A járvány elmúltával piacvezetőként térhet vissza a Royal Caribbean és a Norwegian Cruise Line – véli Benjamin Chaiken, a Credit Suisse elemzője, aki lát olyan pozitív jeleket a jövőre nézve, amelyek némi optimizmussal kecsegtetnek a hajótársaságokat történetük során érő legnagyobb megrázkódtatás után. Nem hivatalos statisztikák szerint az idei évre lefoglalt és már biztosan elhalasztott hajóutak résztvevőinek 55 százaléka inkább a későbbi időpontban beváltható kupont választotta ahelyett, hogy visszakérte volna az utazásért kifizetett előleget. Ez az adat mindenképpen biztató, és azt erősíti, hogy a bizalom megmaradt, és a tengeri hajózás újra fellendülhet.
A Royal Caribbean hatvanhárom óriás tengerjárót üzemeltetett és évi mintegy hatmillió utast szállított 2019-ben, amivel az egyik kiemelkedő szereplője az iparágnak. Ez a cég – a Credit Suisse elemzése szerint – a kereslet visszatérésének egyik nagy nyertese lehet. Ennek főbb oka egyrészt a karibi térség, ahol a társaság a legintenzívebben van jelen, másrészt az a lendület, amellyel a vírusjárvány kitörése előtt bővülni tudott, s végül a magas készpénzállomány: a Royal Caribbean több mint négymilliárd dollár készpénzt halmozott fel, ezzel akár a 2021-es szezon kezdetéig is kihúzhatja, még úgy is, ha addig nem lenne bevétele. Egy ilyen pesszimista forgatókönyv bekövetkeztére egyelőre nem számítanak az elemzők, hiszen a karibi hajókázás népszerűsége töretlen maradt, és a cég hajóit előbb-utóbb a többi megszokott célállomáson is szívesen fogadják majd. Ehhez jönnek még azok a meggyőző adatok, hogy a társaság a 2019-es évet 108 százalékos foglaltsági rekorddal zárta, és a hozamtermelő képessége 8 százalékra emelkedett. Sikerült felvásárolnia a Silversea hajózási céget, amely elsősorban az értékesítési hálózata révén segítheti a költségcsökkentési terveket. Ezt figyelembe véve Benjamin Chaiken 67 dolláros célárat jelölt meg a Royal Caribbean számára, amelynek részvényei a májusi stabilizáció után is jóval 50 dollár alatt forognak a tőzsdén.
A másik reményteljes részvény a Norwegian Cruise Line-é. Esetében a legfőbb pozitívum, hogy a válság kitörése után rendkívül gyorsan csökkentette minimális szintre a készpénzégetést. Hiteltörlesztési moratóriumot harcolt ki a bankjainál, átütemezte az amortizációs költségeket, valamint átmeneti finanszírozáshoz is jutott egy magánbefektetői társaságtól. Havi költségeit le tudta szorítani 140-150 millió dollárra, ami alig egyharmada a szintén jól takarékoskodó Royal Caribbeanének. Ez pedig az ilyen bevétel nélküli időkben kulcsfontosságú, a túlélés alapja lehet. Ráadásul a Norwegian 28 hajóból álló flottája 2022-ig nem is bővül, úgyhogy ilyen kiadásai sem lesznek. A társaság tavaly 107 százalékos foglaltsági mutatót ért el, és 3,6 százalékos hozamtermelő képességével is ott van az élmezőnyben.
Mindezek hatására a Credit Suisse 21 dolláros célárat határozott meg, ami 50 százalék körüli növekedési potenciált rejt a jelenlegi árfolyamhoz képest. Ráadásul a Yahoo szakértőinek felmérése szerint 15 elemzőből heten vételre, nyolcan tartásra javasolják a részvényt, ami szintén pozitív lehet egy ilyen nehéz helyzetben lévő iparág szereplője számára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.