BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Zöldbankolás Magyarországon: mire lenne szükség a valódi áttöréshez?

Nagy visszhangot keltett a nemzetközi pénzügyi sajtóban a Goldman Sachs július végi bejelentése, amely szerint létrehozza új, fenntartható pénzügyekkel foglalkozó szervezeti egységét. A globális pénzügyi világ egyik legnagyobb szereplője ezzel tulajdonképpen beállt egy egyre gyarapodó sorba, a világ legnagyobb bankjai és befektetési szolgáltatói közé. De mi a helyzet Közép-Európában, és főként Magyarországon a zöldpénzügyek terén?

A nemzetközi zöldpénzügyi (green finance) szegmens negyedévről negyedévre rekordokat dönt, és már nemcsak kis, etikus mellékszereplők foglalkoznak vele, hanem – felismerve a klímaváltozás elleni harc óriási beruházási igényét és az egyre felelősebb ügyfélbázist – a fejlett pénzügyi piacokon egyre inkább a fő iránnyá válik. A világ vezetői bankjai között ma már nem igazán találunk olyat, amely ne rendelkezne kifejezetten zöldhitel-portfólióval, társadalmilag felelős (ESG-alapú) vagyonkezeléssel vagy éppen általa kibocsátott zöldkötvénnyel.

Töretlenül zajlik a termékinno­vá­ció is. A tőkepiacon az eddigi sztárnak tekintett zöldkötvények mellett például megjelentek az úgynevezett átállási (transition) kötvények olyan cégek számára, amelyek még nem készek teljesen búcsút mondani az üvegházhatású gázkibocsátásnak, de céljuk a tisztább, zöldebb termelés. A hitelpiacokon úttörő jellege volt annak a bejelentésnek is a múlt hónapban, amely szerint három

európai nagybank szindikátusa több mint kétmilliárd dolláros, fenntarthatósághoz kötött hitelt nyújtott az egyik vezető kínai nyersanyag-kereskedőnek.

Az újszerű elem ebben a konstrukcióban az, hogy a kölcsönt felvevő vállalat bizonyos környezeti teljesítménymutatók elérése esetén kamatkedvezményt érhet el. Ez az új típusú finanszírozás lényegében tavaly jelent meg a piacon, és egyre több vezető pénzintézet tervezi felvenni a palettájára.

Keleten a helyzet változatlan?

Az Elbától keletre persze ma még más a kép. A régióban megvalósult ugyan néhány szuverén (Lengyelország, Litvánia) és vállalati zöldkötvény-kibocsátás, de áttörésről még messze nem lehet beszélni. Mindez magyarázható a klímaváltozás és egyéb környezeti problémák kisebb közéleti prioritásával, a tőkepiacok és a pénzügyi kultúra relatív fejletlenségével vagy az ügyfelek eltérő attitűdjével. (Bizonyos jövedelmi, vagyoni szint alatt sok ügyfél számára luxusnak tűnhet, hogy pénzügyeiben a környezeti vagy a társadalmi fenntarthatósági szempontokat is érvényesítse.)

Magyarországon – a régió piacaihoz hasonlóan – lényegében nem létezik a dedikált zöldpénzügyi szegmens. Ezt az állítást persze rögtön pontosítani kell: nincsenek hazánkban címkézett zöld pénzügyi termékek, szolgáltatások. Ez utóbbiak esetében az adott termék környezeti hasznossága valamilyen széles körben elfogadott sztenderden alapulna, és az ennek való megfelelést – ahogyan ez a fejlett pénzügyi piacokon történik – egy külső tanúsító is igazolná. Ám természetesen a magyar piacon is vannak zöldcélokat szolgáló ügyletek, termékek.

Ilyen zöldcélú, hitel jellegű termék például a Magyar Fejlesztési Bank lakossági energiahatékonysági hitele, amellyel nullaszázalékos kamaton finanszírozható többek közt a fűtéskorszerűsítés, szigetelés vagy éppen napelem vásárlása. Hasonló célokra természetesen maguk a hazai kereskedelmi bankok is folyósítanak hiteleket, csak éppen a zöld címke nincsen ezeken az egyébként környezeti fenntarthatóságot is szolgáló kölcsönökön. Gyorsan növekszik a naperőművek létesítését finanszírozó hitelek állománya is, amelyek értelemszerűen szintén zöldnek tekinthetők.

Bővül a paletta

Zöldcélokat szolgáló betéti termékkel – bár e termék külföldön is ritkább – egyetlen magyar hitelintézet rendelkezik. Ennek keretében a betétes – több más opció mellett – úgy is rendelkezhet, hogy a környezetvédelem vagy a zöldenergia kategóriájába sorolható hitelfelvevő ügyfelek kamatkedvezményt kapjanak. A többi (nem banki) megtakarítási terméknél már némileg bővebb a hazai zöldkínálat. A befektetési alapok piacán több zöldnek tekinthető (noha zöldtanúsítvánnyal nem rendelkező) alap is elérhető, de ezek jelenléte a teljes alapkínálathoz képest a számosság és a volumen tekintetében is elhanyagolható. A nevükben valamilyen klímavédelmi, ökológiai, fenntarthatósági jellemzőt szerepeltető termékek kevesebb mint fél százalékot tettek ki a hazai befektetési alapok összvagyonából.

A biztosítási szektorban a unit-linked életbiztosításokhoz kapcsolódóan tavaly év végén öt biztosító összesen nyolc zöldtematikájú eszközalapot forgalmazott, amelyekben mindösszesen 17,5 milliárd forintnyi ügyfélvagyont kezeltek. A teljes piacot tekintve ez a zöldkitettség a szektorszintű unit-linked-tartalék mindössze 1,5 százalékát, azaz éppen csak látható hányadát teszi ki.

A jegybank vitát nyit

Van tehát tér a fejlődésre! Márpedig a magyarországi zöldfinanszírozás felfutása számos előnnyel járna, és nem csak ökológiai szempontból. A természeti, klímavédelmi hasznokon túl ugyanis a környezettudatos termékek bővülés pénzügyi és makrogazdasági szempontból is előrelépés lenne. Ma már egyre több információval rendelkezünk arról, hogy a hőhullámok, aszályok, villámárvizek és egyéb extrém időjárási események milyen károkat okozhatnak nemcsak a lakosság egészségi állapotára, de a termelőlétesítményekre, az infrastruktúrára nézve is.

A klímaváltozás elleni fellépéshez szükséges beruházások (a megújuló energiaforrások, épületek korszerűsítése vagy éppen a közlekedéshez kapcsolódó emisszió csökkentése terén) ugyanakkor új üzleti lehetőségekkel is kecsegtetnek a vállalatok és ezen keresztül a bankok, pénzügyi szolgáltatók számára. A képlet látszólag egyszerű: elérni, hogy a pénzügyi szervezetek minél nagyobb mértékben vegyék figyelembe a környezeti szempontokat hitel- és egyéb üzleti stratégiájukban, döntéseikben.

De hogyan valósulhatna meg mindez? A Magyar Nemzeti Bank (MNB) nemrég tette közzé vitaanyagát, amelyben a lehetséges, a jegybank által elemzett intézkedési opciókat járja körbe. A jegybank formálódó stratégiája elsősorban a bankszektorra fókuszál, mind kínálati, mind keresleti oldalon kutatva az előrelépési lehetőségeket. A zöldhitelezés terén elsősorban a hazai ingatlanállomány energetikai korszerűsítését szolgáló kölcsönök, valamint a megújulóenergia-projektekre felvehető hitelek további bővítése tűnik logikus lépésnek, ehhez az MNB többek közt a tőkekövetelmény-kedvezményekkel való ösztönzés lehetőségét vizsgálja. Ez utóbbi értelemszerűen lehetővé tehetné a hitelek ügyleti kamatának csökkentését is.

A zöldhitelezés felfuttatásához hasznos lehet a „pántlikázott” zöld­forrás-gyűjtés is, amely elsősorban a zöld jelzálogleveleken, zöldkötvényeken keresztül valósulhatna meg. Ma még nincs nemzetközi sztenderdeknek megfelelő magyarországi zöldkötvény, de Lengyelországban például nemrég – kiugró nemzetközi tőkepiaci sikert aratva – már sor került az első zöld jelzáloglevél kibocsátására. Más szóval, ez a kihívás is teljesíthető.

Bár a zöldpénzügyi szegmens bővülése vélhetően a régióban érdekelt, nagy ESG-mandátumú intézményi befektetőket is megmozgathatná, keresleti oldalon fontos lenne a lakossági ügyfélbázis fejlesztése is. Ezen hosszú távú és csak fokozatosan elérhető stratégiai célhoz az MNB a lakossági pénzügyi ismeretterjesztés zöldtematikájú bővítését és a dedikált, környezettudatos lakossági pénzügyi termékekre vonatkozó sztenderdek meghatározását tartja lehetséges eszköznek. Ahogyan a lakáshitelek esetében mára már bevett és a lakosság által keresett védjegy lett a minősített fogyasztóbarát lakáshitel címke, kívánatos lenne, hogy a hosszabb távon remélhetőleg a pénzügyeikben is egyre inkább felelőssé váló ügyfelek a zöldcélokat szolgáló pénzügyi termékeket is könnyen elérhessék, ráadásul akár kedvezményes kondíciókkal. Egyik napról a másikra nem számíthatunk zöldtudatos pénzügyi forradalomra Magyarországon. Az MNB elképzelése szerint lépésről lépésre haladhatunk hazánk ökológiai sérülékenységének csökkentése és egyben versenyképességünk, pénzügyi szektorunk fejlettségének erősítése terén.

* A szerző a Magyar Nemzeti Bank felügyeleti módszertani főosztályvezetője

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.