Bankszövetségi vezetőként rendre komoly feladatokkal találkozik: alelnökké választása után nem sokkal érkezett a forintosítás, most pedig elnökként kezelheti a veszélyhelyzeti csomagot. Ez mekkora kihívás?
A jelenlegi helyzet szinte minden elemében különbözik a korábbiaktól, olyan globális járványhelyzet bontakozott ki egy szempillantás alatt, amelynek a gazdasági hatásai egyelőre nehezen mérhetők fel. A veszélyhelyzet alatt a szabályozói környezet még a korábbinál is nagyobb mértékben és gyorsabb ütemben befolyásolja a bankok működését, miközben a munkakörülményeink is gyökeresen átalakultak. Mindenesetre úgy látom, hogy példás gyorsasággal sikerült alkalmazkodni az új kihívásokhoz, kellő hatékonysággal tudtunk reagálni az előttünk álló feladatokra. A banki tevékenységek nagy része is biztonságosan ellátható otthoni körülmények között. Ehhez persze igen komoly informatikai és bankbiztonsági eszközök szükségesek.
Az azonnali fizetés rendszere ebből a szempontból mennyire fontos tényező?
Egyre többen gondoljuk, hogy a járványhelyzet elmúltával már nem abba a világba térünk vissza, mint amelyben a járvány kitörése előtt voltunk. Elég csak az új technológiák és a digitális megoldások drasztikus elterjedésére gondolni, a fogyasztói szokások ekkora mértékű átalakulása normál esetben több év alatt következett volna be. Már nagyon messzinek tűnik a február végi időszak, amikor azt hittük, hogy az idei év legnagyobb kihívása a március elején beindított azonnali fizetési rendszer megfelelő bevezetése és működtetése lesz, amely a szektor legnagyobb egyszeri beruházása volt. Ugyanakkor a gyors elektronikus fizetési rendszernek most nagy hasznát vesszük, az elterjedése is lényegesen gyorsabb lesz, mint ahogy eredetileg gondoltuk.
A válság általánosságban is fontos eredményeket hozott a pénzügyek digitalizációjában.
Korábban a digitalizációs fejlesztések kapcsán azt mondtam, hogy a határidő a legjobb múzsa, most annyiban pontosítok, hogy a veszélyhelyzet sajnos még annál is hatékonyabb kényszerítő erő. A bankok már régóta kínálják digitális, a készpénzhasználatot kiváltó szolgáltatásaikat, amelyeket a veszélyhelyzet alatt újakkal egészítettek ki. Az az előnye megvan a válságnak, hogy olyanok is elkezdték ezeket a korszerű megoldásokat használni, akik eddig nem merték elkezdeni. A mostani helyzet külön aktualitást ad a bankszövetség jogalkotóknak is eljuttatot 22 pontos digitalizációs javaslatcsomagjának, amelynek több gyorsan megvalósítható eleme van. Az érintésmentes fizetések további használatát támogató javaslat a napokban megvalósul, a PIN-kódot nem igénylő limit 5 ezerről 15 ezer forintra emelkedett. A szektor készen áll a családtámogatások teljesen elektronikus közvetítésére is, ehhez jogszabály-módosítások szükségesek. Fontos lépés lenne a teljes hitelezési folyamat digitalizációjának lehetővé tétele is.
A bankszövetség a válság kirobbanása után javaslatokat tett
a tagjainak a banki üzletmenet átalakítására. Hogy értékeli, mennyire érték el a céljukat?
A bankszövetség pandémiás ajánlásai kettős céllal készültek. Egyrészt, hogy a jó gyakorlatok közreadásával támogassa a szektor és a vállalati ügyfelek üzletmenet-folytonosságát, másrészt, hogy ezzel is megerősítse az ügyfelek bizalmát, biztonságát, és jelezze: a bankok komolyan veszik a veszélyhelyzetet, és jó időben, jól átgondolt lépéseket tesznek. Több európai szervezet is átvette a Magyar Bankszövetség ajánlását. Bankszövetségi vezetőként sokszor hangsúlyozom a banki szerepvállalás fontosságát a válság hatásainak tompításában. A szektor a nehéz körülmények ellenére biztosítja a pénzügyi közvetítő rendszer folyamatos működését. A fióki és elektronikus csatornák működése zavartalan, a készpénzellátás és a fizetési forgalom biztosított. Az eddigi példaértékű helytállásért köszönet illet minden bankban dolgozó kollégát, azokat, akik a bankfiókokban napról napra támogatják a lakosság pénzügyeinek intézését, és azokat is, akik most otthonról dolgozva tesznek azért, hogy a szolgáltatások színvonala folyamatosan magas szintű legyen.
A bankrendszer a veszélyhelyzet során immár több hullámban kap terhet a kormányzattól. Milyen hatásokkal járnak az intézkedések?
A Magyar Bankszövetség minden olyan eddigi kormányzati és jegybanki intézkedést támogat, amely a lakosság és a vállalkozások fizetőképességének megőrzését és a válságból való kilábalást célozza. A fizetési moratórium bevezetését – amely az egyik legelső segítség volt a lakossági és vállalati ügyfeleknek – helyes lépésnek tartjuk azzal együtt is, hogy a kamatok tőkésítésének elmaradása 50 milliárd forint idén lekönyvelendő veszteséget okoz a szektornak. A közelmúltban bejelentett 55 milliárdos, járványügyi helyzettel összefüggő különadót is figyelembe véve a válságkezelés terheiből a gazdasági élet szereplői közül a banki szektorra esik a legnagyobb rész. Ugyanakkor az a tény, hogy az új, 55 milliárd forintos extra terhet a következő öt évben a bankok vissza tudják igényelni, jelzi, hogy a kormány aktívan számít a magyarországi bankszektorra a válság kezelésében és azt követően a gazdaság újraindításában.
Milyenek a fizetési moratóriummal kapcsolatos első tapasztalatok? Hogyan reagáltak az ügyfelek?
A moratórium a jelenlegi helyzetben észszerű és indokolt. Az első hetek tapasztalatai alapján azt látjuk, hogy sok ügyfél felismerte, a haladék csak haladék, a tartozását meg kell fizetni. Sokan úgy gondolkoznak, hogy amíg tudják, addig inkább törlesztenek. Szerintem is ez a felelős cselekvés. Mindenkit erre biztatok. A veszélyhelyzet miatt fizetési nehézségekkel küzdő ügyfelek számára azonban nagy segítség a moratórium.
A gazdaságvédelmi akcióterv
a vállalati hitelezés felfuttatását kamat- és garanciatámogatással segítené, a jegybank pedig elindítja az NHP Hajrá hitelprogramot. Ez elég lehet?
Erről korai még nyilatkozni, hiszen több részlet kidolgozás alatt van. Több kihívást is egyszerre kell kezelni. A célzott támogatások kidolgozása kulcsfontosságú, külön figyelmet kell fordítani a veszélyhelyzet negatív hatásainak leginkább kitett szektorok támogatására, a munkahelyek védelmére, miközben már el kell kezdeni kidolgozni a válságot követő gazdasági ösztönzőcsomag eszközrendszerét. A Magyar Bankszövetség több gazdaságvédelmi javaslatot fogalmazott meg a gazdaság újraindításáért felelős akciócsoportnak, ezek között vannak azonnali beavatkozásra vonatkozó javaslatok és olyan intézkedések is, amelyek már a válságból való kilábalást és a visszatérést célozzák a növekedési pályára. A bankszektor az eddigiekhez hasonlóan aktív szerepet kíván vállalni a lakossági és a vállalati ügyfelek forráshoz juttatásában, részt kíván venni a gazdaság újraindításához és a munkahely-teremtéshez kapcsolódó nagyberuházások megvalósításában. A már beharangozott kormányzati és jegybanki programok, így az NHP újraindítása, az állami kedvezményes hitelprogramok, a garanciatámogatás, valamint a jegybank által nyújtott likviditásnövelés egyszerre támogathatja, hogy a kereskedelmi bankok észszerű kockázatvállalással tovább tudják erősíteni a nemzetgazdaságot, és szélesebb körben lehessenek elérhetők a működés fenntartását és újraindítását segítő források. Úgy látjuk, hogy ehhez most az európai uniós keretrendszer is az eddiginél rugalmasabb feltételeket biztosít, amit célszerű a lehető leghatékonyabban kihasználni.
Különadó három egyenlő részletben
Ahogy az már korábban tudható volt, a kormány egyszeri adót vet ki a pénzintézeti szektorra. Varga Mihály pénzügyminiszter csütörtökön a részletekről is beszámolt: eszerint az adó az adóalap (a pénzintézeti mérlegfőösszeg) 50 milliárd forint feletti részének a 0,19 százaléka lesz. A jelenleg érvényben lévő bankadó szerint a pénzintézeteknek az 50 milliárd forintos adóalap alatt 0,15, afölött 0,20 százalékos adót kell befizetniük. A költségvetés ebből 65 milliárd forint bevétellel számolt, a mostani különadóból pedig 55 milliárd forint folyhat be a büdzsébe. A pénzintézeteknek a különadót három egyenlő részletben, június 10-ig, szeptember 10-ig, valamint december 10-ig kell befizetniük.
A mostani terhet Varga Mihály szavai szerint a bankrendszer a következő öt évben egyenlő mértékben levonhatja a bankadóból, azaz ez egy egyszeri, előrehozott adóbefizetés. Ugyanakkor azt is jelenti, hogy a 2010-ben a válság okán ideiglenesként bevezetett (azóta már csökkentett) különadó 2025-ig bizonyosan megmarad. A pénzügyminiszter hangsúlyozta, hogy a magyar bankrendszer szilárd, a működése stabil, 2019 pedig a Magyarországon működő pénzintézetek egyik legsikeresebb éve volt. Ez megfelelő alapot teremt ahhoz, hogy a mostani veszélyhelyzetben a bankszektor is részt vállaljon a rendkívüli terhekből. Varga Mihály megköszönte a bankszektor konstruktív hozzáállását, ami szavai szerint azt mutatja, hogy a magyar pénzintézetekre nemcsak a jól teljesítő években lehet számítani, hanem akkor is, amikor összefogásra van szükség.
A pénzügyminiszter jelezte, a bankszektor kötelezettségének teljesítéséhez szükséges jogszabály-módosítások elkészültek, és a kormány az államháztartás egyensúlyát javító különadóról és járadékról szóló törvény módosítására vonatkozó javaslatot benyújtja az Országgyűlésnek. | VG
A bankok vissza tudják igényelni az
55
milliárdos extra terhet
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.