Pénz- és tőkepiac

Határozott lépésekkel reagált a Wizz Air a szektort sújtó rendkívüli krízishelyzetre

Leépítésekről, kapacitáscsökkentésről és a kiadások lefaragásáról tájékoztatta a Wizz Air munkavállalóit Váradi József vezérigazgató.

A koronavírus terjedése miatt csökkenő kereslet jelentős hatással van a Wizz Air működésére, ezért a menedzsment azonnal megtette a szükséges lépéseket a vállalat megóvása érdekében – közölte tegnap a légitársaság a Világgazdasággal a cégtől kiszivárgott hírekkel kapcsolatban. A Magyar Hang információi szerint ugyanis Váradi József vezérigazgató a munkavállalóknak megküldött levelében 20 százalékos kapacitáscsökkentést és leépítéseket jelentett be az áprilisban kezdődő negyedévre várt példátlanul hatalmas visszaesésre tekintettel. Az elbocsátásokat a cég felülről kezdi, nyolc menedzseri munkakör megszüntetésével 36-ra csökkenti a vezető állású alkalmazottak számát. Ezenkívül azonnali hatállyal felmondják a hallgatói és gyakornoki szerződéseket, felfüggesztik a pilóták és más szakemberek toborzását, törlik a bérkompenzációt és fizetés nélküli szabadságot kínálnak azoknak a munkavállalóknak, akik állományban maradnak, de a válságos időszakban átmenetileg nem tudják foglalkoztatni őket. A beszállítóit is megkeresi a Wizz Air abban a reményben, hogy hajlandók lesznek áttárgyalni a szerződéseket, ennek során törekednek a fizetési határidők kitolására is. Külön kontroll alá vonják a működési és a beruházási célú kiadásokat.

A Wizz Air lapunknak megküldött közleménye ugyanakkor kiemeli, hogy a megtett intézkedések feltétlenül szükségesek ahhoz, hogy a globális egészségügyi vészhelyzet közben és a lezárulta után is fenntarthassák alacsony viteldíjaikat és a szolgáltatásaikat. Más légitársaságokkal ellentétben a közép-európai fókuszú társaság tetemes készpénztartalékokkal rendelkezik, ezért a most meghozott intézkedésekkel képes lesz átvészelni a következő időszakot, és ezáltal megvédeni több ezer alkalmazottjának a munkahelyét.

Bukta Gábor, a Concorde részvénypiaci elemzője is úgy látja, hogy a kapacitás visszavágása – bár ő csupán 10 százalékos visszametszésről tud – teljesen racionális döntés a társaság részéről a jelen helyzetben. Hosszú távon – írta az elemző a Concorde blogján – a kialakult pánikból a szektor kiemelkedő profitabilitású, költséghatékony társaságai – a Wizz Air és a Ryanair – még profitálhatnak is. A Wizz Air mérlege tudniillik nagyon erős, 1,3 milliárd dollárt tart bankbetétben, ezzel két évig tudná finanszírozni magát, még abban a valószínűtlen esetben is, ha eközben egyáltalán nem jutna bevételhez. Ha pedig a konszolidáció felgyorsul, akkor a magyar vezetésű légitársaság növekedése is felpöröghet, hiszen a kieső kapacitásokat ők pótolhatják majd. Ez pedig a profit jelentős növekedését is magával vonhatja a következő években. Romániában például a Tarom és a Blue Sky is a felszámolás szélére sodródhat hamarosan.

A Wizz Air részvénykurzusa tegnap délutánig 7,6 százalékkal 3118 pennyre csökkent Londonban. Egy hónapja még 4500 pennyt is megadtak egy Wizz Air-papírért.

Ezek is érdekelhetik