BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az olaj- és a technológiai szektor pörgött

Egy brit internetes élelmiszer- és műszakiáruház-lánc árfolyama emelkedett legnagyobb mértékben idén Európában. A hagyományos áruházláncoknak viszont nem megy túl jól a tőzsdén.

Az olajipari és a technoló­giai cégek teljesítettek legjobban idén a hatszáz európai vállalat teljesítményét mutató Euro Stoxx 600 szerint. Az olaj- és gázipari cégek 14,9, a technológiai vállalatok 12,9 százalékkal emelkedtek eddig, ha az osztalékot is figyelembe vesszük. A kőolaj drágulásának előnyeit élvező olajiparban a skandináv cégek vitték a prímet. A svéd Lundin Petroleum, a finn Neste Oil Oyj és a norvég Equinor 48,4, 30,3, illetve 23,7 százalékkal vezeti a szektorlistát. Az osztrák OMV a maga mínusz 3,9 százalékával a második legrosszabbul teljesítő társaság. A technológiai cégek közül a dán Simcorp 49 százalékos plusszal lépett el a mezőnytől. A tizenegy szektorból csak kettő okozott eddig veszteséget a befektetőknek. A külön kategóriákba nem sorolt vállalatok 4,4, míg a távközlésiek 5,2 százalékkal érnek kevesebbet, mint 2017 végén. A telekommunikációs vállalatok közül a brit BT Group árfolyama 23,2, a német Freeneté 19,9, a szintén brit Vodafone-é 19,5, a Deutsche Telekomé pedig 6,9 százalékkal zuhant. A Stoxx 600-tagok közül a brit internetes élelmiszer- és műszaki áruház, az Ocado teljesített legjobban, a cég részvényei idén 170,5 százalékkal drágultak. A társaság árfolyama azután lőtt ki, hogy bejelentették: együttműködési megállapodást kötöttek az amerikai Kroger szupermarketlánccal. A társaság elosztási hálózatot bővítő ügyleteinek is árfolyamnövelő hatásuk volt. A sor végén kullog 75 százalékos veszteséggel a Hertz autókölcsönzőben is érdekelt, de háztartási cikkek és ruházati termékek kiskereskedelmével is foglalkozó, négy kontinensen tevékenykedő német Steinhoff.

„Az Ocadónak jutott a technológiai szektor iránti érdeklődésből is. Ez a hatás segítette a német Scout24-et is, amely internetes autó- és ingatlankereső szolgáltatást tart fenn. A befektetők itt a jól használható ügyféladatbázist árazzák be, például aszerint, hogy arra alapozva milyen célzott szolgáltatásokat lehet majd indítani” – mondta a Világgazdaságnak Móró Tamás, a Concorde Értékpapír Zrt. vezető stratégája. A jól teljesítő Scout24 és a brit televíziós cég, a Sky raliját felvásárlással kapcsolatos hírek is alátámasztják, ugyanúgy, mint a svéd gyufagyártóét, a Swedish Matchét. Ezek mindegyikének kurzusa több mint 30 százalékos emelkedésen van túl. Jól teljesít idén a Ferrari is, pedig nem érkeztek a fundamentumokra vonatkozó hírek a 35,7 százalékos árfolyamralit produkáló vállalattól. „A befektetők ultraprémiumként tekintenek a maranellói márkára – tette hozzá a vezető stratéga –, nem is autógyártóként, hanem luxusmárkaként pozicionálják.”

A kiskereskedelmi vásárlások egyébként a hagyományos láncokból egyre inkább áttevődnek a diszkontok és a webáruházak piacára, ez a rosszul teljesítő cégeken is látszik. „Az orosz piacon is érdekelt Metro például nemcsak a rubel gyengeségét és a szankciókat nyögi az idei 35 százalékos árfolyamveszteséggel, hanem azt is, hogy nem lépett időben az online értékesítés felé. A francia áruházlánc, a Casino Guichard is hasonló okok miatt van több mint 30 százalékos mínuszban. A dán Pandora ékszercég pedig a korábbi túlterjeszkedés miatt hozott 24 százalékos veszteséget a részvényeseknek. A sok bolt fenntartási költségei túl magasak, és az ékszerkollekciók, amelyeket folyamatosan meg kell újítani, szintén nem olcsók” – fűzte hozzá Móró Tamás.

A pénzügyi szektor csak 1,1 százalékkal növekedett, ebben a Deutsche Bank rossz szereplése mellett az olasz bankok esése játszott nagy szerepet.

„Az Euro Stoxx 600 tekinthető

leginkább az amerikai S&P 500

európai változatának. Nagy előnye

az indexnek a széles merítés – magyarázta Móró Tamás. – Ezzel a diverzifikációval az is jár, hogy egy-egy cég nem szerepel túl nagy súllyal

a mutatóban. Míg a DAX 40 százalékát négy vállalat adja, addig a Stoxx 600 kosarában a Nestlének a legnagyobb a súlya 2,35 százalékkal.”

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.