Pénz- és tőkepiac

Hitelprogrammal vettek furgonokat a cégek

Sok cég előrehozta kishaszonjármű-beszerzéseit a jegybank Növekedési hitelprogramjának kifutása kapcsán, így az utóbbi hónapokban nagymértékben befékezett a piac. A megtorpanás ugyanakkor várhatóan csak átmeneti lesz.

Érezhető megtorpanást hozott a kishaszonjárművek piacán a Magyar Nemzeti Bank Növekedési hitelprogramjának (NHP) ez évi kivezetése: a kis- és középvállalkozások ugyanis sok esetben előrehozták 2016-ra a tervezett cseréiket. Így idén az első két negyedévben, ha nem is drasztikus mértékben, de láthatóan visszaestek az új forgalomba helyezések, miközben a teljes autópiacon változatlanul stabil a növekedés. A Datahouse legfrissebb adatai szerint 2017 első hét hónapjában összesen 10 266 új kishaszonjármű kapott rendszámot Magyarországon, ami 12,4 százalékkal elmarad az egy évvel korábbi mennyiségtől. Eközben az első két negyedévben 8867 ilyen kocsit adtak el, szemben az egy évvel korábbi több mint 10 100-zal.

Forrás: shutterstock

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) a júliusra vonatkozó járműpiaci adatokra reflektáló közleményében szintén felhívta a figyelmet az NHP kifutásának hatásaira, rámutatva, hogy a mostani visszaesés pusztán a tavalyi, magas bázissal magyarázható. A szervezetnél azonban úgy vélik, hogy a kishaszonjárműveknél kiegyenlítődési folyamat zajlik, és a piac lépésről lépésre visszatér a normális kerékvágásba. Sokat javítana viszont a helyzeten – jegyezték meg az MGE-nél –, ha a vegyes használatú kishaszonjármű mint kategória ismét visszakerülhetne a palettára, annál is inkább, mert egy ilyen lépés nagymértékben támogatná a kis- és középvállalatokat, ami a kormányzat deklarált célja is. (A korábban megszüntetett kategóriába azok a járművek tartoztak bele, melyek együttes össztömege meghaladta a 2500 kilogrammot, valamint a rakodóterük – átalakítás után – személyszállításra is alkalmas volt.)

A piac gyors visszaállását segítheti az is, hogy változatlanul léteznek vonzó konstrukciók, vagyis tisztán piaci alapon is olcsón lehet finanszírozáshoz jutni. A kishaszonjárműveknél persze a lízing lehet a kézenfekvő megoldás, legyen szó bármilyen kategóriájú kisteher­autóról. A Magyar Lízingszövetség adatai szerint egyébként az első fél évben jelentős volt a növekedés a jármű-finanszírozásban: a személy- és kisteherautóknál a szóban forgó összeg 20 százalékkal, 85 milliárd forintra nőtt éves szinten. Utóbbiban szerepet játszott, hogy a magánszemélyek autóvásárlásainál a finanszírozott összeg 72 százalékkal, 7,7 milliárd forinttal emelkedett.

A Ford stabilan vezet

Idén az első hét hónapban – hasonlóan a megelőző év azonos időszakához – a Ford bizonyult a legkedveltebb márkának az újonnan forgalomba helyezett haszonjárműveknél: több mint 2500 darabot adtak el belőle, ami 24,68 százalékos részesedés. A Fiat 15,51 százalékos részesedéssel a második a Datahouse adatai szerint, míg a Toyota 8,22 százalékkal a harmadik helyet szerezte meg. Az első hat márka részesedése mellesleg ebben az időszakban több mint 70 százalékos volt az új kishaszonjárművek piacán. | VG

 

NHP kishaszonjármű jegybank
Kapcsolódó cikkek