Az amerikai jegybanknál (Fed) az új célkövetési rendszerre való átállás jóval nagyobb rugalmasságot adna a döntéshozóknak. Az amerikai jegybank már meg is kezdte monetáris politikai keretrendszerének felülvizsgálatát, a végső döntést várhatóan 2020 első fél évében fogják meghozni. Egy június 4–5. között tartott konferencián Jerome Powell Fed-elnök kifejtette, hogy alapvetően három kérdésre összpontosítanak a felülvizsgálat során. Egyrészt eszközrendszerük maximálisan megfelel-e a jegybank mandátumainak teljesítéséhez – ami az árstabilitás és a teljes foglalkoztatottság elérése és fenntartása –, vagy szükséges-e kiterjeszteni, módosítani azt? Másrészt az inflációscél-követési rendszer továbbra is alkalmas-e az árstabilitás fenntartásához, vagy fontolóra kell-e venni egy új rendszer bevezetését? Harmadrészt megnézik, hogyan lehetne javítani a Fed kommunikációján.
A jegybankelnök leszögezte, hogy a korábban futtatott eszközvásárlási programok nagyban hozzájárultak a 2008-as pénzügyi válság leküzdéséhez, és nagy valószínűséggel a következő válság során is hasonló eszközökhöz kell majd folyamodniuk, így egyre kevésbé lehet ezekre a nem hagyományos monetáris politikai eszközök kifejezést használni. Az újonnan bevezetendő eszközökről egyelőre nincsenek konkrét információk. A kommunikációt illető egyik változás a Dot Plot ábrát érintheti. A jegybank negyedévente adja ki a jegybankárok kamatvárakozásait összesítő grafikont, ám Powell úgy nyilatkozott, hogy az jelenlegi formájában túl kevés adatot tartalmaz, hiszen csak az alapforgatókönyvre koncentrál. A befektetőket sokkal jobban érdekli, mit tenne a jegybank egy-egy váratlan esemény bekövetkezésekor, ezért várhatóan három forgatókönyv-változatot (alap, optimista, pesszimista) fog készíteni a Fed, és ezeken keresztül mutatják majd be a várható kamatpályát.
Az említett három kérdés közül a második ígérkezik a legizgalmasabbnak. A Fed inflációscél-követési rendszere 2012 januárja óta van érvényben. Ezt megelőzően 1,7–2,0 százalék volt az amerikai jegybank inflációscél-sávja, a váltást Ben Bernanke elnöksége idején hajtották végre. Úgy döntöttek, hogy a teljes foglalkoztatottság elérését és a gazdasági növekedést a 2 százalékos inflációs szint támogathatja leginkább, így ez lesz a Fed inflációscél-értéke. Fontos hozzátenni, hogy a jegybank már akkor is a személyes fogyasztási kiadások magárindexét vizsgálta, nem a hagyományos fogyasztói árindexet.
Jerome Powell februárban és márciusban is kizárta az inflációscél-szint megemelésének lehetőségét, miután a chicagói Fed elnök-vezérigazgatója, Charles Evans felvetette, hogy 2,5 százalékra kellene emelni. Powell a hírek szerint az átlagos inflációs cél követésére való átállást azonban nem veti el. Az előző jegybankelnök, Janet Yellen 2016-ban még elzárkózott ettől a megoldástól, azonban a hírek szerint most ő is támogatná a javaslatot.
Miről is van szó? A jegybank meghatároz egy ciklust (várhatóan három vagy öt év), amelynek egészére tűzi ki a 2 százalékos inflációs cél elérését. Így sokkal rugalmasabban tudna reagálni mind a felívelő gazdasági szakaszokban, mind a recessziók idején. Fontos kérdés természetesen, hogy milyen hosszúra szabnák az időkeretet, és mikortól vennék figyelembe az adatokat. Kézenfekvő lenne, ha a bevezetéstől követnék az új módszer szerint az inflációt, azonban nem lehet kizárni, hogy a visszamenőleges adatokat is figyelembe vennék. Korábbi jegybankári nyilatkozatokból kitűnik, hogy amennyiben új célkövetésre állnak át, azt megfelelően fogják kommunikálni, és nem változtatnak az iránymutatás rendszerén. Tehát a korábbiaknak megfelelően konkrét célokat, sarokpontokat megfogalmazva segítik majd a piaci szereplőket.
Milyen kamatpolitikai hatásai lehetnek a váltásnak? Az inflációs folyamatokat sokkal rugalmasabban kezelhetné a jegybank, adott esetben hosszabb ideig tudná tolerálni a célszintnél magasabb inflációt, amennyiben a megelőző években ennél kisebb ütemű volt az árak emelkedése. Ez különösen a tavalyi négy kamatemelést helyezi új megvilágításba, hiszen egy hároméves ciklust és 2 százalékos átlagos inflációscél-szintet feltételezve nem lett volna szükség ilyen mértékű monetáris szigorításra, egy-két kamatemeléssel is elérhette volna a jegybank a meghatározott céljait. Hasonló lenne a helyzet egy lassuló inflációs környezetben: ha a korábbi években 2 százalék feletti inflációt mértek – erről természetesen nincs szó –, nem lenne szükség azonnali monetáris lazításra, a döntéshozóknak lenne idejük megbizonyosodni a folyamat tartósságáról, és csak azt követően kellene lépniük.
Korábban felmerült az inflációscél-tartományra vagy az árszintcélkövetés rendszerére való áttérés lehetősége is, a szaksajtó az utóbbival foglalkozott mélyrehatóbban. Hatásaiban hasonló lenne az átlagos inflációs cél követéséhez, hiszen ebben az esetben is figyelembe vennék a korábbi évek inflációját, és ennek megfelelően igazítanák a monetáris politikát. Mivel azonban nagyon kevés a gyakorlati tapasztalat e rendszerrel kapcsolatban – Svédországban próbálták ki a két világháború között –, nem valószínű, hogy emellett döntene a Fed.
A 2006 és 2014 között regnáló Fed-elnök, Ben Bernanke egy 2017-ben megjelent tanulmányában felhívta a figyelmet arra, hogy egy ilyen horderejű változás súlyos kockázatokat is hordoz, hiszen nehéz megjósolni, milyen piaci reakciókat váltana ki. Ha az átállás után sem érné el az árszint a meghatározott célokat, egy idő után erősen csökkenne a jegybanki hitelesség, s ez káros folyamatokat indíthat el a gazdaságban.
Összességében az új célkövetési rendszerre való átállás jóval nagyobb rugalmasságot és mozgásteret adna a döntéshozóknak, de a szükséges monetáris politikai lépéseket nem évekkel, csak néhány negyedévvel tolná későbbre. A jegybankároknak viszont lenne elég idejük megbizonyosodni a folyamatok tartósságáról, és csak azok fényében kellene dönteniük a kamatváltozásról – mindkét irányban.
A fent részletezett kérdések köré építik fel az augusztus 22–24. között A monetáris politika kihívásai címmel megtartandó Jackson Hole-szimpóziumot is, amelyre az amerikaiak mellett a világ vezető jegybankárai is hivatalosak.
Kamatkilátások az év végéig
A tavaly végrehajtott négy kamatemeléssel sikerült az inflációt megállítani 2 százaléknál, azonban többen megkérdőjelezték az utolsó, decemberi kamatemelés szükségességét. A globális növekedési kilátásokban azóta bekövetkezett negatív változások hatására az idei kamatemelések lehetősége viszonylag gyorsan kiárazódott a piacon, a kereskedelmi háború eldurvulását követően pedig számos kamatvágást kezdtek árazni a piaci szereplők. A befektetők általában mind a pozitív, mind a negatív hatásokat túlértékelik, így ismét előreszaladtak, csak most épp az ellenkező irányba. A jelenlegi folyamatok alapján nem reális a három kamatvágás lehetősége az idei évben, a jegybank részéről is több döntéshozó jelezte, hogy egyelőre korai lenne kamatvágásról beszélni, és csak akkor fognak lépni, ha megbizonyosodtak a gazdasági növekedés további lassulásáról. Természetesen a jegybankelnök kitért rá, hogy szoros figyelemmel követik a kereskedelmi háború állását, negatív hatásait, és szükség esetén megteszik a szükséges lépéseket. A piaci szereplők egy része ezt a mondatot úgy értelmezte, hogy Powell megnyitotta a kaput a kamatvágás előtt. Valóban történt némi váltás, hiszen korábban kiváró álláspontot foglalt el a Fed, ám ez nem jelenti automatikusan a kamatvágási ciklus megindítását, a döntéseket a beérkező adatok függvényében fogják meghozni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.