Rárepül a piac a millenniumi generációra
Amikor csaknem négy éve a New York-i Global X Funds alapkezelő értekezletén először felmerült, hogy kifejezetten a millenniumi generációra szabva indítsanak egy tőzsdén kereskedett alapot (ETF), a legtöbb portfóliómenedzser hitetlenkedett. Ma már a BlackRocktól a Bank of Americáig a legtöbb befektetési bank és alapkezelő igyekszik felszállni a hajóra. A szolgáltatószektor után a befektetési ágazat is felismerte, hogy az 1980 és 2000 között születetteknek, akik az internettel együtt nőttek fel, mások a fogyasztási szokásaik, az érdeklődési körük, mint eddig bármelyik generációnak. Számos amerikai piaci szereplő portfóliómenedzsere a kommunikációs szakemberekkel együtt épp azon fáradozik, hogy megszólítsa és ügyfélként megtartsa a korosztályt. Az ágazat természetesen az Egyesült Államokban a legfejlettebb, de globálisan is mintegy kétmilliárd ember tartozik a korosztályba, tetemes fogyasztóerővel.
A demográfiai trendek szerint a mai húsz és negyven év közöttiek adják 2030-ra az amerikai munkaerőpiac háromnegyedét. A tengerentúli piacon a korosztály fogyasztása már most is figyelemre méltó, és mivel egy részük még nem dolgozik, érdemben nő is a következő években. Ezzel szemben az előző korosztály, a baby boomerek már elérték a nyugdíjaskort, így fogyasztásuk folyamatosan csökken. A vállalatok menedzsmentjei pedig alkalmazkodnak a helyzethez: 2008-ban az amerikai vállalati jelentésekben még csak alig szerepelt a millennial, azaz a millenniumi generációra utaló kifejezés, tavaly már 612-szer – úgy, hogy még enyhén csökkent is az előfordulása az elmúlt két évben.
A korosztályt célzó befektetési termékek száma pedig gombamód szaporodott az elmúlt három évben. Az alapok és az ETF-ek leginkább tech részvényeket, divatmárkákat, népszerű fogyasztási brandeket tartalmaznak, amelyek kifejezetten vonzók lehetnek a korosztálynak. Az első, a Global X Funds vonatkozó alapjában olyan részvények vannak legnagyobb arányban, mint a Starbucks, a Walt Disney, a Facebook vagy a Twitter. A Principal Group alapkezelő Millennial ETF-jének legnagyobb eszközei a PayPal, a Home Depot vagy legújabbként az Adidas, de az is csak azóta, hogy partnerségre lépett a Yeezyvel, a tengerentúlon népszerű Kanye West rapper ruhamárkájával. Az ETFMG Alternative Harvest ETF kizárólag kannabisszal vagy egyéb, rekreációs kábítószerek termesztésével és forgalmazásával foglalkozó vállalatok papírjait gyűjti.
A piackutatások szerint azonban nehéz ezt a generációt egy az egyben megnyerni, nem elég a „menő” eszközöket összegyűjteni. Egyrészt az egész generáción érződik a multinacionális vállalatoktól, a Goldmanoktól és BlackRockoktól való berzenkedés. A generáció fogékony a környezetvédelmi és szociális témákra, továbbá érintett a társadalmi egyenlőség és a digitalizáció kérdéseiben. Az egész korosztályt áthatja, hogy még a szüleiknél is jobban utálják a magas jutalékokat, nekik kifejezetten alacsony díjazást lehet csak megszabni: előnyben indulnak tehát a kisebb és olcsóbb alapkezelők, amelyekkel kapcsolatba lépni informálisabb, „lazább”, mint volt akár csak tíz évvel ezelőtt. A kutatások szerint a millenniumi korosztály nem igazán szeret bankba járni, hogy ott gazdag, öltönyös brókerekkel komoly stílusban beszélgessen befektetési kérdésekről.
Ennek ellenére a területen a legnagyobb piaci szereplők is igyekeznek megvetni a lábukat. A Bank of America vezérigazgatója, Brian Moynihan szerint 16 millió ügyfelük van a 25–41 éves korosztályban, akik 200 milliárd dollárnyi betétet és befektetést helyeztek el a bankban. A vezérigazgató szerint őket leginkább a bank digitalizációja érdekli, így ez az egyik fő motorja a vállalat innovációs tevékenységének. Larry Fink, a BlackRock vezére a cég negyedéves jelentésének közzétételekor hangsúlyozta: egyre komolyabban veszik a korosztályt, és ő is megjegyezte, hogy a millenniumi generáció egyre fontosabbnak véli a cégek technológiai fejlettségét, így a bankszektornak élen kell járnia a témában.
A Goldman Sachs eszközkezelő ágának feje, Kathryn Koch kiemelte, hogy a millenniumi korosztály egyre többet keres, egyre értékesebb célcsoport. Három éve a Goldman az egyik alapját átnevezte Global Millennials Equity Portfolióvá: a két legnagyobb részvénypakett a Walt Disney és az Electronic Arts, a világ második legnagyobb videojáték-fejlesztő és -kiadó cége. Koch úgy foglalta össze: demográfiai jelenséget látunk, amelyről nem lehet lemaradni.


