Sokan félnek a hitelkártyáktól a magas kamatok miatt, pedig ezzel az eszközzel, ha jól használják, akár spórolni is lehet. Számos bank kínál például olyan hitelkártyákat, amelyek pénzvisszatérítést tartalmaznak, vagyis ha a kártyabirtokos ezekkel a plasztiklapokkal vásárol, később jóváírják a számláján a vásárlás értékének meghatározott részét. Vannak olyan kártyák, amelyeknél minden egyes vásárlás után visszajár 1-2 százalék, más kártyák csak meghatározott üzletekben, egyes benzinkutaknál, vagy a repülőjegyek árából adnak kedvezményt, ennek mértéke viszont általában magasabb.
A hitelkártyák ráadásul nem csak a hagyományos bolti vásárlásra jók, a közüzemi számlák rendezésére is alkalmasak. Ez utóbbiak is vásárlásnak számítanak, és bizonyos hitelkártyáknál pénzvisszatérítéssel járhatnak. Így például ha egy háztartás havonta 80 ezer forintot költ élelmiszerre és napi fogyasztási cikkekre, 20 ezret benzinre, 60 ezret pedig a rezsire beleértve a tévé-, telefon- és internet-előfizetést is, és mindezt egy jó hitelkártyával rendezi, akár 2-3 ezer forintot is visszakaphat utólag. Emellett némi kamatot is lehet még nyerni, nem kell ugyanis elkölteni a hónap folyamán a fizetést, be lehet tenni például egy likviditási befektetési alapba, és elég akkor visszaváltani, amikor a hitelkártya tartozás megfizetése esedékessé válik.
Mindez a nyereség persze eltörpülhet a hitelkártya költségei mellett, ha a plasztiklapot nem elég körültekintően használja az ügyfél, a kamatok ugyanis magasak, évente 35-40 százalék között vannak, emellett további büntetésekkel is számolni lehet. A hitelkártyákkal történő vásárlások – beleértve a csoportos beszedési megbízásokat is – kamatmentesek, de csak akkor, ha az adott havi költéseket az ügyfél a bank által meghatározott határidőre az utolsó fillérig visszafizeti. Kicsit tehát emlékeztet a hitelkártyák működése a közüzemi számlákéra, ha a sárga csekken megjelölt határidőre az ügyfél mindent befizet, a szolgáltató örül. A bank ezt kamatmentességgel köszöni meg.
Előfordul persze, hogy az az ügyfél nem tudja a megadott hónapban a teljes tartozást kifizetni, vagy késve fizet. Ilyenkor a közüzemi szolgáltatók és a bankok is büntetnek vagy kamatot szednek. Részletfizetést mindenhol lehet kérni, a hitelkártyáknál ez elég rugalmas, a bankok hitelkártyák esetében általában a tartozás minimum 5-10 százalékát várják el az adott hónapban megszabott határidőre rendezni. Ebben az esetben viszont azonnal kamatozni kezdenek a tartozások méghozzá a vásárlás pillanatától kezdve, a kamat pedig magas, évente 35-40 százalék körül van.
Még tovább nőhet a teher, ha az ügyfél a megadott határidőre még a minimálisan előírt összeget sem törleszti, ilyenkor a bankok késedelmi díjat is felszámolhatnak, további több ezer forinttal terhelve meg a számlát. Ha pedig egy ügyfél hosszasan elmarad a törlesztéssel, a kamatok és költségek akár a teljes hitelkeretet is felemészthetik, ami újabb büntetést, hitelkeret-túllépési díjat vonhat maga után.
Készpénzt ne vegyünk fel
Bár egyes boltok eladói előszeretettel küldik el a hitelkártyás vevőket is az ATM-ekhez azzal, hogy náluk nem lehet kártyával fizetni, hitelkártyával nem tanácsos készpénzt felvenni. Túl azon ugyanis, hogy már maga a tranzakció is általában meglehetősen drága, a hitelkártyás készpénzfelvétel – ellentétben a vásárlással – mindig kamatköteles a bankoknál.
Ha készpénzre van szükség, akkor érdemes a betéti kártyát használni, ez utóbbihoz egyébként ingyenes készpénzfelvételi lehetőséget is lehet igényelni a bankoktól.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.