Az idén rekordmezőnnyel, több mint hatszáz hajóval indul el a jubileumi, 50. Kékszalag tókerülő verseny. Ez az év lesz az utolsó, amikor a legnagyobb tumultussal járó versenyen bekövetkező károkat csökkentett összegű felelősségbiztosítás fedezi. Az idei futamon a másik hajóban, illetve a kikötőkben okozott károk után még csak 5 millió forintos összeghatárig térít a biztosító, ám – miként arra a Magyar Vitorlás Szövetség több fórumon is felhívta a figyelmet – már 50 milliós kártérítési határ vonatkozik a vitorlásokra.
Az értékhatár-emelés a szakma szerint észszerű volt, hiszen a nagyvitorlások árai köszönőviszonyban sem voltak a biztosítási fedezettel, hogy az esetleges személyi sérüléses károkról ne is beszéljünk.
A tízszeresére emelkedő fedezet ellenére sem várható azonban a díjak drasztikus megemelkedése – a most elérhető árak szerint az 5 milliós kártérítési limitek után fizetendő érték 2,5-3-szorosáért – 20–45 ezer forint közötti éves díjért – lehet ma 50 milliós limiteket kapni a piacon, ahol öt társaság (Allianz, Generali, Groupama, Uniqa és az osztrák Pantaenius) ajánlatai versenyeznek. A vitorlázók azért zúgolódtak, mert úgy vélték, duplán fizetnek, hiszen a legbalesetveszélyesebb helyeken, a kikötőkben (legalábbis a Balatoni Hajózási Zrt. egységeiben) a kikötői díj magában foglalja a felelősségbiztosítást. A szövetség jelezte, hogy 2019-ben az érintett kikötőket használó hajók biztosítási feltételeit összehangolják.
Nagy kérdés, hogy a hajók mekkora része van biztosítva – 2018-tól ugyanis a biztosítási szerződéseket a korábbiaktól eltérően a szövetség már nem ellenőrzi, nem kell őket a központi rendszerbe feltölteni, ugyanakkor a versenyeken való indulás feltétele a meglévő biztosítás. (Igaz, bemutatni nem kell, elegendő a hajót benevező felelős nyilatkozata – más kérdés, hogy a szabályzat szerint egy versenykiírás vagy versenyutasítás ettől eltérő fedezetű felelősségbiztosítás meglétét is megkövetelheti.) Az emelt szintű hajóbiztosítási előírás az olimpiai és utánpótlásosztályokra nem vonatkozik.
Nem egyértelmű
A hajó-felelősségbiztosítás rákfenéje, hogy a balesetek messze nem olyan egyértelműen modellezhetők, mint a közúton: a hajózási KRESZ ugyan egyértelműen fogalmaz, ám az ütközések rekonstruálása, a sérülések és az ütközések közötti összefüggések feltárása rendkívül nehéz. Így viszont leginkább a sportszerűségre lehet alapozni a kárfelelősség megállapításakor.
Jövőre
50
milliós kárra szól
a fedezet
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.