Új, egyre bonyolultabb pénzügyi termékek jelennek meg a piacon, az ezzel járó kockázatokat pedig meg kell érteni, és kezelni is tudni kell – jelentette ki Gion Gábor, a Pénzügyminisztérium pénzügyekért felelős államtitkára az Okosan a pénzzel! című konferencián. Mint mondta, a pénzügyi tudatosság hiánya nagy károkat tud okozni az egyes embereknek, és a költségvetésnek is, a bajt pedig – ahogyan az egészségügyben is – olcsóbb megelőzni. A kormány ezért fogadta el 2017 végén a pénzügyi tudatosság fejlesztési startégiáját, amelyben prioritás a pénzügyi oktatás. Az államtitkár véleménye szerint a pénzügyek oktatásának a köznevelés részévé kell válnia. Változtatni kell azon is, hogy ma Magyarországon csak nagyon kevés iskolában lehet a büfében készpénz nélkül fizetni vagy osztálypénzt gyűjteni.
Általánosan is rossz helyzetet mutat, hogy az OECD módszertanával készült felmérés szerint 2010-hez és 2015-höz képest csökkent a lakosság pénzügyi tudatossága. Vagyis a magasabb elkölthető jövedelem a pénzügyi sérülékenységet csökkentette, de a tudatosságot nem növelte – vonta le a következtetést Gion Gábor.
Szintén borús a kép, ha a nyugdíjcélú megtakarításokat, illetve a nyugdíjasok megtakarításait vizsgáljuk – mondta, hozzátéve, hogy a fiatalok pénzügyi tudatosságra nevelésének folyományaként talán az idősebbekre is tudnak hatni. Erre szükség is lenne, hiszen a már nyugdíjasoknak több mint a fele csupán az állami nyugdíjrendszerből szerez bevételt, megtakarításait pedig vagy készpénzben, vagy „sima” bankbetétben tartja. Jó hír viszont, hogy a megtakarítók aránya 7 százalékponttal emelkedett az utóbbi időben, de a felmérések szerint az aktív lakosság körében a nyugdíjcélú megtakarítás csak az ötödik helyen áll. Megelőzi az előre nem látható kiadásokra, az egészségügyre, a saját lakásra és a gyermekek tanulmányaira történő spórolás. Az államtitkár szerint ugyanakkor például az első két célra hatékonyabban lehetne a piacon elérhető biztosításokat használni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.