BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Leszerepelt a japán járműipar

Sűrűn hajlonghatnak a japán járműipar vezetői mostanában: ezúttal a Mazda, a Suzuki és a Yamaha bocsánatkérése vált esedékessé, amint kiderült, hogy fogyasztási és károsanyag-kibocsátási tesztjeiket nem megfelelő módszerekkel végezték. A japán közlekedési tárca egyelőre óvakodik attól, hogy az adatok meghamisításával vádolja meg az érintetteket, de a vártnál sokkal jobb teszteredmények felmutatása alighanem ebbe az irányba viszi majd a vizsgálatot. A Reuters már az adathamisítási sorozat újabb fejezeteként említi az esetet, ami a Suzuki árfolyamát 5,2, a Yamaháét 4, míg a Mazdáét 1,8 százalékkal verte le a tokiói tőzsdén, melynek vezető indexe, a Nikkei félszázalékos mínuszban zárta a csütörtöki kereskedést.

A minőségéről és hatékony termeléséről ismert japán autógyártásban úgy tűnik, mindenki játszik a számokkal. A most lelepleződött trió annak „köszönheti” bukását, hogy a szaktárca a tesztek manipulálásán előzően rajtakapott Nissan és Subaru esetére hivatkozva ismét általános ellenőrzést rendelt el. A Nissan júliusban vallotta be, hogy a helyi piacra szánt 19 modelljénél a kitűnő teszteredmények és a valóság nincsenek szerves kapcsolatban egymással. A Mazda és a Suzuki vezetői ugyan elismerték, hogy „nem megfelelő” teszteredményeket küldtek be korábban a szakminisztériumba, egyéb kommentárt ehhez nem fűztek. A Yamaha viszont felvállalta a vétkét, és szóvivője útján őszinte sajnálkozásának adott hangot, és elnézést is kért mindenkitől.

Érdekesség, hogy a két évvel ezelőtt szintén a tesztek manipulálása miatt elrendelt központi vizsgálaton a Toyota, a Nissan, a Mazda, a Honda, a Daihatsu és a Subaru belső ellenőrzései nem mutattak ki eltéréseket. Akkor a Mitsubishinél borult ki a bili, náluk 1991 óta 600 ezernél is több autó adatait hamisították meg, köztük a Nissannak bérszerződéssel gyártott modellekét is. A Mitsubishit ekkor a Nissan mentette meg a csődtől, irányító részesedést vásárolva a vállalatban. Tavalyelőtt a Suzuki is lelepleződött, igaz, a szándékos csalást nem ismerték el a cégnél, de a botrány így is a legendás elnök, Oszamu Szuzuki lemondásához vezetett.

Tavaly ősszel az autóipari beszállítók közül Kobe Steel, a Mitsubishi Materials és a Toray Industries ismerte el, hogy évtizedeken át hamisított tanúsítványokkal, a megjelöltnél gyengébb minőségű acéltermékeket adott el.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.