Pénz- és tőkepiac

Elfújták a nyereséget a GM-sztrájkok

A General Motors a munkavállalóival, a Ford pedig saját átszervezésével bajlódott a tavalyi negyedik negyedévben, közben mindkét cég részesedése zuhant a kínai piacon.

A General Motors (GM) 232 millió dolláros veszteséggel zárta a tavalyi negyedik negyedévet, ami jórészt a konszern üzemeiben lezajlott negyvennapos sztrájk következménye – közölte az amerikai autógyártó. A sztrájk a negyedéves EBITDA-ból 2,6 milliárd dollárt, az egy részvényre jutó tisztított profitból (EPS) pedig 1,39 dollárt faragott le, mivel a leállások miatt 191 ezerrel kevesebb autó hagyta el a futószalagokat. Ám a torzító hatású egyszeri tételek kiszűrése után a cég részvényenként öt cent nyereséget mutatott ki, miközben a piac csupán egy centre számított. A GM bevételei a tavalyi utolsó három hónapban 20 százalékkal, 30,8 milliárd dollárra zuhantak, 500 millió dollárral elmaradva a FactSet elemzői konszenzusától. A sztrájk hatása leginkább a GM utolsó negyedéves üzemi eredményén látszik, amely a tavalyi 8,4 milliárd dollárról 105 millió dollárra zuhant.

A General Motors az idei üzleti évre 5,75 és 6,25 dollár közötti tisztított EPS-szel tervez, ami nem lenne számottevő elmozdulás a 2019-es nyereséghez képest. Nem sok babér termett a cégcsoport számára Kínában sem, ahol tavaly 15 százalékkal kisebb forgalmat ért el, mint 2018-ban. A GM részvényei a jelentésre több mint 2 százalékkal, 35 dollár fölé drágultak.

A Ford esetében minden feltétel teljesült egy kiadós árfolyamcsökkenéshez, a cég a negyedik negyedévben 1,7 milliárd dolláros – részvényenként 42 centes – veszteséget termelt, 2020-ra pedig éves szinten csupán 94–120 centes üzemi eredménnyel számol a Wall Street-i elemzők 1,26 dolláros becslésével szemben. A cég 39,7 milliárd dolláros negyedéves árbevétele ugyan 10 százalékkal jobb lett a vártnál, azonban a bázishoz képest ez az adat is 5 százalékos visszaesés. Fel is ültették a csúszdára a befektetők tegnap a Ford-részvényeket, a kurzus csaknem 10 százalékot zuhant az amerikai tőzsdenyitást követően.

A második legnagyobb amerikai autógyártó, amely 2018 negyedik negyedévét még csupán százmillió dollár, azaz részvényenként három cent ráfizetéssel zárta, egyrészt a technológiai fejlesztések és a garanciavállalás költségeinek növekedése, másrészt a hitelközvetítés csökkenő profitja miatt látja az elemzőknél borúsabban az idei évet, ráadásul a cégvezetés jelezte, hogy az amúgy is eléggé visszafogott jövőkép megalkotásakor még nem számoltak a koronavírussal. Jim Hackett vezérigazgató a jelentés közzétételét követő sajtóbeszélgetésen elmondta, hogy a szerény várakozások dacára idén is 15 cent osztalékot fizetnek negyedévenként. Hackett egyúttal türelmet kért a részvényesektől a 11 milliárd dollárba kerülő strukturális átszervezés befejezéséig, amelynek során átfogó szövetséget hoznak létre a Volkswagennel a haszongépjárművek, valamint az önvezető és az elektromos autók közös fejlesztésére, és eladják a masszívan veszteséges indiai üzletágat. A Fordnak is nagy fejtörést okoz Kína, ahol tavaly 771 millió dolláros veszteséget szenvedett el, értékesítései pedig 26 százalékkal zsugorodtak, noha akkor még híre-hamva sem volt a vírusnak.

Közvélemény-kutatás Musk módra

Giga Texas? – tette fel ezt a nem túlzottan cizellált, de egyértelmű kérdést tegnap megjelent Twitter-üzenetében. A Tesla-alapító 31 millió követőjéből 125 ezren válaszoltak, és 80 százalékos fölénybe kerültek a texasi gyárépítést támogató szavazatok. A cégnek Kaliforniában és Sanghajban van már Gigafactoryja, a berlini építését pedig most kezdték meg.

 

Ezek is érdekelhetik