikertelenül próbálták rendezni konfliktusaikat a pénzügyi szolgáltatókkal. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete mellett működő intézmény ez év júliusában kezdte meg működését.

Binder István, a pénzügyi felügyelet szóvivője a Világgazdaságnak elmondta, hogy a testülethez mintegy háromszáz – többnyire banki vagy biztosítói tevékenységgel kapcsolatos – fogyasztói kérelmet nyújtottak be. A múlt héten már meg is tartották az első tárgyalásokat, sőt néhány ügyet már le is tudott zárni az intézmény. A beadványok negyedét azonban vissza kellett utasítani, mert például nem pénzügyi szolgáltatóval volt kapcsolatos, vagy az ügyfél nem kísérelte meg a vita közvetlen rendezését.

A testületnél folyó eljárások többféle módon is lezárulhatnak, és már mindegyik kimenetelre akadt példa. Öt-tíz alkalommal már a tárgyalást megelőzően sikerült megegyeznie a az ügyfélnek és a szolgáltatónak. Több esetben a szolgáltató alávetette magát az eljárásnak, és elfogadta a békéltető testület határozatát. Ám előfordult az is, hogy a szolgáltató nem volt hajlandó együttműködni a testülettel. Ilyenkor az utóbbi ajánlást hoz, amelynek végrehajtása nem kötelező, ám ha az hatvan napon belül nem valósul meg, akkor a testület az ügyet a szolgáltató megnevezésével nyilvánosságra hozza.

A Pénzügyi Békéltető Testület működtetésének célja, hogy az ügyfelek gyorsan és olcsón megoldhassák vitatott ügyeiket. Az eljárásokat ugyanis az azok megindulását követő kilencven – indokolt esetben 120 – napon belül le kell zárni. Az eljárás végződhet a felek közötti egyezséggel. Annak hiányában ha a pénzügyi szervezet aláveti magát az eljárás további részének, akkor a testület határozatot hoz, amely végrehajtható. Ha a szolgáltató erre nem hajlandó, akkor ajánlást hoz. Annak megvalósítása nem kötelező, ám elfogadására ösztönözheti a szolgáltatót, hogy a testület nyilvánosságra hozhatja álláspontját.

A szóvivő szerint az új intézmény gyors és hatékony működésére lehet számítani, mert a szolgáltatók elfogadják annak szakértelmét. A testület az elnökből és hét tanácsból áll. A feladatra jelentkezőket többszörös túljelentkezők közül választották ki. Minden tanács egy közigazgatási tapasztalatokat szerzett jogászból, egy piaci tapasztalatokat szerzett jogászból és piaci tapasztalatokat szerzett közgazdászból áll. A tanácsok a pénzügyi szolgáltatások különböző ágazataira szakosodnak majd.

A testület elfogadottságát jelzi, már 46 pénzügyi szolgáltató vállalta, hogy aláveti magát a Pénzügyi Békéltető Testület határozatainak. Közöttük olyan nagy szervezetek, mint az Allianz Biztosító, az Erste csoport, az FHB Bank, a Kinizsi Bank, a Magnet Bank és a Magyar Posta. Többségük bizonyos összegig vállalta a kötelezettségeket, a Dimenzió pénztárak azonban korlátlan mértékben hajlandók erre. A Magyar Bankszövetség a korlátozás melletti alávetést javasolja. Vállalásukkal azt jelzik ügyfeleiknek, hogy vita esetén lassú és drága perek helyett gyors és ingyenes eljárással rendezhetik ügyeiket.

pénzügyi szolgáltató bankszövetség Binder békéltető testület pszáf
Kapcsolódó cikkek