Sok cég szívesen cserélne az Alphabettel, ha annak két számjegyű növekedési tempóját nézzük, a piac azonban csalódottan vette tudomásul, hogy a Google hirdetési és keresőóriás anyacége több soron is a vártnál gyengébb számokat közölt a decemberrel zárult negyedévéről. A bevételben majdnem egymilliárd dollárnyi eltérés volt a Refinitiv elemzői konszenzusa és a 46,07 milliárd dolláros tényadat között. Az utóbbi 17 százalékos éves bővülést takar, ez a dinamika pedig ötéves mélypontnak felel meg a cég életében. A bevétel 82,3 százaléka a hirdetésekből származik. Félmilliárd dollár volt a mínusz az üzemi eredménynél a várakozások és a 13 százalékos előrelépést jelentő, 9,27 milliárd dolláros teljesítmény között. A vállalat számára kedvező amerikai adóreform miatt az adózott eredmény ennél magasabb, 19 százalékos ütemben 10,67 milliárd dollárra, egy részvényre vetítve (EPS) 15,35 dollárra nőtt, 12 százalékkal felérő pozitív meglepést okozva a piacnak. Mindez azonban csak szépségflastromnak bizonyult, a részvényárfolyam 5 százalékos eséssel reagált a számokra, hogy aztán 2 százalékot korrigáljon. A kurzus az elmúlt 12 hónapban 28,1 százalékot erősödött.
A gyorsjelentés első ízben tartalmazta a YouTube bevételeit. A videómegosztó portálhoz fűzött vérmes bevételvárakozásokat alaposan lehűtötték: a csatorna az évzáró negyedévben hirdetésekből 4,72 milliárd dollárt hozott, ez 31 százalékkal több az egy évvel korábbinál – idézte a Reuters Ruth Porat pénzügyi igazgatót. A teljes üzleti évben a YouTube hirdetési bevétele 15 milliárd volt, messze elmaradva egyes elemzők 25 milliárdot álmodó várakozásától. A YouTube havi kétmilliárd látogatót vonz, közülük húszmillióan a zenecsatornára és a hirdetésmentes videózásra, kétmillióan pedig a YouTubeTV streamszolgáltatására fizetnek elő.
A Google Cloud szintén először publikált adatait is rosszul fogadta a piac. A felhőszolgáltatásból ugyan 53 százalékkal több, 2,61 milliárd dollár folyt be a negyedévben, de a bővülési dinamika így is elmarad a közvetlen riválisnak tekintett Microsoft és Amazon hasonló adatától.
A befektetők a transzparenciát díjazzák, azt viszont nem, ha a költségek nagyobb mértékben bővülnek, mint a bevételek. Most ez történt az Alphabetnél, a kiadások 18,5 százalékkal 36,81 milliárdra nőttek, de Sundar Pichai vezérigazgató a gyorsjelentés tájékoztatóján megnyugtatta az elemzőket, hogy a pénz jó helyre ment: a jövőt építik belőle. Ezrével vettek fel értékesítőket, adatközpontokat építettek, és saját szolgáltatásaiknak kerestek piacot. A létszám egy év alatt húszezerrel 119 ezerre nőtt. Az Alphabet másik egységét, a jövő technológiai fejlesztéseit összefogó Other Bets üzletágat sem lehet pénznyelő automatának tekinteni, az anyacég azt is elbírja, hogy a negyedévben másfélszeresére, 2,03 milliárd dollárra ugrott az önvezető autózástól az internetalapú eszközökig és szolgáltatásokig gyakorlatilag minden területen fejlesztéseket végző divízió vesztesége.
Ruth Porat felkészítette a befektetőket arra, hogy a költségeik az idén tovább emelkednek, mert munkaerő-toborzásukat és műszaki fejlesztéseiket egyaránt felpörgetik. Jelezte, hogy a Kínára fókuszáló eszközgyártásukkal is problémák adódhatnak a koronavírus terjedése miatt. A múlt héten átmenetileg bezáratták kínai, hongkongi és tajvani érdekeltségeiket, a többi közt az ezerfős fejlesztőbázist is. A Google jövőképét azonban igazából az Amerikában folyó versenyhatósági eljárás veszélyezteti. A Facebooké és az Amazoné mellett a Google globális terjeszkedési politikáját is vizsgálják, s azt, hogy e cégek visszaélnek-e domináns piaci helyzetükkel.
Az Alphabet bevételeinek
82,3
százaléka származott hirdetésekből
dollár a felhőszolgáltatásokból, a bővülés üteme elmarad a riválisokétól
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.