Sűrűn hajlonghatnak a japán járműipar vezetői mostanában: ezúttal a Mazda, a Suzuki és a Yamaha bocsánatkérése vált esedékessé, amint kiderült, hogy fogyasztási és károsanyag-kibocsátási tesztjeiket nem megfelelő módszerekkel végezték. A japán közlekedési tárca egyelőre óvakodik attól, hogy az adatok meghamisításával vádolja meg az érintetteket, de a vártnál sokkal jobb teszteredmények felmutatása alighanem ebbe az irányba viszi majd a vizsgálatot. A Reuters már az adathamisítási sorozat újabb fejezeteként említi az esetet, ami a Suzuki árfolyamát 5,2, a Yamaháét 4, míg a Mazdáét 1,8 százalékkal verte le a tokiói tőzsdén, melynek vezető indexe, a Nikkei félszázalékos mínuszban zárta a csütörtöki kereskedést.
A minőségéről és hatékony termeléséről ismert japán autógyártásban úgy tűnik, mindenki játszik a számokkal. A most lelepleződött trió annak „köszönheti” bukását, hogy a szaktárca a tesztek manipulálásán előzően rajtakapott Nissan és Subaru esetére hivatkozva ismét általános ellenőrzést rendelt el. A Nissan júliusban vallotta be, hogy a helyi piacra szánt 19 modelljénél a kitűnő teszteredmények és a valóság nincsenek szerves kapcsolatban egymással. A Mazda és a Suzuki vezetői ugyan elismerték, hogy „nem megfelelő” teszteredményeket küldtek be korábban a szakminisztériumba, egyéb kommentárt ehhez nem fűztek. A Yamaha viszont felvállalta a vétkét, és szóvivője útján őszinte sajnálkozásának adott hangot, és elnézést is kért mindenkitől.
Érdekesség, hogy a két évvel ezelőtt szintén a tesztek manipulálása miatt elrendelt központi vizsgálaton a Toyota, a Nissan, a Mazda, a Honda, a Daihatsu és a Subaru belső ellenőrzései nem mutattak ki eltéréseket. Akkor a Mitsubishinél borult ki a bili, náluk 1991 óta 600 ezernél is több autó adatait hamisították meg, köztük a Nissannak bérszerződéssel gyártott modellekét is. A Mitsubishit ekkor a Nissan mentette meg a csődtől, irányító részesedést vásárolva a vállalatban. Tavalyelőtt a Suzuki is lelepleződött, igaz, a szándékos csalást nem ismerték el a cégnél, de a botrány így is a legendás elnök, Oszamu Szuzuki lemondásához vezetett.
Tavaly ősszel az autóipari beszállítók közül Kobe Steel, a Mitsubishi Materials és a Toray Industries ismerte el, hogy évtizedeken át hamisított tanúsítványokkal, a megjelöltnél gyengébb minőségű acéltermékeket adott el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.