Pénz- és tőkepiac

Talpra állhatnak a nagy hajótársaságok

A turizmus globális összeomlásával már-már eltemetett tengeri hajótársaságok akár kitűnő befektetési célpontok is lehetnek, ám a  részvényeik megvásárlásakor érdemes kellő körültekintéssel eljárni.

A járvány elmúltával piacvezetőként térhet vissza a Royal Caribbean és a Norwegian Cruise Line – véli Benjamin Chaiken, a Credit Suisse elemzője, aki lát olyan pozitív jeleket a jövőre nézve, amelyek némi optimizmussal kecsegtetnek a hajótársaságokat történetük során érő legnagyobb megrázkódtatás után. Nem hivatalos statisztikák szerint az idei évre lefoglalt és már biztosan elhalasztott hajóutak résztvevőinek 55 százaléka inkább a későbbi időpontban beváltható kupont választotta ahelyett, hogy visszakérte volna az utazásért kifizetett előleget. Ez az adat mindenképpen biztató, és azt erősíti, hogy a bizalom megmaradt, és a tengeri hajózás újra fellendülhet.

A Royal Caribbean hatvanhárom óriás tengerjárót üzemeltetett és évi mintegy hatmillió utast szállított 2019-ben, amivel az egyik kiemelkedő szereplője az iparágnak. Ez a cég – a Credit Suisse elemzése szerint – a kereslet visszatérésének egyik nagy nyertese lehet. Ennek főbb oka egyrészt a karibi térség, ahol a társaság a legintenzívebben van jelen, másrészt az a lendület, amellyel a vírusjárvány kitörése előtt bővülni tudott, s végül a magas készpénzállomány: a Royal Caribbean több mint négymilliárd dollár készpénzt halmozott fel, ezzel akár a 2021-es szezon kezdetéig is kihúzhatja, még úgy is, ha addig nem lenne bevétele. Egy ilyen pesszimista forgatókönyv bekövetkeztére egyelőre nem számítanak az elemzők, hiszen a karibi hajókázás népszerűsége töretlen maradt, és a cég hajóit előbb-utóbb a többi megszokott célállomáson is szívesen fogadják majd. Ehhez jönnek még azok a meggyőző adatok, hogy a társaság a 2019-es évet 108 százalékos foglaltsági rekorddal zárta, és a hozamtermelő képessége 8 százalékra emelkedett. Sikerült felvásárolnia a Silversea hajózási céget, amely elsősorban az értékesítési hálózata révén segítheti a költségcsökkentési terveket. Ezt figyelembe véve Benjamin Chaiken 67 dolláros célárat jelölt meg a Royal Caribbean számára, amelynek részvényei a májusi stabilizáció után is jóval 50 dollár alatt forognak a tőzsdén.

A másik reményteljes a Norwegian Cruise Line-é. Esetében a legfőbb pozitívum, hogy a válság kitörése után rendkívül gyorsan csökkentette minimális szintre a készpénzégetést. Hiteltörlesztési moratóriumot harcolt ki a bankjainál, átütemezte az amortizációs költségeket, valamint átmeneti finanszírozáshoz is jutott egy magánbefektetői társaságtól. Havi költségeit le tudta szorítani 140-150 millió dollárra, ami alig egyharmada a szintén jól takarékoskodó Royal Caribbeanének. Ez pedig az ilyen bevétel nélküli időkben kulcsfontosságú, a túlélés alapja lehet. Ráadásul a Norwegian 28 hajóból álló flottája 2022-ig nem is bővül, úgyhogy ilyen kiadásai sem lesznek. A társaság tavaly 107 százalékos foglaltsági mutatót ért el, és 3,6 százalékos hozamtermelő képességével is ott van az élmezőnyben.

Mindezek hatására a Credit Suisse 21 dolláros célárat határozott meg, ami 50 százalék körüli növekedési potenciált rejt a jelenlegi árfolyamhoz képest. Ráadásul a Yahoo szakértőinek felmérése szerint 15 elemzőből heten vételre, nyolcan tartásra javasolják a részvényt, ami szintén pozitív lehet egy ilyen nehéz helyzetben lévő iparág szereplője számára.

Norwegian Cruise Line turizmus Royal Caribbean tengerhajózás
Ezek is érdekelhetik