BUX 42,889.55
+0.37%
BUMIX 3,730.48
-0.35%
CETOP20 1,841.99
0.00%
OTP 8,870
-0.54%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
ZWACK 17,300
0.00%
0.00%
ANY 1,545
0.00%
RABA 1,115
0.00%
0.00%
+0.32%
0.00%
0.00%
OPUS 150.4
-0.92%
0.00%
+0.53%
0.00%
+0.91%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,838
+0.85%
0.00%
ALTEO 2,720
-2.16%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
-0.27%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
SunDell 45,800
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
0.00%
NUTEX 10.05
0.00%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
0.00%
0.00%
NAP 1,228
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Pénz- és tőkepiac

Könnyítések a tőzsdén kívüli származtatott ügyleteknél

Az uniós intézmények egyszerűsítik a származtatott pénzügyi termékeket használó nem pénzügyi szerződő felekre, kis pénzügyi szerződő felekre és nyugdíjalapokra alkalmazandó szabályokat.

Ideiglenes megállapodást ért el a tőzsdén kívüli származtatott ügyletek piacára alkalmazandó hatályos szabályozási keret javításáról az Európai Tanács román elnöksége és az Európai Parlament. A megállapodás most jóváhagyás céljából az állandó képviselők elé kerül.

A témában kiadott közlemény szerint a megállapodás kapcsán Eugen Teodorovici, a Tanács soros elnökségét jelenleg betöltő Románia pénzügyminisztere elmondta: olyan célzott kiigazításokról állapodtunk meg, amelyek a pénzügyi válság után, a származtatott ügyletek szabályozásában született reform legfontosabb elemeit érintetlenül hagyva egyszerűsítik és arányosabbá teszik az előírásokat. A 2012-ben elfogadott európai piaci infrastruktúra-rendelet (EMIR rendelet) a pénzügyi válságra adott európai szabályozási válasz részeként kimondottan azokat a problémákat hivatott kezelni, amelyek a 2007–2008-as pénzügyi válság során a tőzsdén kívüli származtatott ügyletek piacának működésével kapcsolatban léptek fel.

A Bizottság 2017 májusában rendeletjavaslatot terjesztett elő, amely módosítja és egyszerűsíti az EMIR rendeletet annak érdekében, hogy csökkenjenek az aránytalan megfelelési költségek, valamint hogy megoldás szülessen az átláthatósággal kapcsolatos kérdésekre és arra a problémára, hogy egyes szerződő felek számára az elszámolás nem megfelelő mértékben hozzáférhető.

A szöveg most jóváhagyásra az uniós állandó képviselők elé kerül, majd a jogász-nyelvészek fogják ellenőrizni. A Parlament és a Tanács ezt követően felkérést kap arra, hogy első olvasatban fogadja el a javasolt rendeletet.

A szabályozási keret hatékonyságának növelése érdekében a társjogalkotók a most jóváhagyott szövegben bevezetik a „kis pénzügyi szerződő felek” fogalmát. E szerződő felek mentességet kapnak, így ügyleteiket nem kell egy központi szerződő félen keresztül elszámolniuk, viszont rájuk nézve is érvényben marad a kockázat csökkentésére vonatkozó kötelezettség. Ugyanígy a kisebb nem pénzügyi szerződő felekre enyhébb elszámolási kötelezettségek vonatkoznak majd. A szöveg továbbá két évvel meghosszabbítja a nyugdíjkonstrukció-rendszerekre vonatkozó elszámolási kötelezettség alóli ideiglenes mentességet (ezt további kétszer egy évre még meg lehet hosszabbítani).

A rendelet észszerűsíti az adatszolgáltatási kötelezettségre vonatkozó hatályos szabályokat annak érdekében, hogy javítsa a közölt adatok minőségét és hatékonyabbá tegye a felügyeletet. Megszűnik ezért a múltbéli adatok („későbbre ütemezés”), valamint a nem pénzügyi szerződő feleket magukban foglaló csoporton belüli ügyletek jelentésére vonatkozó kötelezettség.

Végül a rendelet ösztönözni kívánja az elszámolást, és a jelenlegi felesleges akadályok lebontásával javítani igyekszik az elszámoláshoz való hozzáférést. A szöveg ezzel kapcsolatban kötelezővé teszi az elszámolási brókerek számára, hogy szolgáltatásaikat tisztességes, észszerű, megkülönböztetésmentes és átlátható kereskedelmi feltételekkel nyújtsák, és ennek érdekében mindenekelőtt tegyék átláthatóvá a díjaikat, továbbá elfogulatlan és észszerű szerződéses megállapodásokat hozzanak létre.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek