A General Motors (GM) 232 millió dolláros veszteséggel zárta a tavalyi negyedik negyedévet, ami jórészt a konszern üzemeiben lezajlott negyvennapos sztrájk következménye – közölte az amerikai autógyártó. A sztrájk a negyedéves EBITDA-ból 2,6 milliárd dollárt, az egy részvényre jutó tisztított profitból (EPS) pedig 1,39 dollárt faragott le, mivel a leállások miatt 191 ezerrel kevesebb autó hagyta el a futószalagokat. Ám a torzító hatású egyszeri tételek kiszűrése után a cég részvényenként öt cent nyereséget mutatott ki, miközben a piac csupán egy centre számított. A GM bevételei a tavalyi utolsó három hónapban 20 százalékkal, 30,8 milliárd dollárra zuhantak, 500 millió dollárral elmaradva a FactSet elemzői konszenzusától. A sztrájk hatása leginkább a GM utolsó negyedéves üzemi eredményén látszik, amely a tavalyi 8,4 milliárd dollárról 105 millió dollárra zuhant.
A General Motors az idei üzleti évre 5,75 és 6,25 dollár közötti tisztított EPS-szel tervez, ami nem lenne számottevő elmozdulás a 2019-es nyereséghez képest. Nem sok babér termett a cégcsoport számára Kínában sem, ahol tavaly 15 százalékkal kisebb forgalmat ért el, mint 2018-ban. A GM részvényei a jelentésre több mint 2 százalékkal, 35 dollár fölé drágultak.
A Ford esetében minden feltétel teljesült egy kiadós árfolyamcsökkenéshez, a cég a negyedik negyedévben 1,7 milliárd dolláros – részvényenként 42 centes – veszteséget termelt, 2020-ra pedig éves szinten csupán 94–120 centes üzemi eredménnyel számol a Wall Street-i elemzők 1,26 dolláros becslésével szemben. A cég 39,7 milliárd dolláros negyedéves árbevétele ugyan 10 százalékkal jobb lett a vártnál, azonban a bázishoz képest ez az adat is 5 százalékos visszaesés. Fel is ültették a csúszdára a befektetők tegnap a Ford-részvényeket, a kurzus csaknem 10 százalékot zuhant az amerikai tőzsdenyitást követően.
A második legnagyobb amerikai autógyártó, amely 2018 negyedik negyedévét még csupán százmillió dollár, azaz részvényenként három cent ráfizetéssel zárta, egyrészt a technológiai fejlesztések és a garanciavállalás költségeinek növekedése, másrészt a hitelközvetítés csökkenő profitja miatt látja az elemzőknél borúsabban az idei évet, ráadásul a cégvezetés jelezte, hogy az amúgy is eléggé visszafogott jövőkép megalkotásakor még nem számoltak a koronavírussal. Jim Hackett vezérigazgató a jelentés közzétételét követő sajtóbeszélgetésen elmondta, hogy a szerény várakozások dacára idén is 15 cent osztalékot fizetnek negyedévenként. Hackett egyúttal türelmet kért a részvényesektől a 11 milliárd dollárba kerülő strukturális átszervezés befejezéséig, amelynek során átfogó szövetséget hoznak létre a Volkswagennel a haszongépjárművek, valamint az önvezető és az elektromos autók közös fejlesztésére, és eladják a masszívan veszteséges indiai üzletágat. A Fordnak is nagy fejtörést okoz Kína, ahol tavaly 771 millió dolláros veszteséget szenvedett el, értékesítései pedig 26 százalékkal zsugorodtak, noha akkor még híre-hamva sem volt a vírusnak.
Közvélemény-kutatás Musk módra
Giga Texas? – tette fel ezt a nem túlzottan cizellált, de egyértelmű kérdést Elon Musk tegnap megjelent Twitter-üzenetében. A Tesla-alapító 31 millió követőjéből 125 ezren válaszoltak, és 80 százalékos fölénybe kerültek a texasi gyárépítést támogató szavazatok. A cégnek Kaliforniában és Sanghajban van már Gigafactoryja, a berlini építését pedig most kezdték meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.