Az Uber részvényei 7,6 százalékos eséssel 41,57 dolláron zárták első tőzsdei kereskedési napjukat pénteken. A 45 dolláros áron kibocsátott papírok annak ellenére szerepeltek ilyen csúfosan, hogy az amerikai S&P 500-as tőzsdeindex napközben irányt változtatva végül emelkedéssel zárt. A Dealogic elemzőcég adatai szerint az utóbbi két évben csupán az újonnan tőzsdére lépő cégek 20 százaléka esetében csúszott a részvény kurzusa a kibocsátási ár alá már a debütálás napján.
Ráadásul az Uber a konkurens Lyft fiaskójára tekintettel el akarta kerülni a túlárazást, ezért az árat – az utóbbi két hónapban kétszer is leszállított – kibocsátási ársáv alsó szélére pozicionálta. A Lyft az első napot 7 százalékos mínuszban zárta, jelenleg a jegyzés során részvényhez jutó befektetők 28 százalékos mínuszban vannak.
A világ legismertebb fuvarmegosztó vállalata egyébként jól kezdte az első napját a tőzsdén. A viszonteladó brókercégek felpörögtek, és az első tíz percben több üzletet kötöttek, mint a Lyft esetében az első két órában. A piacon azonban sokan visszarettentek az Uberbe való beszállástól, hiszen a cég a kibocsátási tájékoztatójában figyelmeztetett, hogy talán sohasem lesz nyereséges. Robert Johnson, a nebraskai Creighton Egyetem közgazdászprofesszora szerint nem meglepő az óvatosság, hiszen a cég veszteséges, ráadásul új belépők jelenhetnek meg az üzletágban, amely egyébként a jogi környezetre is igen érzékeny. Emellett az időzítéssel is peche volt a társaságnak.
Később mégis magára találhat a részvény, mert a vállalat egyfajta szuperalkalmazás kifejlesztésén dolgozik, amelynek segítségével különféle logisztikai szegmensekbe törhet be az ételszállítástól a pénzügyi szolgáltatásokig, akárcsak ázsiai szektortársa, a Grab. A társaságba először beszálló részvényesek – mint a Benchmark vagy a First Round Capital – a tőzsdére lépést kihasználva eladták részvénycsomagjukat, de például a japán Softbank, amely 2018-ban 49 dolláros áron jutott részvényei zöméhez, bízik az Uber jövőjében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.