BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Maradtak még azonosítatlan ügyfelek

Június 26-ig kell a brókercégek ügyfeleinek eleget tenniük az ismételt azonosítási, adatszolgáltatási kötelezettségüknek. A magánszemélyek dolga egyszerűbb, a vállalati és külföldi ügyfelekre összetettebb procedúra vár.

Egy hetük maradt a brókercégek ügyfeleinek arra, hogy eleget tegyenek a törvényben előírt azonosítási kötelezettségüknek, máskülönben nem férhetnek hozzá az értékpapírszámláikhoz. A magánszemélyek dolga egyszerűbb, a vállalati ügyfeleknek és a hazai brókercégek külföldi klienseinek összetettebb procedúrán kell átesniük.

Ismert, hogy idén június 26-ig minden pénzügyi intézménynek el kell végeznie azoknak az ügyfeleknek a teljes körű átvilágítását, akikkel 2017 júniusa előtt kötöttek szerződést. A kötelezettség teljesítésére a két éve hatályos pénzmosás és terrorizmusfinanszírozás (Pmt.) elleni törvény előírása miatt van szükség. Ahogy a Magyar Nemzeti Bank tájékoztatójából kiderül, a pénzügyi intézmények az azonosítás hiányában nem teljesíthetik az ügyfelek megbízásait. Több hazai brókercég honlapja kiemelt helyén igyekszik emlékeztetni az ügyfeleit az egyébként többféle módon elvégezhető kötelezettségre. A Világgazdaság arra volt kíváncsi, hogy a hazai brókercégeknél lévő ügyfelek a határidő lejárta előtt kevesebb mint egy héttel milyen arányban estek túl a megismételt átvilágításon. Körkérdésünkre az Equilor Befektetési Zrt. azt válaszolta, hogy az aktív ügyfelei nagy része már eleget tett az adatszolgáltatásnak, a nyilatkozatok megtétele, az adategyeztetések folyamatosan haladnak. „A jogi személyek esetében az adatszolgáltatás bonyolultabb, és a megadandó adatok köre is szélesebb. A külföldi ügyfeleknél bizonyos esetekben a sztenderdtől eltérő eljárásokra kerül sor” – fűzték hozzá írásos válaszukban.

Az azonosítás elvégzésére az ügyfeleknek több lehetőségük van. A KBC Equitas például az online kereskedési rendszert ajánlja – a magánszemély ügyfeleknek – mint az adategyeztetés leggyorsabb módját. A vállalati ügyfeleknek kissé körülményesebb a folyamat, a KBC, ahogy a többi brókercég is, személyes közreműködést vár el. A jogszabályi rendelkezés alapján, ha a kért ügyféladatok nem állnak rendelkezésre a brókercégeknél, a befektetési szolgáltatók kötelesek megtagadni a számlákat érintő megbízások végrehajtását addig, amíg a kötelezettséggel kapcsolatos pótlások az ügyféltől meg nem érkeznek. Ám ez a zárolás – magyarázták az Equilornál – nem foglalja magában a számlára érkező, az ügyfelet megillető jóváírásokat, ilyen például a tulajdonában lévő részvények után járó osztalék. Értelemszerűen ezekkel a jóváírásokkal az ügyfél az előírt feltételek teljesüléséig nem rendelkezhet, tehát például az osztalék hiába érkezik meg az értékpapírszámlára, az nem utalható tovább és nem is használható fel befektetési termékek vásárlására.

A Pmt. megváltozott szabályai értelmében a pénzügyi intézményeknek rendelkezniük kell a lakossági ügyfelek törvényben előírt személyes adataival, valamint a személyazonosságot és a lakcímet igazoló okmányaik másolatával. Ezenfelül ügyfeleik kiemelt közszereplői státuszát is meg kell állapítaniuk – áll a jegybank tájékoztatójában.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.