A globális pénzügyi válságot követően a pénzintézetek jelentősen szigorítottak a hitelfelvételi feltételeken szerte a világon, beleértve Magyarországot is. Az Atradius adatai szerint a hiteléhínséget a magyar vállalkozások „szállítói hitelek” nyújtásával hidalják át, azaz a vállalatok között magas a halasztott fizetések aránya, illetve a számlákat rendszeresen késve fizetik ki. A teljes magyar vállalatközi fizetések 73,6%-a utólagos fizetéssel bonyolódik – ami régiónkban a legmagasabb érték -, és egyben 2,2 százalékpontos emelkedést jelez az egy évvel korábbi adathoz képest. Még beszédesebb tény a szállítói hitelekkel kapcsolatban, hogy a magyar belföldi számlák értékének 24,9%-át nem fizették ki a határidő lejártakor.
„A magyar vállalkozások inkább a szállítói hitellel váltották ki a rövid távú finanszírozási igényeiket - egyes cégek tulajdonképpen «kis bankként» működnek - hiszen most már a vállalatközi fizetések minden negyedik forintja ebbe a kategóriába esik. A cégek jelentős része ezt azért teszi, hogy ne veszítse el vevőit, ez a gyakorlat azonban jelentős kockázatot hordoz magában, hiszen bármikor kialakulhat egy olyan körbetartozási lánc, ami egy pillanat alatt omlik össze és temeti maga alá a szereplőket” – mutat rá az extrém mértékű szállítói hitelezés kockázataira Vanek Balázs, az Atradius Hitelbiztosító országigazgatója.
A szakember ugyanakkor azt tapasztalta, hogy a vállalkozások egyre nagyobb része érzékeli a kockázatokat és próbál ellene tenni valamit: idén érezhetően többen kötöttek hitelbiztosítást és folyamatosan nagy számú érdeklődést tapasztalnak. Hozzátette: megfigyeléseik szerint a hitelbiztosítók ügyfelei számára a fő értéket a naprakész fizetési tapasztalat illetve a hazai és nemzetközi szinten is jól működő követeléskezelési lehetőségek testesítik meg. A hitelbiztosítók népszerűségének növekedése a számokban is tükröződött, hiszen az Atradiusnál százalékban kifejezve kétszámjegyű díjbevétel-növekedés várható, ami egyben az éves üzleti terv 20%-os túlteljesítését jelenti.
Vanek Balázs becslése szerint Magyarországon a hitelbiztosítók mintegy 2000 milliárd forintnyi hitelállományt biztosítanak, ami jelentős növekedést takar a korábbi évek átlagos állományösszegéhez viszonyítva. Ez összeg az üzleti élet szempontjából még érdekesebb, ha figyelembe vesszük, hogy eközben a vállalati hitelezés állománya 20%-kal csökkent a 2009 januárja és 2012 vége közötti időszakban. Emellett az MNB adatai szerint a vállalati hitelállomány 2013. második negyedévében 6,4%-os zsugorodást szenvedett el éves alapon számolva, de az Atradius előrejelzése szerint 2014-ben éves szinten akár újabb 4-5%-os csökkenés valószínűsíthető.
Vanek Balázs azt tapasztalta, hogy a hitelbiztosítók szerepére és fontosságára a pénzintézetek is nagyobb figyelmet fordítanak. „Egyre gyakrabban fordul elő, hogy egy adott vállalkozást hitelező bank magára engedményezteti a hitelbiztosítást - azaz a kártérítés egyenesen a pénzintézethez folyik be -, így védve magát a nemfizetés kockázata ellen, ha ügyfele egy körbetartozási láncba keveredne” – jegyzi meg az országigazgató. Hozzáteszi: a módszer alkalmazásának növekvő népszerűségében közrejátszhatott az a tény is, hogy 2012 utolsó negyedévében – némi csökkenő tendencia után - még mindig 19%-on állt a 90 napon túl nem teljesítő vállalati hitelek aránya, azaz a bankoknak is jelentős kockázatokkal kell szembesülniük.
A jövő pedig ugyancsak biztatóan fest a hitelbiztosítók szempontjából, ugyanis a Nemzeti Bank Növekedési Hitelprogramja (NHP I és NHP II) várhatóan felpörgeti a vállalati hitelezést; ezt részben alátámasztja, hogy a program beindulása után 2013. harmadik negyedévében már „csak” 3,5%-os volt a vállalati hitelállomány zsugorodása éves szinten számolva. Mivel a vállalati hitelezési állomány emeléséhez a pénzintézetek részéről szükséges lesz az általános kockázatvállalási hajlandóság növelése, azonban megpróbálnak mindent elkövetni a kockázatok csökkentésére, így várhatóan tovább nő a kereslet a hitelbiztosítások iránt – mutat rá az Atradius országigazgatója.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.