Jókora késéssel, leghamarabb március–áprilisban juthat az első Boeing 737 MAX típusú gépeihez az ír Ryanair, amely rövid távú növekedési terveit épp erre a modellre építette. Menetrendjét azonban alaposan átírta a MAX-okat ért két tragédiát követően elrendelt repülési tilalom. A szükséges biztonsági átalakítások és engedélyezések folyamatban vannak ugyan, ám a határidők folyton csúsznak. A Ryanair esetében ezúttal két hónappal toldották meg, de még ez sem vehető készpénznek. A következő nyári csúcsszezonban eredetileg 58 új MAX teljesített volna szolgálatot, számukat júliusban harmincra tették, most pedig csak húsz új gép beállításával számolnak, de a cég hétfőn publikált féléves jelentésében maga Michael O’Leary vezérigazgató is elismeri, hogy a további csúszások emelkedő kockázatával is szembesülniük kell. Ezért a jövő áprilistól induló, új üzleti évükre korábban tervezett, 162 milliós utasszámot újabb ötmillióval csökkenteniük kellett. Ilyen gyenge, évi 2,6 százalékos növekedési tempóra hét éve nem volt példa
Európa legnagyobb fapados légitársaságánál. Az idei, 2020 márciusával záruló teljes üzleti évet 153 millió utassal teljesíthetik. Neil Sorahan pénzügyi igazgató szerint az biztos, hogy 2024-re elérik az évi 200 milliós utasszámot.
A cég 2014 óta évi átlagban 10 százalékos utasszámbővülést ért el, így a következő üzleti évre becsült 2,6 százalék – amely akár le is nullázódhat – elvileg elkeseríthette volna a befektetőket. Ám inkább a vártnál erősebb féléves nyereségadatokra koncentráltak, s ez adhatott 7 százalékos lökést az árfolyamnak.
A Ryanair az április és szeptember közötti időszakban a piac által várt 1,08 milliárd eurós adózás előtti eredményt meghaladva 1,15 milliárdot ért el, hasonlóan az egy évvel korábbi időszakhoz. Az árbevétel 11 százalékkal 5,39 milliárd euróra gyarapodott. A Georgia és Örményország csatlakozásával immár 40 országba repülő légitársaságnál a kihasználtság továbbra is 96 százalékos, a fél év során kiszolgált 85,7 millió utas 11 százalékos plusz tavalyhoz képest. A részvényesek annak is örülhetnek, hogy az Európát jellemző fölös kapacitások miatt kialakult, profitromboló árversenyben is helytálltak, s a Ryanairnél a jegyárak csökkenése a vártnál szerényebb mértékű volt. Külön öröm, hogy eközben a kiegészítő kényelmi szolgáltatások egyre nagyobb részt hasítanak ki a bevételből, ezúttal 28 százalékkal több, 1,65 milliárd euró
folyt be innen. A Ryanair csoportot a gyengülő brit kereslet és a német és osztrák piacon zajló árháború mellett a 22 százalékkal magasabb, 1,69 milliárd eurós kerozinszámla aggaszthatja, igaz, az üzleti év hátralévő részére a szükséges üzemanyag-mennyiség 90 százalékára fedezeti ügyleteket kötöttek, mentesítve magukat az esetleges szélsőséges árkilengésektől. A következő üzleti évben a fedezettség most 60 százalékos. A kerozinszámla nélkül számított költségnövekedés csupán 2 százalékos volt. A cég háza táján rendszeresek voltak a sztrájkfenyegetések, a cégvezetés a bérkövetelések kielégítéséhez az elbocsátásokból talált fedezetet. A Lauda fapados légitársaság konszolidációja is tetemes kiadásokkal járt.
Mindent egybevetve a március végén záruló pénzügyi évre 800–900 millió euró közötti adózott nyereséget becsül a cégvezetés, feljebb tolva a júliusban előre jelzett 750-950 millió eurós profitsáv határait. A piaci konszenzus 836 euróról szól.
A Ryanairrel 85,7 millióan utaztak az áprilistól szeptemberig tartó csúcsszezonban, repülőgépeik kihasználtsága 96 százalékos volt
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.