BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A bankkártyák is érzik a határzárat

A magyarok külföldi és a külföldiek magyarországi bankkártyás költései azonnal visszajelezték a koronavírus-járvány miatti határzárásokat – többéves növekedési trendek törtek meg már az első negyedévben annak következtében, hogy az országok zöme lezárta a határait, és korlátozta az utazásokat.

A koronavírus-járvány első vesztese a turizmus volt – a légi járatok leállítása, a határok lezárása után szinte azonnal összeomlott a ki- és a beutaztatási piac, a magyarok nem igazán utaztak külföldre, a határon túliak nem érkeztek hazánkba. Bár a korlátozások zömét az országok legnagyobb része március második felében kezdte el alkalmazni, a visszaesés a turisták költéseiben szinte azonnal, már az első negyedévi bankkártyás statisztikákban is visszaköszön.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint annak ellenére, hogy az év első három hónapja kifejezetten holtszezonnak számít a hazai beutaztatási forgalomban, az elmúlt években a külföldi bankkártyákkal magyarországi elfogadóknál lebonyolított tranzakciók száma 2018-ban 27,6, 2019-ben 24,5 százalékkal nőtt, míg a bankkártyás költések értéke 17-18 százalékkal emelkedett. Ehhez képest az idei első három hónapban a külföldi kártyabirtokosok által lebonyolított 12,39 millió kártyás vásárlás csak 16 százalékos bővülés, míg a szolgáltatásokra kifizetett 150,2 milliárd forint 8,8 százalékos emelkedés 2019 első negyedévéhez képest. Miután januárban és februárban a fapados járatok a korábbi szezonokhoz képest csúcsra jártak, és a kereskedelmi szálláshelyeken a 2019-es első két hónappal összevetve 12,4 százalékkal több, 716 ezer vendéget regisztráltak a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint, kiváló negyedévet várhattak a piacon a költések tekintetében is. Ha azt nézzük, hogy a KSH szerint márciusban már csak a 2019. év vendégszámának alig 26,5 százalékát, 107 ezer vendéget regisztráltak a szálláshelyek, a bankkártyás vásárlások darabszámának és értékének negyedévi emelkedése akár kedvezőnek is mondható. Főleg azzal összevetve, hogy a bankkártyás pénzfelvételeknél 14 százalékot meghaladó visszaesést mért az MNB, míg a tranzakciók értékében ennél is nagyobb, 15,3 százalékos volt a korrekció mértéke. Az első három hónapban a külföldi kártyákkal kezdeményezett 1,09 millió pénzfelvételi tranzakció 2014 óta, amióta a jegybank negyedévi adatgyűjtésre tért át, a legalacsonyabbnak számít, miközben az 57,47 milliárdos készpénzfelvételi értéknél legutóbb 2015 első negyedévében vettek fel kevesebbet pénzkiadó automatákból (ATM-ekből) a külföldi turisták. Tegyük hozzá, hogy a pénzügyi tudatosság fejlődésével, és a bankkártyás elfogadóhelyek bővülésével a külföldiek is egyre inkább előnyben részesítik az elektronikus fizetést a továbbra is magas, külföldi tranzakciók esetében pedig kifejezetten jelentős költségű bankkártyás pénzfelvételnél.

Aligha meglepő, hogy a banki adatokból szépen leképezhető az is, hogy a magyar állampolgárok számára is lezáródott március közepén a külföldi utazások lehetősége.

A KSH a magyarok külföldi utazásai-ról negyedéves gyűjtésben számol be, eszerint honfitársaink az év első három hónapjában 4,48 millió alkalommal lépték át a határt, ez 19 százalékos visszaesés 2019 első három hónapjához képest. Mi-

után a síszezon javát a korlátozásokig letudtuk, ezért az sem meglepő, hogy a visszaesés leginkább az egynapos utakban volt észlelhető: ott 21 százalékot mért a KSH, annak dacára, hogy a munkavégzés céljából napon belül ingázók esetében csak 12 százalékos volt a visszaesés. Borítékolhatóan a második negyedévi számok ezen a soron is sokkal drámaibb visszaesést mutatnak majd. A korlátozások jól láthatóan elsőként a bevásárlóturizmust fogták meg: az ilyen célból külföldre utazók körében a visszaesés 25 százalékot meghaladó volt. Ugyanakkor a koronavírus-válság előtti kedvezőbb gazdasági helyzet köszön vissza abban, hogy miközben a magyarok külföldi költései a KSH szerint az első negyedévben 11 százalékot meghaladó mértékben estek vissza, a bevásárlóturizmusra költött összegek esetében csak 2,4 százalékos csökkenést mutat az első háromhavi adat a 2019. első negyedévivel összevetve.

A KSH adatainál visszafogottabb esést mutat a tényleges adatokon alapuló bankkártyás statisztika. Eszerint az elmúlt években folyamatos – 2018-ban 25, tavaly 20 százalékot meghaladó – első negyedéves bankkártyás külföldi vásárlási forgalombővülés az idei első három hónapra 7,8 százalékos növekedésre szelídült a tranzakciók számát tekintve, január és március között 5,5 millió alkalommal került elő magyar bank plasztikja vagy telefonos bankkártyás fizetési appliká-ciója külföldön az egy évvel korábbi 5,1 millió után. Ugyanakkor a költések terén hosszú idő után először mért visszaesést az MNB honfitársaink külföldi kártyahasználatában: a 67,52 milliárdos összeg 2,3 százalékkal maradt el 2019 első negyedévének adataitól. Ennél is drasztikusabb a visszaesés honfitársaink külföldi ATM-használatában: bár a korábban már említett pénzügyi tudatosság erősödésének hatására az elmúlt években folyamatosan csökkent a készpénzfelvételi tranzakciók növekedésének üteme, ám annak hatására, hogy egyre több honfitársunknak van lehetősége külföldre utazni, ebben nem igazán várt negatív számot a piac. Ehhez képest a 300 ezret épphogy meghaladó külföldi készpénzfelvétel 14 százalékos visszaesés 2019 első negyedévéhez képest, három évet kell visszamenni ahhoz, hogy ennél alacsonyabb értékkel találkozzunk. A külhoni ATM-ekből a magyarok 32,9 milliárd forint értékű helyi fizetőeszközt vettek fel az év első három hónapjában, ami 3,6 százalékos csökkenés a bázisidőszakhoz képest.

Sovány vigasz, hogy a KSH által mért külföldi költéseknek a tavalyi 56,3 százalékkal szemben immár 62 százaléka kapcsolódik az MNB adatai szerint hazai bankszámlához (kártyás vásárlás vagy számláról történő készpénzfelvétel kapcsán), míg a készpénzt megkerülő, tisztán elektronikus (kártyás) fizetés részaránya a 2019-es 37,7 százalékról 41,7 százalékra nőtt a külföldi költések során.

A bevásárlási célú turizmusban

25

százalék fölötti visszaesés történt

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.