A Magyar Nemzeti Bank (MNB) az elmúlt évben és az idei év első negyedében tizenegy intézmény pénzforgalmi szolgáltatását vizsgálta meg, és 106,1 millió forintos bírságot kellett kiszabnia – derült ki a jegybank Fizetési rendszer jelentés című kiadványából. A nyolc bírságolt szolgáltató között három bankot, négy takarékszövetkezetet és egy utalványkibocsátót találunk. Bár a vizsgálatok száma is visszaesett (2016-ban még 19, 2018-ban 15 ellenőrzést végzett az MNB), a piac tisztulását jelzi, hogy a megállapítások száma kevesebb mint felére esett vissza: a vizsgálatok nyomán 2017-ben még 156 megállapítást tett vizsgálatai nyomán a szervezet, ehhez képest a tavalyi 70 megállapítás kifejezetten alacsony.
Bartha Lajos, az MNB pénzügyi infrastruktúrákért és bankműveletekért felelős ügyvezető igazgatója a felmérés bemutatásakor elmondta, hogy a feltárt problémák jó része ismétlődő hiba: a tájékoztatási kötelezettség elmulasztásából és a hatósági átutalások helytelen kezeléséből ered.
Új elemként jelentkezik a pénzforgalmi törvénynek a keretszerződések módosítására vonatkozó szabályainak a megsértése.
Ez jórészt azzal magyarázható, hogy a takarékszövetkezetek összeolvasztásának folyamatában a szövetkezeti hitelintézeti egyesülések még mindig inkább csak jogi értelemben vett szervezeti egyesülések, a meglévő folyamatok – köztük a pénzforgalmi infrastruktúra keretszerződésekkel való összehangolása – egyelőre korlátozottan történt meg.
A visszaélések másik, felfutást mutató formája az új pénzforgalmi irányelv (PSD2) szabályainak helytelen alkalmazásához köthető. Az új szabályok előírják a megreklamált tranzakciók esetében az elektronikus fizetési tranzakcióban érintett összeg haladéktalan visszautalását.
A teljes cikk a Világgazdaság csütörtöki számában olvasható