BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egészségesen adósodott el a lakosság

A vállalati hiteldinamika éves csúcsra juthatott, a lakossági hiteleknél a második negyedévben sem törte meg a bővülést a babaváró júliusi indulása – összegezte a piaci folyamatokat az MNB.

Június végéig 16 százalékkal, tranzakciós alapon 1151 milliárd forinttal bővült éves összevetésben a hazai vállalati hitelállomány. Nettó nagysága a második negyedévében 435 milliárd forinttal nőtt. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) hitelezési jelentése szerint a forinthitelek állománya 21, a devizahiteleké 10 százalékkal lett nagyobb – ismertette Nagy Tamás, a jegybank főosztályvezetője.

Azt, hogy a kis- és középvállalati szegmens mellett a nagyvállalati hitelek is visszatértek a piacra, jelzi, hogy a kkv-hitelek állománya „csak” 13 százalékkal lett nagyobb. A nagyvállalati szegmens erőteljes jelenlétét mutatja az is, hogy a bővülésből 179 milliárd forintot a jellemzően nagyvállalati körben igénybe vett devizahitelek tettek ki a vizsgált időszakban. Az elmondottak alapján a dinamikát a nagy összegű, egyedi energetikai hitelek adják.

A jegybank felmérése szerint a bankok továbbra sem látnak számottevő lehetőséget sem árazási, sem feltételbeli lazításra, bár a verseny miatt a Növekedési hitelprogram plusz (NHP plusz) 2,5 százalékos maximális kamatmértékén lényegében már nem lehet hitelt kihelyezni. Maga az NHP plusz az MNB szerint sikeres: a bankok 135 milliárd forintnyi hitelszerződést kötöttek társas vállalkozásokkal, ezenfelül egyéni vállalkozókkal is megállapodtak.

A háztartási hitelezés 8,4 százalékkal bővült éves alapon, a kihelyezési többlet pedig 170 milliárdot tett ki június végére. A megugró dinamika alapján nem igazolódtak azon vélekedések, amelyek szerint sokan kivárnak majd a családtámogatási intézkedések júliusi bevezetése előtt. A jegybank egyedül júniusban tapasztalt némi visszalépést.

A lakáshitelek volumenalapú bővülése 20, a személyi hiteleké 36 százalékos volt. Az év első hat hónapjában a lakáshitel-kihelyezés meghaladta a 900 milliárd forintot, ez nominálisan magasabb volt a 2008-asnál, de reálértéken egyelőre a korábbi csúcsév – az említett 2018 – 82 százalékán járunk. Az új hitelkihelyezéseknek mindössze 3 százaléka változó kamatozású, az új hitelek fele már tízéves futamidejű, és meghaladja a 26 százalékot a végig fix termékek választása.

A hitelszerződések száma viszont 3 százalékkal esett a jegybank adatai szerint, de Nagy Tamás úgy látja, hogy az átlagos hitelösszeg emelkedése egyelőre lendületben tartja a piacot.

A magasabb hitelösszegek az MNB szerint nem emelik a kockázatokat, és az alacsonyabb jövedelmi szinteknél sem látszik túlzott eladósodás. A bankok észszerűen hiteleznek, a lakosság pedig megfontoltan vesz fel hitelt. A folyósított kölcsönök között a kifeszített, 40 százalék feletti jövedelemarányos törlesztőrészlettel (JTM) futó hitelek aránya szinte minden jövedelmi csoportban csökkent. A JTM a legszegényebb szegmensben is csak 30 százalék körüli, miközben a vagyonosabb ügyfeleknél mintegy 12 százalékos.

A kedvezőbb JTM-számok azzal is összefügghetnek, hogy erős béremelkedési ciklusban vagyunk – hívta fel a figyelmet Nagy Tamás. A kifeszítettség csökkenését támaszthatja alá az is, hogy a bankvezetői tapasztalatok szerint az ügyfelek 10-15 százaléka a korábban felvett, magasabb kamatozású hitele kiváltására használja a babavárót, amely így enyhíti a jövedelmezőségi szempontból negatív hatásokat.

A babaváró-kihelyezés ötvennégymilliárdnál tart

A babaváró kapcsán a jegybanknak egyelőre csak júliusi számai vannak. Eszerint a bankok 54 milliárd forintot helyeztek ki 5500 ügyfélnek. Az átlagos hitelösszeg 9,7 millió forint volt, ám az MNB addicionalitással számol, vagyis azzal, hogy olyan ügyfélkör is a hitelpiacra kerül, amely a családtámogatási rendszer nélkül nem lenne képes erre. Mindez Nagy Tamás szerint azt is jelenti, hogy a programban a következő hónapokban csökkenni fog az átlagos hitelösszeg, hiszen a JTM-mutató gátat szab majd az eladósodásnak.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.